[printfriendly]

 

جرت يوم  الخميس  الموافق   29 /    11  / 2018  على  قاعةالمرحوم الاستاذ الدكتور فهد علي الجبوري المناقشة العلنية لرسالة طالبة الماجستير لارا علي نزار   الموسومة :

دراسة المؤشرات الحيوية لدى مرضى التهاب المفاصل الرثوي المصابين بخلل الدهون

حيث تألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

أ.م.د .عبدالقادر محمد نوري                        رئيسا

أ.م.د .نورهان خالد شفيق                           عضوا

أ.م.د .نوال محمد جواد الشماع                   عضوا

ا.م.د. ايمان عبدعلي عباس                        عضوا ومشرفا

ملخص البحث

هدفت هذه الدراسة الى تقدير مستويات انترليوكين-1 مستقبل 4 ، مستقبل انترليوكين-33، انترليوكين-33 ، والاديبونكتين الكلي لدى النساء العراقيات المرضى بالتهاب المفاصل الرثوي المصابات وغير المصابات باضطراب  الدهون .وتقدير مستوى النسبة انترليوكين-33/ انترليوكين-1 مستقبل 4 كعلامة حيوية لخطر امراض القلب الوعائية لدى هؤلاء النساء المرضى بالتهاب المفاصل الرثوي.واحتمالية تعرضهن لخطر امراض القلب من خلال قياس مستوى انترليوكين-1مستقبل 4 ، انترليوكين-33، النسبة انترليوكين-33/ انترليوكين -1 مستقبل 4 ، الاديبونكتين الكلي ،و مؤشر تصلب الشرايين .

التهاب المفاصل الرثوي هو أحد أمراض المناعة الذاتية المزمنة والالتهابية والتي تتميز بألم المفاصل ، والتورم ، والتشوه ، وفي نهاية المطاف ، والإعاقة ، ويؤثر على النساء أكثر من الرجال (النسبة 3: 1).

يرتبط الإنترلوكين 33  ، وهو احد اعضاء عائلة الانترليوكين – 1،  بشكل رئيسي بتحريض الاستجابة المناعية من النوع T المساعد 2 من خلال مستقبله انترليوكين-1 مستقبل 4 .

يعدل الاديبونكتين  من الاستجابات الالتهابية المناعية وقد تبين أنه يشارك في التسبب في التهاب المفاصل الرثوي. هناك ثلاثة متناظرات رئيسية من الاديبونكتين موجودة في البلازما هي  الوزن المنخفض الجزيئي  ، والوزن الوسطي الجزيئي ، و الوزن الجزيئي العالي ، بالإضافة إلى اديبونيكتين الكلي التي تشمل متناظرات (الوزن المنخفض الجزيئي  ، والوزن الوسطي الجزيئي ، و الوزن الجزيئي العالي) .

تمت هذه الدراسة في مستشفى بغداد التعليمي في مدينة الطب وشملت 60 أمراة عراقية مريضة بالتهاب المفاصل الرثوي وخاضعة للعلاج بدواء ميثوتراكسين .وقد قسم المرضى الى 30 مريضة بالتهاب المفاصل الرثوي مصابات بخلل الدهون و 30 مريضة بالتهاب المفاصل الرثوي غير المصابات بخلل الدهون بالاضافة الى 30 امراة من الاصحاء كمجموعة ضابطة.

أظهرت النتائج في هذه الدراسة زيادة معنوية (p ≤ 0.005) في RF ، ESR ، IL-1R4 ، IL-33 ، ومستويات الاديبونكتين الكلي في كل من مرضى التهاب المفاصل الرثوي من  النساء اللواتي يعانين من اضطراب شحوم الدم وفي مرضى التهاب المفاصل الرثوي من  النساء بدون اضطراب  الدهون في الدم بالمقارنة مع مجموعة  السيطرة. كما لم يكن هناك اختلاف معنوي (P <0.05) في مستويات IL-1R4 و IL-33 / IL-1R4 بين مجموعتي المرضى ، بالإضافة إلى اختلاف معنوي (p> 0.05) في IL-33 و الاديبونكتين الكلي بين مجموعتي  المرضى.

