مناقشة اطروحة طالبةالدكتوراه دنيا جعفر صادق العراك من قسم علوم الحياة           

Print Friendly, PDF & Email

جرت على قاعة  المرحوم الدكتور سالم عبدالحميد مناقشة اطروحة طالبة الدكتوراه دنيا جعفر صادق العراك من قسم علوم الحياة والموسومة :

 بناء برنامج تدريبي وفقاً للتفكير المنتج  لمدرسي علم الاحياء واثره في توجهات دافعية التعليم لديهم والتفكير الحاذق لطلبتهم

وتألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

ا.د. فاطمة عبدالامير عبدالرضا             رئيسا

ا.د. عباس عبدالمهدي ماضي               عضوا

ا.م.د. سالم عبدالله سلمان                    عضوا

ا.م.د. احمد عبيد حسن                      عضوا

ا.م.د.مازن ثامر شنيف                      عضوا

ا.د.حيدر مسير حمدالله                      عضوا ومشرفا

خلاصة

 يهدف البحث الحالي إلى بناء برنامج تدريبي وفقا للتفكير المنتج لمدرسي علم الاحياء في المدارس الثانوية والاعدادية الحكومية التابعة لمديرية تربية كربلاء المقدسة، والتحقق من اثره في توجهات دافعية التعليم لديهم والتفكير الحاذق لطلبتهم.

       يمكن التحقق من ذلك ببناء البرنامج بصورة موضوعية وتدريب المدرسين عليه، كذلك من خلال الفرضيتين الصفريتين الاتيتين:-

1- لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية مدرسي علم الاحياء  الذين خضعوا للبرنامج التدريبي وفقا للتفكير المنتج ومتوسط درجات المجموعة الضابطة مدرسي ومدرسات علم الاحياء  الذين لم يخضعوا للبرنامج التدريبي في مقياس توجهات دافعية التعليم.

2- لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية طلبة مدرسي علم الاحياء الذين خضعوا في البرنامج التدريبي وفقا للتفكير المنتج ومتوسط درجات المجموعة الضابطة طلبة مدرسي ومدرسات علم الاحياء الذين لم يخضعوا في البرنامج التدريبي في مقياس التفكير الحاذق.

     اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي ذات الضبط الجزئي لمجموعتين متكافئتين احداهما تجريبية تخضع للعامل المستقل(البرنامج التدريبي) والاخرى ضابطة لا تخضع مع الاختبار البعدي مقياس توجهات  دافعية التعليم للمدرسين ومقياس التفكير الحاذق لطلبتهم حسب طبيعة واهداف ومتغيرات البحث.

      شمل مجتمع البحث الحالي مدرسي مادة علم الاحياء للمرحلة الاعدادية للمدارس الثانوية والاعدادية الحكومية التابعة للمديرية العامة لتربية كربلاء المقدسة للعام الدراسي(2017- 2018)

 اذ بلغ حجم عينة البحث  (42) مدرسا ومدرسة ، شملت المجموعة التجريبية الخاضعة للبرنامج التدريبي (21 ) بينما المجموعة الضابطة (21 ) ، اجرت الباحثة التكافؤ بين مجموعتي البحث بمتغيرات ( سنوات الخدمة ، الشهادة، الدورات التدريبية ، الجنس ، المعلومات السابقة ومقياس توجهات دافعية التعليم ) كما عملت الباحثة على ضبط بعض المتغيرات غير التجريبية التي من الممكن ان تؤثر في سلامة البرنامج التدريبي المقترح.

