قسم الرياضيات يناقش رسالة ماجستير تتحرى مستويات الفهم الرياضي المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط

Print Friendly, PDF & Email

 

 

ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعوم الصرفة ( ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (مستويات الفهم الرياضي المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط ) في تخصص طرائق تدريس الرياضيات ، للطالب ( محمد غازي كاظم ) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.م.د. لينا فؤاد جواد ) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المدرج اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم ( رئيسا )

  • أ.م.د. مدركة صالح عبدالله ( عضوا )

  • أ.م.د. اريج خضر حسن ( عضوا )

  • أ.م.د. لينا فؤاد جواد ( عضوا ومشرفا )

 

ويهدف هذا البحث إلى الكشف عن تضمين مستويات الفهم الرياضي في محتوى كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط للعام الدراسي (2020-2019) م, ولتحقيق هدف البحث, صاغ الباحث السؤالين التاليين:

  1. ما مستويات الفهم الرياضي المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط ؟

  2. ما مستويات الفهم الرياضي المتضمنة لكل فصل من فصول كتاب الرياضيات للصف الثاني المتوسط؟

    ولأجل التحقق من السؤالين السابقين أعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي لملاءمتهّ طبيعة هدفا البحث, أذ تكون مجتمع البحث وعينته من محتوى كتاب الرياضيات للصف الثاني المتّوسط للعام الدراسي(2020-2019) م, ط2, لمؤلفه أمير عبدالمجيد جاسم وأخرون, قام الباحث بتحليل محتوى كتاب الرياضيات بجزئية (الأول والثاني) للصف الثاني المتوسط وفق أداة التحليل لمستويات الفهم الرياضي والتي تتكون من ثماني مستويات: (التعرف البدائي, وتكوين صورة, وامتلاك صورة ,وملاحظة الصفات ,والتعميم ,والملاحظة ,ووضع القواعد(الهيكلية) ,والاستقصاء). اذ بلغ عدد الصفحات المحللة (174) صفحة وبعد الانتهاء من التحليل تم التأكد من صدق الأداة بعد عرض عينة عشوائية من التحليل على مجموعة من المحكمين والمختصين في طرائق تدريس الرياضيات وقد اجمعوا على صلاحية التحليل, بعد ذلك تم اشتقاق الاهداف المعرفية لكتاب الرياضيات وعرضها على بعض من المحكمين والمختصين في مجال تدريس الرياضيات حيث بلغ العدد النهائي للأهداف المعرفية(450) هدفاً معرفياً, تم تحليلها على وفق أداة التحليل لمستويات الفهم الرياضي, أذ تم احتساب عدد مرات تكرار المستوى لكل هدف في كل فصل, وتم حساب ثبات التحليل عن طريق الاتفاق مع الباحث نفسة عبر الزمن ومع محللين خارجيين باستعمال معادلة هولستي (Holsti).

وأظهرت النتائج باستعمال التكرارات والنسبِ المئوية للمعالجّة الاحصائية ما يأتي:

أحتل المستوى الأول (التعرف البدائي) المرتبة الأولى بواقع (110) تكراراً وبنسبة مئوية قدرها(24.44%), في حين أحتل المرتبة الثانية المستوى الخامس (التعميم) بواقع (105) تكراراً وبنسبة مئوية بلغت(23.33%), ثم المرتبة الثالثة اصبحت من نصيب المستوى السادس (الملاحظة) بواقع (54) تكراراً وبنسبة مئوية بلغت (12%), وأحتل المرتبة الرابعة المستوى الرابع(ملاحظة الصفات) بواقع(52) تكراراً وبنسبة مئوية بلغت(%11.55), أما المستوى الثالث (أمتلاك صورة) الذي احتل المرتبة الخامسة بواقع(49) تكراراً وبنسبة مئوية بلغت(10.88%), ثم المستوى الثاني (تكوين صورة) الذي أحتل المرتبة السادسة بواقع (39) تكراراً وبنسبة مئوية (8.66%), في حين أحتل المرتبة السابعة المستوى السابع(وضع القواعد) بواقع (21) تكراراً وبنسبة مئوية (4.66%), أما المستوى الثامن(الاستقصاء) أحتل المرتبة الثامنة بواقع(20) تكراراً وبنسبة مئوية بلغت(4.44%).

    وفي ضوء نتائج هذا البحث تم التوصل الى بعض الاستنتاجات منها :

1) تركز الاهتمام على المستوى الأول(التعرف البدائي) والمستوى الخامس(التعميم), وقلة   الاهتمام في بقية المستويات, أذ جاءت بنسب مئوية قليلة, وهذا يعني وجود ضعف في ترتيب موضوعات الكتاب.

(2 عدم توازن الأهداف المعرفية لفصول الكتاب وإنما جاءت بصورة عشوائية.

(3  ضعف ألمام المختصين والمعنين بإعداد محتوى كتاب الرياضيات بمستويات الفهم الرياضي وأن توزيعها جاءت بصورة عشوائية غير منتظمة.

