جرت يوم الخميس الموافق  29  / 11 / 2018  على  قاعةالدراسات العليا في قسم  العلوم التربوية والنفسية  المناقشة العلنية لرسالة طالب الماجستير   علي سلمان منصور الموسومة :

علاقة تأجيل الإشباع الأكاديمي بوعي الذات لدى طلبة الجامعة

حيث تألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

أ.د . فاضل جبار جودة                                  رئيسا

أ.م.د . سهلة حسين قلندر                          عضوا

أ.م.د .  فاطمة عباس مطلك                       عضوا

ا.م.د. طالب علي مطلب                            عضوا ومشرفا

ملخص البحث

استهدف البحث التعرف على :

  1. تأجيل الاشباع الاكاديمي لدى طلبة الجامعة .

  2. وعي الذات لدى طلبة الجامعة.

  3. العلاقة الارتباطية بين تأجيل الاشباع الاكاديمي و وعي الذات لدى طلبة الجامعة.

  4. الفروق في العلاقة بين تأجيل الاشباع الاكاديمي و وعي الذات لدى طلبة الجامعة بحسب متغيري الجنس (ذكور – اناث ) والمرحلة ( اولى – رابعة ).

  5. مدى اسهام وعي الذات بالتنبؤ بتأجيل الاشباع الاكاديمي لدى طلبة الجامعة.

 

     اقتصر البحث على طلبة جامعة واسط، و تألفت العينة من (400) طالب وطالبة، شملت اربع كليات من جامعة واسط للاختصاصين العلمي والانساني للعام الدراسي (2017- 2018) بواقع (200) طالب وطالبة للاختصاص الإنساني منهم (50) طالباً و(50) طالبة للمرحلة الاولى, و (50) طالباً و(50) طالبة للمرحلة الرابعة. والاختصاص العلمي بواقع (200) طالب وطالبة, و(50) طالباً و(50) طالبة للمرحلة الاولى, و(50) طالباً و(50) طالبة للمرحلة الرابعة. أستخدم في البحث أداتين الاولى مقياس تأجيل الاشباع الأكاديمي لـ (الغند2016) الذي يتكون من (20) فقرة موزعة بين مجالين هما تأجيل الاشباع الاكاديمي وتأجيل الاشباع غير الاكاديمي., والثانية مقياس الوعي الذاتي لـ (الخالدي2014) ويتكون من(27) فقرة. وقد تم استخراج الخصائص السايكومترية للأداتين من الصدق الظاهري وصدق البناء والقوة التمييزية للفقرات وعلاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للمقياس وعلاقة درجة الفقرة بدرجة المجال, وأستخرج الثبات بطريقة الاختبار وإعادة الاختبار, فبلغ معامل ثبات المقياس الاول ( 0,89),  وهو يدل على معامل ثبات جيد جداً. ومعامل ثبات المقياس الثاني ( 0,86)  وهو يدل على معامل ثبات جيد جداً.

أما الوسائل الاحصائية  فقد استعان الباحث ببرنامج الحقيبة الاحصائية للعلوم النفسية والاجتماعية (SPSS) في معالجة البيانات, وأظهرت النتائج الآتي :

  1. ان طلبة جامعة واسط ليس لديهم القدرة على تأجيل الإشباع الأكاديمي, وانما يفضلون الإشباعات الفورية والانية على الإشباعات بعيدة المدى.

  2. ان طلبة جامعة واسط يتمتعون بالوعي الذاتي .

  3. ان من يتسم بوعي الذات لا يؤجل إشباعاته ويفضل الإشباعات الانية وذلك ينبع من ثقته بنفسه وبقدراته على تحقيق اهداف المستقبلية ولا يحتاج الى ان يؤجل إشباع حاجاته الانية من اجل تحقيق رغبات واهداف مستقبلية .

اظهرت النتائج عدم وجود فروق في العلاقة بين وعي الذات وتأجيل الإشباع الاكاديمي بحسب متغير الجنس, والمرحلة, والتخصص.

4- إن الوعي الذاتي يسهم بالتنبؤ بتأجيل الإشباع الاكاديمي ان وعي الذات كلما زاد لدى الفرد قل تأجيل الإشباع لديه وبحسب راي كولمان (2000) ان الافراد الذين يمتلكون وعيا ذاتيا يمتلكون القدرة على ادراك حالتهم الانفعالية والنفسية وبهذا الادراك يتمتع الافراد بدرجة عالية من الثقة بالنفس بإمكانياتهم وقدراتهم المختلفة . 

    و وفقاً للنتائج التي توصل اليها البحث فقد تبلورت بعض التوصيات والمقترحات.

وحضر المناقشةجمع من التدريسيين وطلبة الدراسات العليا وذوي الطالب والضيوف الكرام .تمنياتنا للطالب الموفقية والنجاح.


The MSc thesis discussion of student Ali Saman Mansoor from department of educational and psychological science

On Thursday,the 29th of November 2018, at the hall of higher studies , The MSc thesis discussion of student Ali Saman Mansoor from department of educational and psychological science entitled (The relationship of postponement of academic gratification with self-awareness)has been discussed.

Your search was intended to identify

.Postponing academic satisfaction with university students.

Self-awareness among university students.

Interconnection between postponement of academic satisfaction and self-awareness among university students.

The difference in the relationship between postponement of academic satisfaction and self-awareness among university students according to the sex variables (male – female) and the stage (first – fourth).

The extent to which self-awareness contributes to predicting the postponement of academic satisfaction among university students.

The study consisted of (400) students, including four faculties of Wasit University for academic and humanitarian subjects for the academic year (2017-2018), with 200 students for humanitarian specialties, including 50 students and 50 students. (50) students and (50) students for the fourth stage. And the scientific specialization of (200) students (50) students (50) students for the first stage and 50 students (50) students for the fourth stage. The first is to measure the postponement of academic satisfaction (2016), which consists of (20) divided between two areas: postponement of academic satisfaction and postponement of non-academic saturation, and the second measure of self-awareness (Khalidi 2014) and consists of (27). The statistical properties of the two instruments were derived from the apparent truth, the validity of the structure and the characteristic strength of the paragraph, the relation of the paragraph to the total degree of the scale and the relation of the degree of the paragraph to the degree of the field. Stability was obtained by testing and retesting. Too. And the stability coefficient in the second scale (0.86) which indicates a very good stability coefficient.

As for the statistical methods, the researcher used the statistical bag for psychological and social sciences (SPSS) in processing the data. The results showed the following:

Wasit University students do not have the ability to postpone academic saturation, but prefer instant gratification to immediate satisfaction.. Wassit University students enjoy self-awareness.

Those who are psychologically do not delay satisfying them and prefer instant gratification. This stems from their self-confidence and ability to achieve future goals and do  not need to delay meeting their immediate needs in order to achieve future desires and goals.

The results showed that there were no differences in the relationship between self-awareness and the postponement of academic satisfaction using the test.

Self-awareness contributes to predicting the postponement of academic satisfaction. Increase self-awareness in the individual. Less  saturation. According to Ray Coleman (2000), individuals with self-awareness have the ability to perceive their emotional and psychological state. And their different   capacities.

According to the research findings, some recommendations and proposals were formulated

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.