      تم اختيار (10) من الطلبة لكل مدرس من مدرسي عينة البحث من غير الراسبين في صفهم بصورة عشوائية لتطبيق مقياس التفكير الحاذق عليهم بعد الانتهاء من تطبيق البرنامج التدريبي. اذ بلغ عدد طلبة عينة البحث ( 420) طالباً وطالبة ، واجرت الباحثة التكافؤ للطلبة بمتغيرات (العمر الزمني بالأشهر ، الذكاء، التحصيل السابق ) جرى بناء البرنامج التدريبي وفق ثلاث مراحل (التخطيط، التنفيذ، التقويم ) وتم عرض البرنامج بصورته الأولية على مجموعة من المحكمين للتحقق منه قبل البدء بتطبيقه،  والافادة من ملاحظاتهم واجراء التعديلات اللازمة عليه. 

         جرى تنفيذ البرنامج التدريبي المعد وفق التفكير المنتج لمدرسي علم الاحياء (المجموعة التجريبية)، حددت (10) ايام تدريبية بواقع جلستين باليوم الواحد، وقت الجلستين ثلاث ساعات ، جرى توزيع مفردات البرنامج التدريبي على المتدربين قبل البدء بتنفيذ البرنامج التدريبي.

        اما اداتا البحث فالاولى مقياس توجهات دافعية التعليم تم بناؤه من قبل الباحثة ، اذ تالف بصورته النهائية من (82) فقرة ، وجرى ايجاد (الصدق الظاهري والبنائي، القوة التمييزية ، والثبات).  كما جرى بناء الاداة الثانية مقياس التفكير الحاذق ،اذ تالف بصورته النهائية من (80) فقرة،  وقد جرى إيجاد (الصدق الظاهري والبنائي، القوة التمييزية ، والثبات.)

        اعتمدت الباحثة الوسائل الإحصائية  مربع كاي (كا 2)، معامل ارتباط بيرسون، الاختبار التائي لعينتين مستقلتين ، معادلة الفا كرونباخ ، معادلة سبيرمان – بروان ، ومعادلة حجم الأثر.

   أظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية مدرسي  مادة علم الاحياء الذين خضعوا للبرنامج التدريبي وفقا للتفكير المنتج، على المجموعة الضابطة في مقياس توجهات دافعية التعليم ، وتفوق طلبة المجموعة التجريبية على طلبة المجموعة الضابطة بمقياس التفكير الحاذق .

    في ضوء نتائج البحث الحالي استنتجت الباحثة عدداً من الاستنتاجات منها  فاعلية البرنامج التدريبي وفقاً للتفكير المنتج، في تدريب مدرسي علم الاحياء لتدريس مادة علم الاحياء للصف الخامس العلمي له اثر في زيادة توجهات دافعية التعليم لديهم  وتحسين التفكير الحاذق لطلبتهم .

كما  اوصت الباحثة بتوصيات عدة منها اعتماد البرنامج التدريبي على وفق التفكير المنتج في برامج تدريب مدرسي ومدرسات علم الاحياء في اثناء الخدمة لتطويرهم مهنيا.

     واستكمالا للبحث اقترحت الباحثة  إجراء دراسات أخرى مشابهة للبحث الحالي للوصول إلى أفضل الطرائق والأساليب التي يمكن الاستعانة بها في تدريب المدرسين  لزيادة التوجهات الدافعية لديهم، وإجراء دراسة تتناول فاعلية برنامج تدريبي لتعليم مهارات التفكير المنتج  لمدرسي علم الاحياء في المرحلة المتوسطة وبيان اثره في التوجهات الدافعية والتفكير الحاذق لطلبتهم.

وحضر المناقشةجمع من التدريسيين وطلبة الدراسات العليا وذوي الطالبة والضيوف الكرام .تمنياتنا للطالبة الموفقية والنجاح


 

The PhD. Discussion of student (Dunia Sadiq Ja’afar Al-Araq) from department of Biology

At the late of Dr. Salim Abdulhameed , The PhD Discussion of student (Dunia Sadiq Ja’afar Al-Araq)) from department of Biology science entitled (Construction of  a Training Program in accordance Productive Thinking for the teachers of Biology and its impact in their education Motivational Orientation & smart thinking of their Students) has been discussed

