ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ” الثقافة المعلوماتية وعلاقتها بالتفكير عالي الرتبة لدى طلبة الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم ”  للطالب ” قصي شاتي حمد ” التي انجزها باشراف التدريسية في القسم ” أ.د. زينب عزيز احمد ” ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

  • أ. د. سوزان دريد أحمد – رئيسا

  • أ. م .د. نغم هادي عبد الأمير – عضوا

  • أ.م. د. احمد لعيبي حسين – – عضوا

  • أ. د. زينب عزيز احمد – عضوا و مشرفا

 

ويهدف هذا البحث إلى التعرف عن مستوى:

1الثقافة المعلوماتية لدى طلبة  قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

2الفروق ذات الدلالة الإحصائية للثقافة المعلوماتية   تبعا لمتغير الجنس.

3التفكير عالي الرتبة لدى طلبة  قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

4الفروق ذات الدلالة الإحصائية للتفكير عالي الرتبة لمتغير الجنس.

5العلاقة الارتباطية بين الثقافة المعلوماتية والتفكير عالي الرتبة لدى طلبة قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم.

6مدى إسهام الثقافة المعلوماتية في تفسير التباين الحاصل في التفكير عالي الرتبة لدى طلبة قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم.

استهدف  البحث إلى  التعرف على مستوى الثقافة المعلوماتية والتفكير عالي الرتبة لدى  طلبة قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة – ابن الهيثم, فضلا عن التعرف على قوة العلاقة بين متغيرات البحث, وعن مدى دلالة الفروق للثقافة المعلوماتية والتفكير عالي الرتبة تبعا لمتغير الجنس, و مدى إسهام الثقافة المعلوماتية في تفسير التباين الحاصل في التفكير عالي الرتبة لدى عينة البحث, تم اعتماد منهج البحث الوصفي الارتباطي, وتألفت عينة البحث من (186) طالباً وطالبة بواقع (93) من الذكور و(93) من الإناث للدراسة الصباحية والمسائية للمرحلة الرابعة للعام الدراسي (2021-2022) بنسبة (58%) من مجتمع البحث البالغ عدده (318) طالب وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة, إذ تمثلت أداتا البحث ,مقياس الثقافة المعلوماتية إذ تم بناء المقياس بواقع (44) فقرة, واختبار التفكير عالي الرتبة إذ تم تبني الاختبار من (حسين,2012), بمجاليه التفكير الناقد بواقع (60) فقرة والتفكير الإبداعي تمثل باختبار تورنس, وتم التحقق من الخصائص السايكومترية للأداتين, وعند معالجة بيانات البحث إحصائيا باستعمال الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS), أسفرت النتائج إن عينة البحث يمتلكون مستوى عال من الثقافة المعلوماتية فضلا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الثقافة المعلوماتية لصالح الإناث, و إن هناك ثلاثة مستويات من التفكير عالي الرتبة لدى عينة البحث وهي (ضعيف, متوسط, جيد) أذا أشارت النتائج إلى إن عدد الطلبة في المستوى الجيد بنسبة مئوية بلغت (17.20%), وان عدد الطلبة في المستوى المتوسط بنسبة (67.20%), أما المستوى الضعيف بنسبة (%15.60), كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في التفكير عالي الرتبة تبعا لمتغير الجنس, وكانت من ابرز النتائج إن هنالك علاقة طردية بين متغير الثقافة المعلوماتية والتفكير عالي الرتبة وان الثقافة المعلوماتية لها دور و إسهام واضح في تفسير التباين الحاصل في التفكير عالي الرتبة, وفي ضوء النتائج تم وضع مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات, ومن ابرز التوصيات, تضمين الثقافة المعلوماتية بوصفها جزءاُ من العملية التعليمية وتطوير نظم التعليم في الجامعات من خلال إعداد مقررات دراسية بصيغ الكترونية,باستعمال التقنيات التكنولوجية الحديثة,بالإضافة إلى وضع الاستراتيجيات والآليات التي تساعد على تطوير التفكير عالي الرتبة لدى الطلبة وتضمينه في المناهج الجامعية  لتحسينه  و تعزيزه لديهم .

وفي ضوء النتائج التي أسفر عنها البحث يوصي الباحث بالاتي:

1- تضمين الثقافة المعلوماتية بوصفها جزءاُ من العملية التعليمية وتطوير نظم التعليم في الجامعات من خلال إعداد مقررات دراسية بصيغ الكترونية من خلال نظم مركزية خاص بالجامعات أو الكليات.

2- الاهتمام بتنمية الثقافة المعلوماتية لدى طلبة الجامعات من خلال تعليمهم مهارات التعامل مع شبكة الانترنيت للوصول إلى مصادر المعلومات الرقمية لزيادة الكفاءة المعلوماتية لديهم.

3- الاهتمام بتدريس الثقافة المعلوماتية ضمن مقررات الحاسوب سواء كان ذلك في الجامعات أم من خلال إقامة ورش تقيمها الجامعات بصفة دورية لتعليمهم مهارات الثقافة المعلوماتية.

