جرت على  قاعة المرحوم الاستاذ الدكتور فهد علي الجبوري المناقشة العلنية لرسالة طالبة الماجستير غسق هاشم صكبان من قسم علوم الكيمياء ، والموسومة :

علاقة الأبلين في المصل مع مقاومة الانسولين والسمنة لدى المرضى العراقيين المصابين بداء السكري من النوع الثاني

حيث تألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

أ.د . نجوى فيصل السراج              رئيسا

أ.م.د . شذى محمد جواد               عضوا

أ.م.د . تغريد علوم محمد                عضوا

ا.م.د. هند شاكر احمد                    عضوا ومشرفا

ملخص البحث

 ان لهرمونات الأنسجة الدهنية تأثير كبير في المشاكل ذات الصلة بالسمنة وتمت إضافة الأبلين إلى مجموعة الأديبوكينات.

  كان الهدف من هذا البحث هو تقييم الارتباط بين مستويات الأبلين في مصل الدم وبعض المتغيرات الأيضية لدى المرضى العراقيين المصابين بداء السكري من النوع الثاني (البدناء وغير البدناء) ومقارنتهم مع الأصحاء.

وقد أجريت هذه الدراسة خلال الفترة من تشرين الثاني 2017 حتى نهاية ايار 2018  حيث شارك في هذه الدراسة 45 مريضا من النوع الثاني من مرضى السكري من دون مضاعفات، وكان 23 مريضاً منهم يعانون من السمنة  و 22 كانوا لا يعانون من السمنة. وتمت مقارنتهم مع 23  شخصا بديناً من مجموعة السيطرة و 22 شخصا غير بديناً. كانت أعمارهم تتراوح بين (30-45) سنة. جميع مرضى السكري كانوا من اللذين يراجعون المركز الوطني للسكري/ الجامعة المستنصرية، أما مجموعة السيطرة الأصحاء فكانوا من المراجعين لمدينة الطب/ بغداد حيث تم إجراء جميع القياسات هناك.

       كانت هناك زيادة معنوية (p < 0.01) في العمر والوزن لدى مرضى السكري                        والبدناء من مجموعة السيطرة بالمقارنة مع غير البدناء لمجموعة السيطرة. وكانت هنالك زيادة كبيرة في محيط الخصر، ونسبة محيط الخصر إلى الورك، ومؤشر كتلة الجسم في مجموعة السكري الذين يعانون من السمنة بالمقارنة مع غير البدناء من مرضى السكري ومجموعة السيطرة. أيضا، كان هنالك زيادة كبيرة (p= 0.0001) في نسبة الدهون في الجسم لدى البدناء من كلا المجموعتين المرضى والأصحاء بالمقارنة مع غير البدناء لكلا المجموعتين.

       كان هنالك زيادة معنوية كبيرة (p= 0.0001) في كلوكوز الدم للصائم، الهيموكلوبين السكري، الأنسولين، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين1، وتقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين2 لدى مجموعة السكري البدناء بالمقارنة مع غير البدناء ومجموعات السيطرة. بينما كان هناك انخفاض معنوي كبير (p= 0.0001) في نسبة الكلوكوز/ الأنسولين وتقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2-B٪ لدى مرضى السكري البدناء مقارنة بغير البدناء لمجموعة السيطرة. أيضاً يوجد انخفاض معنوي في تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2-S٪، 1/ نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين1، ومؤشر فحص الحساسية للأنسولين الكمي لدى مجموعة السكري والبدناء من مجموعة السيطرة بالمقارنة مع غير البدناء من مجموعة السيطرة.

        وأظهرت مستويات الأبلين في المصل زيادة معنوية (p= 0.01) ، (نسبة الخطر النسبي = 1.175) لدى مرضى السكري بالمقارنة مع مجموعة السيطرة. أيضا، كان هنالك زيادة كبيرة للأبلين في المصل (p= 0.01) لدى البدناء من مجموعة السكري بالمقارنة مع غير البدناء ومجموعة السيطرة. في حين كان هناك زيادة كبيرة في الأبلين في المصل لدى الإناث مقارنة بالذكور (p= 0.01). 

       وجد أيضا بأن هنالك زيادة في مستويات الأبلين لدى مرضى السكري اللذين لديهم تاريخ عائلي للسكري بالمقارنة مع اولئك اللذين ليس لديهم تاريخ عائلي للمرض، لكن هذه الزيادة ليست معنوية. وتوجد زيادة معنوية في مستويات الأبلين (p= 0.03) لدى مجموعة السيطرة اللذين لديهم تاريخ عائلي للمرض مقارنة مع اللذين لا يوجد لديهم تاريخ عائلي للمرض.