The discussion committee:-

Prof.Dr.Fatima AbdulAmeer AbdulRidha    Head

Prof.Dr.Abbas AbdulMahdi Madhi    member

Asst.prof.Dr.Salim Abdulla Salman    member

Asst.prof.Dr.Ahmed Obaid Hassan    member

Asst.prof.Dr.Mazin Thamir Shenif     member

Prof.Dr.Haidar Musair HamdAlla   supervisor member

Abstract

    The current research aims to build a training program according to the thinking of the biology teachers in the secondary and middle schools of the Karbala holy Education Directorate, and to verify its impact in the motivation Orientation of their education and the smart thinking of their students.

     This can be verified by building the program objectively and training teachers, as well as through the following two zero assumptions:

There is no statistically significant difference at (0.05) between the average score of the experimental group and the biology teachers who participated in the training program in accordance with the productive thinking and the average score of the control group, the teachers and the biology teachers who did not participate in the training program.

  There is no significant difference at the level of (0.05) between the average score of the experimental group students and biology teachers who participated in the training program according to the thinking produced and the average score of the control group students and teachers of biology who did not participate in the training program in the scale of thinking smart.

The researcher adopted a partial experimental design of two equal groups, one of which is experimental, subject to the training program, and the other is a control unit that is not subject to the program with the post-test measure of the motivational orientations of the teachers and the intelligent thinking of their students according to the nature, objectives and variables of the research.

The current research community includes the teachers and teachers of Biology of the preparatory stage of the secondary and preparatory schools of the General Directorate for the Education of Karbala for the academic year (2017-2018). The sample size was 42 teachers and schools, (21 years), the researcher conducted the equivalence of the two sets of research variables (years of service, certificate, training courses, gender, previous information and the scale of trends of motivation of education) The researcher also tried to control some non-experimental variables that may affect the safety of the proposed training program. (10) Students were selected for each teacher of the research sample from non-recruits in their class randomly to apply the measure of thinking smart after the completion of the application of the training program. The number of students in the sample was 420 students.

     The researcher conducted the equivalence of the students with variables (age of months, intelligence, previous achievement). The training program was built in three stages  (Planning, implementation, evaluation) and then presenting the program in its preliminary form to a group of arbitrators to verify it before starting to apply it, and benefit from their observations and make the necessary adjustments.

      The training program was designed according to the thinking of the teachers and the biology teachers (the experimental group). It defined 10 training days by two sessions per day, at the time of the three hours. The training program was distributed to the trainees before starting the training program

As for the first tool, the measure of orientations of educational motivation has been constructed by the researcher, as it was damaged in its final form of (82) paragraphs, and was found (the apparent honesty and structural, discriminatory power, and stability). The second instrument was built with a sophisticated thinking scale, with a final image of (80) paragraphs, and it was found (apparent and structural honesty, discriminatory power, and stability)

The researcher adopted the statistical methods (square (K2), Pearson correlation coefficient, T-test for two independent samples, Alpha Kronbach equation, Spearman-Brown equation, and the effect size equation)

    The results showed that the experimental group of teachers and biology teachers who took part in the training program surpassed the control group in the educational motivation Orientation scale and the students of the experimental group surpassed the students of the control group with the smart thinking scale

In light of the results of the current research, the researcher concluded a number of conclusions, including the effectiveness of the training program according to the productive thinking, in the training of teachers and biology teachers to teach the biology of the fifth grade of science has an impact on increasing the motivation of their education motivation and improve the intelligent thinking of their students.

The researcher also recommended several recommendations, including the adoption of the training program according to the thinking produced in the programs of training teachers and teachers of biology during the service to develop them professionally.

In addition to the research, the researcher suggested conducting other studies similar to the current research in order to reach the best methods and methods that can be used in the training of teachers to increase their motivation.,

And to conduct a study on the effectiveness of a training program to teach the thinking skills produced by the teachers of biology in the middle stage and to show its impact on the motivation and thoughtful thinking of their students