مناقشة اطروحة طالبة الدكتوراه ميادة عبدالستار من قسم العلوم التربوية و النفسية        

Print Friendly, PDF & Email

جرت على قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين المناقشة العلنية لأطروحة طالبة الدكتوراه ميادة عبد الستار عباس من قسم العلوم التربوية و النفسية والموسومة :

فاعلية تصميم تعليمي وفق سلم الإبداع في تحصيل طالبات الصف الرابع العلمي في مادة علم الأحياء وتفكيرهن المتشعب

وتألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

ا.د. حيدر مسير حمد الله                   رئيسا

ا.د. نادية حسين يونس                     عضوا

ا.د. ابراهيم كاظم فرعون                  عضوا

ا.م.د. احسان حميد عبد                    عضوا

ا.م.د. فاضل عبيد حسون                  عضوا

ا.م.د. سالم عبد الله سلمان                  عضوا ومشرفا

يهدف البحث هذا البحث إلى :

  1. إعداد تصميم تعليمي وفقاً لسلم الإبداع لطالبات الصف الرابع العلمي في مادة علم الأحياء.

  2. التعرف على فاعلية التصميم التعليمي وفق سلم الإبداع في  :-

    أ. تحصيل طالبات الصف الرابع العلمي في مادة علم الاحياء .

   ب. التفكير المتشعب لطالبات الصف الرابع العلمي .

ولتحقيق هدف البحث الثاني تم صياغة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين :

  1. الفرضية الصفرية الأولى : لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0,05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن وفق التصميم التعليمي لخبرات سلم الإبداع ومتوسط درجات المجموعة الضابطة اللاتي درسن وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل .

  2. الفرضية الصفرية الثانية : لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0,05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن وفق التصميم التعليمي لخبرات سلم الإبداع ومتوسط درجات المجموعة الضابطة اللاتي درسن وفق الطريقة الاعتيادية في مقياس التفكير المتشعب .

   ولأجل التحقق من صحة هاتين الفرضيتين اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة، ذوات الاختبار البعدي للتحصيل والتفكير المتشعب، إذ درست المجموعة التجريبية وفقاً للتصميم التعليمي المعد وفق خبرات سلم الإبداع، في حين درست المجموعة الضابطة وفقاً للطريقة الاعتيادية، تمثل مجتمع البحث بطالبات الصف الرابع العلمي جميعهن المسجلات في ثانوية السياب للبنات أحدى المدارس الحكومية النهارية التابعة إلى المديرية العامة لتربية الكرخ الأولى، للعام الدراسي (2017- 2018) م والتي تم اختيارها عشوائياً، أما عينة البحث فقد تكونت من شعبتي (ج،أ) لتمثلان المجموعتين التجريبية والضابطة على التوالي بواقع (30) طالبة لكل منهما، وقد كافئت الباحثة المجموعتين بعدد من المتغيرات وهي (العمر الزمني، الذكاء، التحصيل السابق لمادة علم الأحياء، مقياس التفكير المتشعب)، تم بناء التصميم التعليمي وفقاً لثلاث مراحل هي (التحليل، التصميم، التقويم)، أعدت الباحثة أداتا بحثها والمتمثلتين باختبار تحصيلي ومقياس التفكير المتشعب، تألف الاختبار التحصيلي في مادة علم الأحياء بصيغته النهائية من (60) فقرة، (44) فقرة موضوعية من نوع ( الاختيار من متعدد )، و(16) فقرة مقالية، وتم حساب صدقه الظاهري وصدق المحتوى وصدق البناء والصعوبة ومعامل التمييز وفعالية البدائل لهذا الاختبار، أما ثباته فقد استخرج باستخدام معادلة ألفا كرونباخ إذ بلغ (0,81)، إذ بلغت قيمة معامل الارتباط بين الباحثة ونفسها وعبر الزمن (0,85) وبين الباحثة ومدرسة آخرى (0,84)، تمثلت الأداة الثانية بمقياس التفكير المتشعب تكون بصيغته النهائية من (16) فقرة تقيس أربعاً من مهارات التفكير المتشعب هي (التوسيع، تقديم رؤى جديدة، التحول من فكرة لأخرى، تعدد الرؤى المختلفة)، وقد تم حساب الصدق الظاهري وصدق البناء لفقرات المقياس والقوة التمييزية، أما ثبات المقياس فقد تم حسابه باستعمال معادلة ألفا كرونباخ إذ بلغ (0,85)، استغرقت تطبيق التجربة عاماً دراسياً كاملاً ( 2017 – 2018 ) وقامت الباحثة بتدريس مجموعتي البحث بنفسها ، وعند نهاية التجربة حللت النتائح إحصائياً بالاستعانة بالحقيبة الإحصائية (20- SPSS) وبرنامج (Microsoft Excel)، والاختبار التائي   (t-test) لعيتنتين مستقلتين متساويتين، وقد أظهرت النتائج تفوق طالبات المجموعة التجريبية على طالبات المجموعة الضابطة في كل من الاختبار التحصيلي ومقياس التفكير المتشعب، وبذلك تم رفض الفرضيتين الصفريتين، ومن هذه النتائج استنتجت الباحثة أن للتصميم التعليمي المبني وفقاً لخبرات سلم الإبداع أثراً ايجابياً في تحصيل مادة علم الأحياء لطالبات الصف الرابع العلمي، وفي تحسين مستوى التفكير المتشعب لديهن، وفي ضوء ذلك وضعت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات المتعلقة بنتائج البحث :

