قسم الرياضيات يناقش رسالة ماجستير تبحث مهارات طلبة قسم الرياضيات في كلية التربية

Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( مهارات القرن الواحد والعشرين لدى طلبة قسم الرياضيات في كليات التربية ) للطالبة ( نبراس فاضل خضير ) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.م.د. باسم محمد جاسم )  ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المبينة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.م.د. الهام جبار فارس ( رئيسا )

  • أ.م.د. اريج خضر حسن ( عضوا )

  • أ.م.د. صباح سعيد حمادي ( عضوا )

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم ( عضوا ومشرفا )

     ويهدف البحث الى التعرف على مدى امتلاك طلبة قسم الرياضيات في كليات التربية لمهارات القرن الواحد والعشرين وذلك من  خلال  :

اولا: التعرف على مدى امتلاك طلبة قسـم الرياضيات في كلـيات التـربية لمهارات القرن الواحد والعشرين

ثانيا: التعرف على مدى امتلاك طلبة قسـم الرياضيات في كلـيات التـربية لكل مهارة من لمهارات القرن الواحد والعشرين .

ثالثاً: التعرف على مدى امتلاك مهارات القرن الواحد والعشرين حسب متغير الجنس لطلبة قسـم الرياضيات في كليـات التربية.

و من اجل التحقق من اهـداف البحـث والاجـابة عـن اسئـلته صيغـت الفرضيات الصفـرية التالــية:

  • لا يوجـد فـرق ذو دلالة إحـصائية عنـد مسـتوى دلالة(0.05) بـين متـوسط الأداء الحقيقي والفرضـي لـدى طـلبة قسـم الرياضيـات في كـليات الـتربية فـي اختبار مهارات من مهارات القرن الواحد والعشرين

  • لا يـوجد فــرق ذو دلالة إحصـائية عند مسـتوى دلالة (0.05) بين مـتوسط الأداء الحقيقي والفـرضي لدى طلـبة قسـم الرياضـيات في كليات التـربية في كل مهارة مهارات من  مهارات القرن الواحد والعشرين (التفكير الناقد، التفكير الابداعي، حل المشكلات ، التواصل ، المرونة والتكيف،الثقافة المعلوماتية، الثقافة التكنولوجية، المبادرة والتوجه، الانتاج).

  • لايوجـد فـرق ذو دلالة إحـصائية عـند مسـتوى دلالـة (0.05) بـين متـوسطي درجـات الطلاب والطالبات في قسـم الـرياضيات في كليات التربية، في كل مهارة من مهارات القرن الواحد والعشرين.

       وبعد تحديد مجتمع البحث الذي تمثل بطلبة المرحلة الرابعة من قسم الرياضيات في كليات التربية في العراق عدا اقليم كردستان والذي بلغ عددهم (1248) من الطلبة (ذكوراً واناثاً)، تم تحديد عينة البحث، طلبة المرحلة الرابعة من قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة – ابن الهيثم / جامعة بغداد ، وتم اختيار العينة بصورة قصدية وذلك بسبب الظرف الحالي(فايروس كورونا) وحظر التجوال الشامل الذي فرض على كل العراق، حيث بلغ عددهم (200) طالباًوطالبة موزعين بين (88) طالباً و112))طالبة مكونين ما نسبته(20%) من المجتمع الكلي.

ولغرض التحقق من الفرضيات تم بناء اختبار مهارات القرن الواحد والعشرين والتي هي (التفكير الناقد ، التفكير الابداعي ، حل المشكلات، التواصل ، المرونة والتكيف، الثقافة المعلوماتية، الثقافة التكنولوجية ، المبادرة والتوجه، الانتاج )، وتكون الاختبار من (64) فقرة ، وكانت الفقرات من النوع الموضوعي والمقالي.

وبعد اجراء التحليلات الاحصائية المناسبة لفقرات للاختبار من صعوبة  وتمييز وفعالية البدائل الخاطئة للفقرات الموضوعية وللتأكد من الخصائص السايكومترية لهما، باعتماد الادوات الاحصائية المناسبة لتحليل النتائج تم التوصل الى ما يأتي:

1- امتلاك طلبة قسم الرياضيات المرحلة الرابعة في كليات التربية الى  الحد المقبول من مهارات القرن الواحد والعشرين وبنسبة(54,8%) .

2- امتلاك طلبة قسم الرياضيات المرحلة الرابعة في كليات التربية لكل مهارة من مهارات القرن الواحد والعشرين.