أظهرت الدراسة الحالية زيادة معنوية (p ≤ 0.005) في الكوليسترول (Cho) ، والدهون الثلاثية  (TG) ، نسبة الكولسترول الدهني منخفض الكثافة (VLDL-c) ، ومؤشر تصلب الشرايين (AIP) ، كما كان هناك انخفاض معنوي (p ≤ 0.005) في الكولستيرول الدهني العالي الكثافة  ، زيادة معنوية في الكولستيرول الدهني الواطئ الكثافة ، ولا زيادة معنوية (P <0.05) في مستويات مؤشر كتلة الجسم في مرضى التهاب المفاصل الرثوي  مع اضطراب شحوم الدم مقارنة مع مجموعة التحكم. بالإضافة إلى زيادة معنوية (P ≤ 0.005) في مستويات TG و VLDL-C و AIP ، في حين لم يكن هناك ارتفاع معنوي (P <0.05) في مستويات Cho و LDL-C و BMI ، بالإضافة إلى انه يوجد انخفاض معنوي غير مهم  (p <0.05) في مستوى HDL-c في مرضى RA بدون اضطراب في الدهون مقارنة مع مجموعة التحكم.

في الدراسة الحالية ، كان هناك ارتباط إيجابي كبير بين IL-1R4 مع كل من انترليوكين-33

(r = 0.145)، الاديبونكتين الكلي  (r = 0.095)   ،  (r = 0.155)  العامل الرثوي ، الكولستيرول العالي الكثافة (r = 0.181 ) ، ومؤشر كتلة الجسم (r = 0.409) ، في حين كان هناك ارتباط سلبي كبير بين IL-1R4 مع كل من ESR (r = – 0.147) ، الدهون الثلاثية (r= – 0.439)\، الكولستيرول  (r = -0.177) ، الكولستيرول الواطئ الكثافة    (r = -0.133)

و VLDL-c (r = -0.438) و AIP (r = -0.488) ، يوجد ارتباط سلبي غير مهم  مع نسبة

33 / IL-1R4 (r = -0.345)   IL-في مجموعة السيطرة.

أيضا ، كان هناك علاقة موجبة معنوية عالية بين IL-1R4 مع كل من IL-33 (r = 0.078) ، الاديبونكتين الكلي  (r = 0.066) ، العامل الرثوي  (r = 0.054) ، ESR (r = 0.108) ، الكولستيرول   (r = 0.151) و  الكولستيرول العالي الكثافة      (r = 0.021)

و الكولستيرول الواطئ الكثافة (r = 0.101) و مؤشر كتلة الجسم  (r = 0.292) ، في حين كان هناك ارتباط سلبي كبير بين IL-1R4 مع كل من الدهون الثلاثية  (r = – 0.367) ، و VLDL-c (r = -0.185) ، و مؤشر تصلب الشرايين  (r = -0.294) ، و يوجد ارتباط سلبي غير مهم  مع IL-33 / IL-1R4 (r = -0.338)   في مرضى التهاب المفاصل الرثوي من النساء المصابات باضطراب الدهون .

في هذه الدراسة ، كان هناك ارتباط إيجابي كبير بين IL-1R4 مع كل من انترليوكين-33

(r  0.148) )    ، العامل الرثوي  (r = 0.008) ، الكولستيرول     (r = 0.020)   ،الكولستيرول الواطئ الكثافة (r= 0.142) ، مؤشر تصلب الشرايين  ( r = 0.115) ، ومؤشر كتلة الجسم (r = 0.366) ، في حين كان هناك ارتباط سلبي كبير بين IL-1R4 مع كل من الاديبونكتين الكلي ، ESR (r = – 0.441) ، الدهون الثلاثية (r = -0.050) ، الكولستيرول العالي الكثافة

(r = -0.050) ، و الكولستيرول الواطئ الكثافة (r = -0.064) ، و يوجد ارتباط سلبي غير مهم مع نسبة IL-33 / IL-1R4 (r = -0.688) في مرضى التهاب المفاصل الرثوي من النساء غير المصابات باضطراب الدهون.