  1. إمكانية استخدام التصميم التعليمي المعد وفقاً لخبرات سلم الإبداع من قبل مدرسي علم الأحياء .

  2. اشراك المدرسين في دورات تدريبية لتدريبهم على التدريس وفقاً لهذه الخبرات .

  3. إجراء دراسات مماثلة للبحث الحالي في تخصصات أخرى كالكيمياء والفيزياء .


PhD.Dissertation discussion of student  Mayada Abdulsatar Abbas from department of

Educational and psychological science

At the hall of the late prof.Dr.Fahad Ali Hussein, PhD.Dissertation discussion of student Mayada Abdulsatar Abbas entitled (The Effectiveness of educational design in accordance with ladder of creativity the achievement of students of the fourth Grade   scientific in the subject of biology and their Neural Branching thinking) has been discussed

The discussion committee

prof.Dr.Haidar Musair Hamdalla     head

prof.Dr.Nadia Hussein Younis     member

prof.Dr.Ibrahim Kadum Furoon    member

Asst.prof.Dr.Ehssan Hameed Abid   member

Asst.prof.Dr.Fadhil Hameed Hasoon   member

Asst.prof.Dr.Salim Abdulla Salman  supervisor member

The Abstract

The research aims to achieve the following

Preparation of educational design according to the ladder of creativity of the fourth  grade scientific student

Knowledge of the effectiveness of educational design according to the ladder of creativity in

 in Biology achievement for fourth graders.

Multidisciplinary thinking for 4th graders.

To achieve the second research objective, the following two hypotheses were formulated

The first null  hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of (0,05) between the average score of students of the experimental group who studied according to the educational design of the experience of creativity ladder and the average score of the students control group who studied according to the usual method in the achievement test.

The second null hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average score of the experimental group students who studied according to the educational design of the creativity ladder experiences and the average score of the students control group who studied according to the standard method in the thinking branching scale.

In order to verify the validity of these two hypotheses, the researcher adopted experimental design with partial control of the experimental and control groups, which have the post-test of the achievement and the thinking branching. The experimental group studied according to the educational design prepared according to the experience of the creativity ladder, while the control group studied according to the usual method. The fourth grade were all enrolled in Al-Sayab Girls’ High School, one of the day-to-day government schools affiliated to the General Directorate for the Education of Karkh I, for the academic year 2017-2018She was randomly selected. The research sample consisted of The researcher was rewarded with a number of variables (age, intelligence, previous achievement of biology, thinking branching).The educational design was built according to three stages (analysis, design, calendar),The researcher prepared tow tools of her search and presenting the achievement test and branching thinking scale, the achievement test consist of in biology In the final form of (60) paragraphs, (44) substantive paragraphs of the type (multiple choice)  and (16) article paragraphs, and was calculated the virtual honesty , virtual content , honesty of construction, difficulty, Coefficient of discrimination ,and Effectiveness of alternatives of this testing , It’s stability has been extracted from the formula Alpha kronbachas it reached (0.81) , and the value of the test factor reached between the researcher and herself and over time (0.85) and between the researcher and another teacher (0.84).

The second tool were represented by the branch thinking scale consist of in the final form of (16) paragraph measure four of the skills of thinking branch is (expansion, introduce new vision, transform from one idea to another, multiple visions). And calculated the virtual honesty, honesty construction and discriminatory power for the scale paragraph, either constant scale was calculated by using formula Alpha kronbach it is reached

(0.85) and the application of experiment tool one year. and the researcher teach the two group by herself and at the end of the experiment analysis the scores statistically by using the bag statistical (SPSS-20) , the program (Microsoft Excel ) and (t-test ) for two individually sample, the results shows that students of experimental group on students of control group in each of achievement test and branch thinking scale , so the two hypothesis were rejected and from this results the researcher concludes the educational design was built according to the ladder of creative positive effect on achievement of biology for students of four grade scientific class , and improving the level of branch thinking and according for this , the researcher sets a number of recommendations and suggestions regarding the results of search