3- يوجد فروق بين الطالبات والطلاب في امتلاكهم لمهارات القرن الواحد والعشرين وكان هذا الفرق لصالح الطلاب .

وفي ضوء نتائج البحث اوصت الباحثة بعدة توصيات منها

ضرورة ان تتضمن مناهج المعتمدة في اقسام الرياضيات بكليات التربية والجامعات  على تقنيات وانشطة متعددة تعمل على تنمية مهارات القرن الواحد والعشرين في المحتوى العلمي وترابطه بالنسبة للمتعلـم ومهارة التدريسي في معالجـة هـذا المـحتوى وتطـوير اساليـب التقـويم بمـا يتناسب مع تقويم مهارات القرن الواحد والعشرين، وتدريب تدريسي اقسـام الريـاضيات في كلـيات التـربية والجامعات ضمن برامج تدريبية عـلى الممـارسات الـتدريسية الحـديثة التي تعمل على تنمية مهارات القرن الواحد والعشرين ككل وكل مهارة على حدة، واعداد برامج تدريبية لطلبة كليات التربية قسم الرياضيات المرحلة الرابعة للتدريب على مهارات القرن الواحد والعشرين.


                                         

21st century skills of The students of Mathematical Department in the College of Education

A Thesis

Submitted to the College of Education for pure Science / Ibn Al-Haitham, University of Baghdad as Partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Master of Science in Mathematics

By: Nibras Fadel Khudair Al-Zubaidi

Supervised By: Asst. Prof. Dr. Basim Mohammed Jassim

Abstract

      The current research aims to identify the extent to which students of the mathematics department in the Faculties of Education possess the skills of the twenty-first century, through

First: To identify the extent to which students of the mathematics department in the Faculties of Education possess the skills of the twenty-first century

Second: To identify the extent to which students of the mathematics department in the Faculties of Education possess every skill of the twenty-first century skills

      Third: To identify the extent of possessing the twenty-first century skills according to the gender variable for students of the Mathematics Department in the Faculties of Education

And in order to verify the objectives of the research and answer its questions, the following null hypotheses were formulated

– There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average actual and hypothetical performance of students of the mathematics department in the Faculties of Education in examining skills of the twenty-first century skills

– There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average real and hypothetical performance of students of the Mathematics Department in the Faculties of Education in every skill of the twenty-first century skills (critical thinking, creative thinking, problem solving, communication, flexibility and adaptation, Information culture, technological culture, initiative and orientation, production)

– There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of male and female students in the mathematics department in the Faculties of Education, in every skill of the twenty-first century skills

       After determining the research community, which was represented by the fourth stage students of the mathematics department in the Faculties of Education in Iraq except for the Kurdistan region, whose number reached (1248) students (males and females), the research sample was determined, the fourth stage students of the Mathematics Department in the College of Pure Sciences – Ibn Al-Haytham / University of Baghdad, and the sample was intentionally chosen due to the current circumstance (Corona virus) and the comprehensive curfew imposed on all of Iraq, as their number reached (200) male and female students, distributed between (88) male and 112 male students (female students, a percentage of 20 %) Of the total community

        For the purpose of verifying the hypotheses, the twenty-first century skills test was built, which are (critical thinking, creative thinking, problem-solving, communication, flexibility and adaptation, information culture, technological culture, initiative and orientation, production), and the test consisted of (64) items, and the paragraphs were Of the thematic type and pans

       After conducting appropriate statistical analyzes for test items in terms of difficulty, characterization and effectiveness of wrong alternatives to the objective paragraphs, and to ensure the psychometric properties of them, by adopting appropriate statistical tools to analyze the results, the following was reached

– Students of the Mathematics Department of the fourth stage of the Faculties of Education possess the acceptable level of skills for the twenty-first century, at a rate of 54.8%

– The students of the mathematics department of the fourth stage in the Faculties of Education possess every skill of the twenty-first century skills.

– There are differences between male and female students in their possession of the skills of the twenty-first century, and this difference was in favor of students

In light of the research results, the researcher recommended several recommendations, including

       The necessity for the curricula adopted in the mathematics departments of colleges and universities to include various techniques and activities that work to develop the skills of the twenty-first century in the scientific content and its interconnection for the learner and the teaching skill in dealing with this content and the development of evaluation methods in line with the evaluation of the skills of the twenty-first century, and the training of teachers in the departments of mathematics In colleges and universities within training programs on modern teaching practices that work to develop the skills of the twenty-first century as a whole and each skill separately, and to prepare training programs for students of the Faculties of Education, Department of Mathematics, the fourth phase of training on twenty-first century skills\