       كذلك وجد أن هنالك زيادة معنوية (p= 0.01) في صورة الدهون في الدم ونسبها ما عدا البروتين الدهني عالي الكثافة الذي أظهر انخفاضاً معنوياً (p= 0.01) لدى مجموعة السكري مقارنة بالسيطرة. أيضا، كانت هنالك زيادة ملحوظة في صورة الدهون في الدم ونسبها باستثناء نسبة البروتين الدهني عالي الكثافة لدى البدناء من مجموعة السكري بالمقارنة مع غير البدناء ومجموعة السيطرة (p= 0.0001).

       كانت هنالك ارتباطات معنوية موجبة (p < 0.01) بين الأبلين في المصل وكل من العمر، الوزن، محيط الخصر، نسبة محيط الخصر إلى نسبة الورك، مؤشر كتلة الجسم، نسبة الدهون في الجسم، كلوكوز الدم للصائم، الهيموكلوبين السكري، الأنسولين في الدم، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين1، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2، وصورة الدهون في الدم مع نسبها ما عدا البروتين الدهني عالي الكثافة، في حين تم الكشف عن ارتباطات معنوية سلبية (p= 0.0001) بين الأبلين في مصل الدم مع تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة                      الأنسولين2S-٪ ،1/ تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين1، مؤشر الحساسية الكمي للأنسولين، والبروتين الدهني عالي الكثافة لدى مجاميع مرضى السكري.

      أيضا، كانت هنالك ارتباطات معنوية موجبة (p= 0.0001) بين الأبلين في المصل وكل من العمر، الوزن، محيط الخصر، نسبة محيط الخصر إلى الورك، مؤشر كتلة الجسم، نسبة الدهون في الجسم، سكر الدم في المصل للصائم، الأنسولين في المصل وتقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 1 ، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2 ، وصورة الدهون في الدم مع نسبها ما عدا البروتين الدهني عالي الكثافة، وجدت أيضا ارتباطات معنوية موجبة (p < 0.05) بين الأبلين في المصل مع الهيموكلوبين السكري لدى البدناء لمجموعة السيطرة. في حين تم الكشف عن ارتباط معنوي سلبي (p= 0.0001) بين نسبة الكلوكوز/ الأنسولين في المصل، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2-B٪، تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين 2-S٪،                   1/ تقييم نموذج الاستتباب لمقاومة الأنسولين1، فحص مؤشر الحساسية الكمي للأنسولين، والبروتين الدهني عالي الكثافة لدى هذه المجموعة.

     وتم الاستنتاج بأن هنالك تغيرات كبيرة في مستويات الأبلين في المصل لدى مرضى السكري بالمقارنة مع مجموعة السيطرة وهذا يعود ربما الى الدور المحتمل لهذه الأديبوكينات مع وجود السمنة، مقاومة الأنسولين، وداء السكري من النوع الثاني. لذا، فإن تقييم مستويات الأبلين في المصل يمكن أن يكون مفيدا في الكشف المبكر عن داء السكري من النوع الثاني والوقاية من مضاعفاته خاصة المضاعفات القلبية الوعائية وتصلب الشرايين. أيضا، كان هناك اختلاف معنوي في مستويات الأبلين في المصل لدى الإناث عند مقارنتهم بالذكور.

     أشارت هذه الدراسة أيضا إلى مستويات غير طبيعية للدهون في الدم مع نسبها لدى هؤلاء المرضى مثل فرط كوليسترول الدم، ارتفاع الدهون ثلاثية الكليسيرايد في الدم، وارتفاع البروتين الدهني منخفض الكثافة. وأوصت الدراسة أن الخلل في الدهون هو أكثر شيوعا لدى المرضى الذين تكون لديهم نسبة السكر في الدم غير مسيطر عليها وهذا قد يلعب دورا رئيسيا في تطور أمراض القلب والأوعية الدموية بين مرضى السكري.

وحضر المناقشةجمع من التدريسيين وطلبة الدراسات العليا وذوي الطالبة والضيوف الكرام .تمنياتنا للطالبة الموفقية والنجاح.


The MSc thesis discussion of student (Ghasaq Hashim Saqban) from department of Chemistry

At the hall f the late Dr.Fahad Ali Al-Jubori, the MSc thesis discussion of student (Ghasaq Hashim Saqban) from department of Chemistry entitled (Association of Serum Apelin with Insulin Resistance and Obesity in Type 2 Diabetic Iraqi Patients)has been discussed

The discussion committee

Prof.Dr.Najwa Faisal Al-Saraj     Head

Asst.prof.Dr.Shadha Mohammed Jawad   member

Asst.prf.Dr.Tagreed Aloom Mohammed      member

Asst.prof.Dr.Hind Shakir Ahmed   supervisor member

The Abstract

Adipose tissue hormones have a significant effect in obesity related problems. Apelin has been added to the intimate of adipokines

The aim of this work was to assess the association between serum apelin levels and some metabolic limitations in type 2 diabetic Iraqi patients (obese and non-obese) and compared them with the control groups.