4- العمل على توفير مكتبات الكترونية مزودة بالإمكانات التقنية الحديثة من الحاسبات والانترنيت وجعلها في متناول طلبة الجامعات تساعد الطلبة على الولوج لمختلف المكتبات الالكترونية المحلية والعربية والأجنبية تحت قيادة إفراد مختصين بذلك.

5- تضمين مهارات  التفكير عالي الرتبة في المناهج الجامعية  لتحسين التفكير لدى الطلبة الذين يمتلكون مستويات ضعيفة ومتوسطة للتفكير عالي الرتبة وتعزيزه لمن يملكون مستويات جيدة.

6- عقد دورات وندوات وورش عمل للأساتذة الجامعيين للتعريف بأنواع التفكير ومهاراته بصورة عامة ومهارات التفكير عالي الرتبة بصورة خاصة والأساليب الحديثة  المتعمدة  بتدريسه وتوفير البيئة المناسبة لذلك.

7- لفت انتباه المعنيين في النظم التعليمية المختلفة إعادة النظر في أهداف تدريس كل مادة دراسية, بحيث تركز على اكتساب دارسيها التفكير عالي الرتبة ومهاراته.


Information Culture and its relationship to high-ranking thinking For chemistry students in the College of Education

By  Qusay Shati Hamad

Supervised by Prof Dr. Zainab Aziz Ahmed Al-Amri

This research aims to identify the level of:

 – Information culture among students of the Department of Chemistry in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

 – The statistically significant differences in information culture according to the gender variable.

 – High-ranking thinking among students of the Department of Chemistry in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

 – Statistically significant differences for high-ranking thinking for the gender variable.

 – The correlation between informatics culture and high-ranking thinking among students of the Department of Chemistry in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

 – The extent to which informatics culture contributes to explaining the discrepancy in high-ranking thinking among students of the Department of Chemistry in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

Abstract

The research aimed to identify the level of informatics culture and high-ranking thinking for students of the Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences – Ibn Al-Haytham, as well as to identify the strength of the relationship between the research variables, and the extent of the significance of differences for information culture and high-ranking thinking according to the gender variable, and the extent of the contribution of Informatics culture in explaining the discrepancy in high-ranking thinking among the research sample, the descriptive correlative research method was adopted, and the research sample consisted of (186) male and female students of (93) males and (93) females for the morning and evening studies for the fourth stage of the academic year ( 2021-2022) by (58%) of the research community of (318) male and female students who were chosen in a simple random way. The test from (Hussain, 2012), with its two areas of critical thinking (60) items, and creative thinking represented by Torrens test, and the psychometric properties of the two tools were verified, and when the research data was statistically processed using the statistical package for social sciences (SPSS), the results revealed that the research sample possesses a high level of information culture in addition to the presence of statistically significant differences between males and females in information culture in favor of females, and that there are three levels of high-ranking thinking among the research sample (weak, medium, good) If the results indicated that the number of students at the good level was (17.20%), the number of students at the intermediate level was (67.20%), and the poor level was (15.60%), and the results also showed that there are no statistically significant differences between males And females in high-ranking thinking according to the gender variable, and one of the most prominent results was that there is a direct relationship between the information culture variable and high-ranking thinking, and that the information culture has a clear role and contribution in explaining the variation in high-ranking thinking, and in light of the results a set of conclusions and recommendations were drawn up The proposals, and the most prominent recommendations, include the inclusion of information culture as a part of the educational process and the development of education systems in universities through the preparation of curricula in electronic formats, using modern technological techniques, and the inclusion of high thinking skills Rank in university curricula to improve high-ranking thinking among students who have weak and medium levels and enhance it for those who have good levels.

In light of the results of the research, the researcher recommends the following:

 – Inclusion of information culture as a part of the educational process and the development of education systems in universities through the preparation of courses in electronic formats through central systems specific to universities or colleges.

 – Attention to the development of information culture among university students by teaching them the skills of dealing with the Internet to access digital information sources to increase their informational efficiency.

 – Interest in teaching information culture within computer courses, whether in universities or by holding workshops held by universities on a regular basis to teach them information culture skills.

 – Working on providing electronic libraries equipped with modern technical capabilities from computers and the Internet and making them accessible to university students to help students access various local, Arab and foreign electronic libraries under the leadership of specialized individuals.

 – Inclusion of high-ranking thinking skills in university curricula to improve the thinking of students who possess weak and medium levels of high-ranking thinking and enhancing it for those who have good levels.

– Holding courses, seminars and workshops for university professors to introduce the types of thinking and its skills in general, and high-ranking thinking skills in particular, and the deliberate modern methods of teaching it and providing the appropriate environment for that.

– To draw the attention of those concerned in the different educational systems to reconsider the objectives of teaching each subject, so as to focus on the acquisition of high-ranking thinking and skills by its learners.

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.