مناقشة اطروحة طالبةالدكتوراه استقلال فالح حسن من قسم علوم الرياضيات

Print Friendly, PDF & Email

جرت يوم الاثنين الموافق  31/12 / 2018  وعلى قاعة المرحوم الدكتور عريبي الزوبعي  المناقشة العلنية لأطروحة طالبة الدكتوراه استقلال فالح حسن  من قسم علوم الرياضيات ، والموسومة :

 تصميم تعليمي – تعلمي  على وفق تراكيب كيجان (Kagan) وأثره في تحصيل طلاب الصف الأول المتوسط ومهاراتهم في توليد المعلومات في مادة الرياضيات

وتألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

أ.د. رافد بحر احمد                         رئيسا

أ.م.د.  ميعاد جاسم سلمان           عضوا

أ.م.د.  حسن كامل رسن               عضوا

أ.م.د. باسم محمد جاسم              عضوا

أ.م.د.حيدر عبد الكريم                   عضوا

أ.م.د. الهام جبار فارس                 عضوا ومشرفا

  يهدف البحث إلى تعرف أثر تصميم تعليمي – تعلمي على وفق تراكيب كيجان (Kagan) في تحصيل طلاب الصف الأول المتوسط ومهاراتهم في توليد المعلومات في مادة الرياضيات , وتماشياً مع أهداف البحث اعتمدت الباحثة منهج البحث التجريبي، واستخدم فيه التصميم التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين ذواتي الاختبار البعدي لقياس التحصيل ومهارات توليد المعلومات، ووضعت الفرضيتان الصفريتان الرئيستان:

1-لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين دُرسوا بالتصميم (التعليمي- التعلمي) على وفق تراكيب كيجان ( (Kaganوطلاب المجموعة الضابطة الذين دُرسوا على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل.

2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين دُرسوا بالتصميم (التعليمي- التعلمي) على وفق تراكيب كيجان Kagan)) وطلاب المجموعة الضابطة الذين دُرسوا على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار مهارات توليد المعلومات. 

ولغرض تحقيق أهداف البحث تم بناء اختبارين وذلك على النحو الآتي :اختبار تحصيل تكون بصيغته النهائية من (35) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد, واختبار مهارات توليد المعلومات مكون من 16)) فقرة من نوع مقالي موزعة بين المهارات الأربع لمعالجة المعلومات بواقع (4) فقرات لكل مهارة (الطلاقة , والمرونة , ووضع الفرضيات , والتنبؤ في ضوء المعطيات) , وبعد تطبيق الاختبارين على مجموعتي البحث تم تحليل نتائجه باستخدام الأدوات الإحصائية المناسبة لعينتين مستقلتين متكافئتين،وقد أشارت النتائج إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح طلاب المجموعة التجريبية الذين دُرسوا بالتصميم (التعليمي- التعلمي) على وفق تراكيب كيجان Kagan)) في كل من التحصيل ومجمل مهارات توليد المعلومات وفي كل مهارة على حدة وبين طلاب المجموعة الضابطة الذين دُرسوا على وفق الطريقة الاعتيادية .


PhD .Dissertation discussion of student Istklal Falih Hassan from department of Mathematics

On Monday ,the 13th of December 2018, PhD .Dissertation discussion of student Istklal Falih Hassan from department of Mathematics entitled (Educational Design – Learning According To Kagan Structure And Its Effect In  First Intermediate Student’s Obtainment And Their Skills In Generating Information In Mathematics)has been discussed.

The objective of the research is to identify   effect of educational design – learning according to Kagan structure in first intermediate school student’s obtainment and their skills in generating information in mathematics. In accordance with the research objectives, the researcher has adopted experimental research method by using experimental design with two equivalent groups of post-test to measure obtainment and skills in generating information. Accordingly the researcher put two main zero hypothesis  

  There were no statistically significant differences at the level of significance ( 0.05) between the average scores of the students of the experimental group who studied the design (educational – learning)according to Kagan structure and control group students who studied according the ordinary method in obtainment test .                                                                                  

2- There were no statistically significant differences at the level of significance ( 0.05) between the average scores of the students of the experimental group who studied the design (educational – learning) according to Kagan structure and control group students who studied according the ordinary method in generating information skills 

In order to achieve the objectives of the research and collecting specific data relating to the experience , two tests were made according to the following :-                                                           

Obtainment test with its final formula consists of ( 35) objectivity paragraphs of multi-test

Test of generating information skills consists of ( 16 ) paragraphs , article type distributed among  the four skills for processing information in the amount of ( 4  paragraphs for each skill(fluency ,  flexibility , setting hypothesis , Data prediction)

After applying both tests on both research groups , results were analyzed by using suitable statistic instruments ,Results indicate existence of statistically significant difference for the experimental group who studied the design (educational – learning) according to Kagan structure in both achievement and total generating information skills and for each skill separately and control group students who studied according the ordinary method .                                                                                                                                                           Examining committee                              

  • Dr. : Rafid Baher Ahmad \ Chairman

  • Prof. Dr.:Miaad Jasim Salman \ Member

  • Prof. Dr. : Hassan Kamil Resan \ Member  

  • Prof. Dr.:Basim Mohmmed Jasim\ Member

  • Prof. Dr.:Haider Abd Karim \ Member

Asst. Prof. Dr. Elham Jabbar Faris \ Member- Supervised