وفقاً لنتائج البحث اوصى الباحث بعدد من التوصيات منها: مراعاة التوازن في نسب تضمين مستويات الفهم الرياضي في محتوى كتاب الرياضيات المقرر للصف الثاني المتوسط بحيث لا يطغى مستوى على بقية المستويات.

واستكمالاً للبحث الحالي أقترح الباحث بعض الاقتراحات منها :

1) إجراء دراسة مماثلة لمراحل دراسية أخرى وفقاً لمستويات الفهم الرياضي.

2) إجراء دراسة  لمعرفة إلمام مدرسي الرياضيات لمستويات الفهم الرياضي.

3) دراسة العلاقة بين مستويات الفهم الرياضي لدى الطلبة ومستوياتها لدى مدرسيهم.

وخلص الطالب في نهاية رسالته الى التوصية بضرورة مراعاة التوازن في نسب تضمين مستويات الفهم الرياضي في محتوى كتاب الرياضيات المقرر للصف الثاني المتوسط بحيث لا يطغى مستوى على بقية المستويات.


Levels of mathematical understanding Contained in the Mathematics Book for the Second Intermediate grade

Mohammed Ghazi Kazem

Assistant Professor. Dr. Lina Fouad Jawa

 

  The aim of the current research is to reveal the extent to which levels of mathematical understanding are included in the content of the mathematics book for the second intermediate grade for the academic year (2019-2020) AD, and to achieve the goal of the research, the researcher formulated the following question:

 What is the percentage of availability levels of mathematical understanding in the content of the mathematics book for the second intermediate grade?

In order to verify the previous question, the researcher chose the descriptive and analytical method for its relevance to the nature of the research goal, as the research community and its sample were from the content of the mathematics book for the second intermediate grade for the academic year (2019-2020) m, 2nd edition, by Amir Abdul Majeed Jassim and others, the content of the mathematics book was analyzed in two parts (First and second) for the second intermediate grade according to the analysis tool for levels of mathematical understanding, which consists of eight levels: (Primitive  Knowing, Image Making, Image Having, Property Noticing, Formalizing ,Observing, Structuring, Inventioing),

The number of analyzed pages reached (174) pages, and after the completion of the analysis, the validity of the tool was verified after presenting a random sample of the analysis to a group of arbitrators and specialists in methods of teaching mathematics and they unanimously agreed on the validity of the analysis, after that the objectives of the knowledge objectives of the mathematics book were derived and presented to some Among the arbitrators and specialists in the field of teaching mathematics, where the final number of cognitive goals reached (450) goals, which were analyzed according to the analysis tool for levels of mathematical understanding, as the number of times of repetition of the goal for each level in each chapter  was calculated, and the stability of the analysis was calculated by agreement with the researcher himself  over time and with outside analysts using the Holsti equation.

The results, using iterations and percentages, for statistical treatment showed the following:

 It was found that the first level (Primitive  Knowing) ranked first with (110) iterations and a percentage of (24.44%), while the fifth  level ( Formalizing) ranked second (105) iterations and a percentage of (23.33%), Then the third place went to the sixth level (Observing) by (54) iterations and a percentage of (12%), and the fourth place came to the fourth level (Property Noticing) by (52) iterations and a percentage of (11.55%), while the third level (Image Having), which ranked fifth with (49) times and a percentage of (10.88%), then the second level (Image Making), which ranked sixth with (39) times and a percentage (8.66%), while it was ranked seventh level The seventh (Structuring) by (21) iterations and a percentage (4.66%), while the eighth level (Inventioing) ranked eighth with (20) iterations and a percentage of (4.44%).

    In light of the results of this research, some conclusions were reached, including:

1) Attention focused on the first level (Primitive  Knowing) and the fifth level (Formalizing), and weak interest in the rest of the levels as it came in small percentages, and this means that there is a weakness in the arrangement of the book’s topics.

2) An imbalance of cognitive objectives for the chapters of the book, but rather randomly.

3) Weakness of the knowledge of specialists and those concerned with Preparation of the content of the mathematics book at levels of mathematical understanding, and that their distribution was random and irregular.

According to the results of the research, the researcher recommended a number of recommendations, including: Taking into account the balance in the ratios of including levels of mathematical understanding in the content of the mathematics book for the second intermediate grade, so that one level does not overwhelm the rest of the levels.

In continuation of the current research, the researcher suggested some suggestions, including:

1) Conducting a similar study for other stages according to the levels of mathematical understanding.

2) Conducting a similar study to find out how familiar mathematics teachers are to levels of mathematical understanding.

3) Study the relationship between students and their teachers in levels of mathematical understanding.

According to the results of the research, the researcher recommended a number of recommendations, including: Taking into account the balance in the ratios of including levels of mathematical understanding in the content of the mathematics book for the second intermediate grade, so that one level does not overwhelm the rest of the levels.