الاستنتاجات ، أثبتت الدراسة الحالية ارتفاع كبير في IL-1R4 ، IL-33 ، اديبونيكتين الكلي ، و AIP ، في حين كان هناك انخفاض غيرمهم في مستويات نسبة IL-33 / IL-1R4 في النساء العراقيات المرضى الذين يعانون من التهاب المفاصل الروماتويدي عندما مقارنة مع مجموعة السيطرة. بالإضافة إلى مستوى ESR ، IL-33 ، الاديبونكتين الكلي ، و مؤشر تصلب الشرايين  في مرضى التهاب المفاصل الرثوي من النساء العراقيات اللواتي يعانين من اضطراب شحوم الدم كانت أعلى من النساء العراقيات المصابات بالتهاب المفاصل الرثوي اللواتي يعانين من اضطراب دهون الدم ، في حين أن مستوى IL-33 / IL-1R4 في النساء العراقيات المصابات بالتهاب المفاصل الرثوي اللواتي يعانين من اضطراب شحوم الدم كانت  أقل من النساء العراقيات المصابات بالتهاب المفاصل الرثوي اللواتي لم يعانين من اضطراب  شحوم الدم. وبالتالي فإن مرضى النساء العراقيات المصابات بالتهاب المفاصل الرثوي اللواتي يعانين من اضطراب شحوم الدم  قد يكونون أكثر عرضة لتصلب الشرايين وأمراض القلب من النساء العراقيات المصابات بالتهاب المفاصل الرثوي اللواتي لا يعانين من اضطراب شحوم الدم. على الرغم من أن IL-1R4 (ST2) هو مؤشر حيوي مفيد في أمراض القلب مثل قصور القلب واحتشاء عضلة القلب.

وحضر المناقشةجمع من التدريسيين وطلبة الدراسات العليا وذوي الطالبة والضيوف الكرام .تمنياتنا للطالبة الموفقية والنجاح.

 


The MSc thesis discussion of  Lara Ali Nazar from department of Chemistry

On Thursday,the 29th of November 2018,at the hall of the late prof.Dr.Fahad Ali,the MSc thesis discussion of  Lara Ali Nazar from department of Chemistry entitled (Study of Biomarkers in Rheumatoid Arthritis Patients with Dyslipidemia)has been discussed 

The discussion committee

Asst.prf.Dr.Abdulqadir Mohammed Noori   Head

Asst.prof.Dr. noorhan Khalid Shafeeq     member

Asst.prof.Dr.Nawal Mohammed Jawad Al-Shama’a

Asst.prof.Dr.Eman Abid Ali Abbas    supervisor member

Summary

This study aimed to determination of interleukin-1 receptor 4 (IL-1R4) as IL-33 receptor, interleukin-33 (IL-33), and add up to adiponectin levels in rheumatoid arthritis  inflammation (RA) Iraqi females patients with and without dyslipidemia, and assurance of IL-33/IL-1R4 proportion as biomarker to atherosclerosis  hazard in RA Iraqi females patients with and without dyslipidemia. Notwithstanding investigation of likelihood presentation rheumatoid arthritis inflammation females patients with dyslipidemia to danger of heart infections when contrasted and RA females patients without dyslipidemia as per levels of IL-1R4, IL-33, IL-33/IL-1R4 proportion , add up to adiponectin , and AIP as a hazard markers for heart sicknesses.

Rheumatoid arthritis inflammation (RA) is chronic inflammation  provocative, and foundational immune system malady portrayed by joint agony, swelling, deformation, and at last, incapacity, and it influences ladies more than men (proportion 3:1)

Interleukin-33 (IL-33), an individual from the IL1 cytokine family, is primarily connected with the acceptance of T-helper type 2 (Th2) invulnerable reaction through its receptor, ST2( IL-1R4)

Adiponectin additionally regulates fiery and invulnerable reactions and was appeared to be engaged with the pathogenesis of rheumatoid arthritis inflammation (RA). There are three major  adiponectin isoforms are available in plasma; low molecular weight (LMW) trimers, middle molecular weight (MMW) hexamers, and high molecular weight (HMW) multimers, notwithstanding all out adiponectin that incorporate( LMW, MMW, and HMW) isomers

The present investigation was directed in Baghdad Teaching Hospital in Medicine city and included 60 females patients with rheumatoid arthritis inflammation experiencing treatment by methortexiene tranquilize were isolated into ( 30 patients with dyslipidemia and 30 patients without dyslipidemia), notwithstanding 30 individual as control amass . Patients were analyzed by clinical examination by specialists, RF and ESR tests. All patients and control bunches age extended from (30-55) years