This study was conducted through November 2017 until the end of May 2018. Forty five type 2 diabetic patients without complications have been participating in this study, 23 patients of them were obese and 22 were non-obese. They were compared with 23 obese healthy control and 22 were non-obese control. Their ages range was (30-45) years. All diabetic patients were referred to the National Diabetic Center/ Mustansiriyah University and the healthy control subjects were referred to the Medical City/ Baghdad where all measurements were done

There was a significant increase (p< 0.01) in age and weight in diabetic groups and obese control group as compared to non-obese control group. A significant increasing in waist circumference, waist to hip ratio, and body mass index was found in obese diabetic group as compared to non-obese and control groups. Also, there was a significant increase (p= 0.0001) in body fat percentage in obese of patients and controls as compared to non-obese for both groups

There was a significant increase (p= 0.0001) in fasting serum glucose, glycated hemoglobin, insulin, homeostasis model assessment for insulin resistance 1, and homeostasis model assessment for insulin resistance 2 in obese diabetic group as compared to non-obese and the control groups. While, there was a significant decrease (p= 0.0001) in glucose/insulin ratio and homeostasis model assessment for insulin resistance2-B% in obese diabetic group as compared to non-obese control group. Also, a significant decrease was found in homeostasis model assessment for insulin resistance2-S%, 1/homeostasis model assessment for insulin resistance 1, and quantitative insulin sensitivity check index in diabetic groups and obese control group as compared to non-obese control group.

Serum apelin levels showed highly significant increase (p= 0.01), (odd ratio= 1.175) in diabetic groups as compared to the controls. Also, there was a significant increase (p= 0.01) in serum apelin in obese diabetic group as compared to non-obese and control groups. There was a significant increase in serum a pelin in females as compared to males (p= 0.01).

There was an elevation in serum apelin levels in diabetic group who had positive family history of diabetes as compared to those with negative family history, but it was not significant. There was a significant increase (p= 0.03) in serum apelin levels in control group who had positive family history as compared to those with negative family history.

There was a significant increase (p= 0.01) in serum lipid profile and their ratios except high density lipoprotein cholesterol which showed a significant decrease (p= 0.01) in diabetic group as compared to the controls. Also, there was a highly significant increase in serum lipid profile and their ratios except high density lipoprotein cholesterol in obese diabetic group as compared to non-obese and the control groups (p= 0.0001).

There was a significant positive correlations (p< 0.01) between serum apelin and age, height, weight, waist circumference, waist to hip ratio, body mass index, body fat percentage, fasting serum glucose, glycated hemoglobin, serum insulin, homeostasis model assessment for insulin resistance 1, homeostasis model assessment for insulin resistance 2, and lipid profile with their ratios except high density lipoprotein cholesterol, while a highly significant negative correlations (p= 0.0001) was detected between serum apelin and homeostasis model assessment for insulin resistance 2-S%, 1/homeostasis model assessment for insulin resistance 1, quantitative insulin sensitivity check index ,and high density lipoprotein cholesterol in diabetic groups

Also, there was a highly significant positive correlations (p= 0.0001) between serum apelin and age, weight, waist circumference, waist to hip ratio, body mass index, body fat percentage, fasting serum glucose, serum insulin, homeostasis model assessment for insulin resistance 1, homeostasis model assessment for insulin resistance 2, and lipid profile with their ratios except high density lipoprotein cholesterol, also a significant positive correlations (p< 0.05) were found between serum apelin with height and glycated hemoglobin in obese control group. While, a significant negative correlation (p= 0.0001) was detected between serum apelin and glucose/insulin ratio, homeostasis model assessment for insulin resistance 2-B%, homeostasis model assessment for insulin resistance 2-S%, 1/homeostasis model assessment for insulin resistance 1, quantitative insulin sensitivity check index, and high density lipoprotein cholesterol in this group

The significant alterations in serum apelin levels in diabetic patients as compared to controls were suggested a possible role of these adipokines with the presence of obesity, insulin resistance, and, type 2 diabetes mellitus. So, the assay and assessment of serum apelin levels could be beneficial in early detection of type 2 diabetes mellitus and prevention of its unfavorable consequences especially the cardiovascular complications and atherosclerosis. Also, there was a significant difference in serum apelin levels between males and females.

This study indicated abnormal lipid concentrations with their ratios for those patients such as hyper cholesterol, hypertrophy ceridemia, and increased low density lipoprotein cholesterol. The results recommended that he dyslipidemia is more predominant in patients consuming poor glycemic control which might be plays a main role in the progress of cardiovascular diseases among diabetic patients

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.