The outcomes in this examination uncovered a highly significant increase (p ≤ 0.005 ) in RF,ESR, IL-1R4, IL-33, and add up to adiponectin levels in both RA females patients with dyslipidemia and in RA females patients without dyslipidemia when contrasted and control gathering. Likewise there were no significant (p< 0.05) distinctive in levels of IL-1R4 and IL-33/IL-1R4 proportion between two patients gatherings, notwithstanding a significant ( p> 0.05) diverse in IL-33 and add up to adiponectin between two patients gatherings

The current study show a highly significant (p ≤ 0.005) increase in cholesterol(Cho) , triglyceride (TG), low thickness lipoprotein-cholesterol ( VLDL-ch), and atherogenic list of plasma (AIP) levels, additionally there was a highly significant (p ≤ 0.005 ) diminish in HDL , a significant increase in LDL-ch, and no significant ( p <0.05) increase in BMI levels in RA patients with dyslipidemia when contrasted and control gathering. Notwithstanding there were an exceedingly critical (p ≤ 0.005 ) increase in TG, VLDL-ch, and AIP levels, while there were no huge ( p <0.05) height in Cho, LDL-ch , and BMI levels, notwithstanding no significant ( p <0.05)decrease  in HDL-ch level in RA patients without dyslipidemia when contrasted and control gathering.

In the present investigation, there were a highly significant  positive connection between’s IL-1R4 with both of IL-33 ( r =0.145) , add up to adiponectin ( r= -0.148) , RF (r =0.155) , HDL-ch ( r=0.181) ,and BMI(r= 0.409),while there were a highly significant  negative relationship between’s IL-1R4 with both of ESR(r = – 0.147) , TG (r= – 0.439) , Cho ( r=-0.177) , LDL-ch (r= – 0.133) , VLDL-ch (r= – 0.438), and AIP(r = – 0.488), and no significant negative relationship with IL-33/IL-1R4 proportion ( r= – 0.345 ) in control gathering.

Additionally, there were a highly significant  positive connection between’s IL-1R4 with both of IL-33(r = 0.078) , add up to adiponectin ( r= 0.066), RF (r = 0.054), ESR (r = 0.108), Cho (r= 0.151), HDL-ch(r= 0.021) , LDL-ch (r= 0.101), and BMI (r= 0.292) , while there were a a highly significant  negative relationship between’s IL-1R4 with both of TG (r= – 0.367), VLDL-ch (r= – 0.185), and AIP ( r = – 0.294), and no critical negative connection with IL-33/IL-1R4 (r= – 0.338), and no significant negative relationship with IL-33/IL-1R4 ratio(r= – 0.338) in RA patients with dyslipidemia gathering.

In this study , there were a highly significant positive relationship between’s IL-1R4 with both of IL-33 (r = 0.148), RF (r = 0.008), Cho ( r= 0.020), LDL (r=0.142) , AIP (r =0.115) , and BMI (r= 0.366), while there were a highly significant negative connection between’s IL-1R4 with both of aggregate adiponectin , ESR(r = – 0.441) , TG (r= – 0.050), HDL-ch (r= – 0.050), and LDL-ch ( r= – 0.064) , and no significant negative relationship with IL-33/IL-1R4 proportion (r= – 0.688) in RA patients without dyslipidemia gathering.

Taking everything into account, the present examination demonstrated a highly significant height in IL-1R4 , IL-33, add up to adiponectin, and AIP, while there was no significant reduction in IL-33/IL-1R4 proportion levels in Iraqi females patients with rheumatoid arthritis pain when contrasted and control gathering. Notwithstanding the level of ESR, IL-33, add up to adiponectin, and AIP in RA Iraqi females patients with dyslipidemia were higher than that in RA Iraqi females patients without dyslipidemia, while the level of IL-33/IL-1R4 proportion in RA Iraqi females patients with dyslipidemia was lower than that in RA Iraqi females patients without dyslipidemia patients; along these lines the RA females patients with dyslipidemia might be they are more inclined to atherosclerosis and heart sicknesses from RA females patients without dyslipidemia. Despite the fact that IL-1R4 (ST2) is a conceivably valuable biomarker in heart infections, for example, heart disappointment and myocardial dead tissue

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.