قسم الكيمياء يناقش رسالة ماجستير تبحث في أثر استراتيجية البطاقات المروحية في تحصيل مادة الكيمياء و التفكير الانتاجي التقاربي عند طالبات المرحلة المتوسطة

Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم ) رسالة الماجستير الموسومة ( أثر استراتيجية البطاقات المروحية في تحصيل مادة الكيمياء و التفكير الانتاجي التقاربي عند طالبات الصف الثاني متوسط ) ، في تخصص طرائق تدريس الكيمياء ، للطالبة ( شهلاء جاسم محمد ) التي انجزتها تحت اشراف التدريسية في القسم ( أ.م.د. وسن ماهر جليل )ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المدرجة اسمائهم فيما يأتي :

  1. أ.د. ليث محمد عياش ( رئيساً )

  2. أ.م.د. كفاح محسن عبد الله   ( عضواً )

  3. أ.م.د. سهاد عبد الامير عبود ( عضواً )

  4. أ.م.د. وسن ماهر جليل ( عضواً و مشرفاً)

ويهدف هذا البحث الى:

  1. معرفة أثر استراتيجية البطاقات المروحية في التحصيل الدراسي لمادة الكيمياء عنـد طـالبات الـصـف الثـانـي مـتوسـط.

  2. معرفة أثر استراتيجية البطاقات المروحية في الـتفـكيـر الانتاجي الـتقاربي عنـد طـالبـات الـصـف الثاني متوسط.

 و ولتحقيق هدفي البـحـث تم صياغة الفرضيتين الصفريتين الاتيتين:

  1. لا يـوجـد فــرق ذو دلالـة احصـائـيـة عنـد مستـوى الدلالـة ( 05 ) بـيـن مـتوســط درجــات طـالبات المجموعة التجريـبـيـة اللاتي يدرسن على وفـق استراتيجية الـبطاقات المروحية ومـتـوسـط درجـات طـالبـات المجموعة الضابـطــة اللاتي يدرسن عـلـى وفـق الـطـريـقـة الاعتيادية فــي اختـبار التـحـصيـل الدراسي لمادة الكيمياء.

  2. لا يوجـد فـرق ذو دلالـة احـصائـيـة عــند مسـتوى الدلالة ( 05 ) بـيـن مـتوسـط درجـات طــالـبـات المجموعة التجريـبـيـة اللاتي يدرسن عـلى وفـق استراتيجية البطاقات المروحية ومـتوسـط درجـات طالبات المجموعة الضابــطــة اللاتي يدرسن عـلـى وفـق الـطـريــقـة الاعتيادية فــي اخـتــبار التفكير الانتاجي التقاربي.

اعتمدت الــباحـثــة منهج البحث التـجريــبـي، والمتمثل بالتصميم ذا الضبط الجزئي لمجموعتين مستقلتين متساويتين (تجريبية و ضابطة) و الاختبار البعدي للتحصيل و التفكير الانتاجي التقاربي، فقد تم تحديد مجتمع الـبحــث بطالبات الصف الثاني المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة بغداد / الرصافة الاولى للعام الدراسي ( 2019 ــــ 2020 )، وتم اختيار عينة البحث عشوائيا المتمثلة بمتوسطة زهرة المدائن للبنات , ثم اختيرت شعبتين من الصف الثاني المتوسط بصورة عشوائية (بطريقة القرعة ) لتمثل شعبة (أ) المجموعة التجريبية التي دُرست على وفق استراتيجية البطاقات المروحية , و شعبة (ب) المجموعة الضابطة التي دُرست على وفق الطريقة الاعتيادية، اذ بلغت عينة البحث  (60) طالبة بواقع (30) طالبة لكل مجموعة.

     و تم اجراء التكافؤ بين المجموعتين في بعض المتغيرات التي ممكن ان تؤثر في نتائج البحث من خلال الاشتراك مع المتغير المستقل في المتغيرات التابعة و هي: (العمر الزمني محسوبا بالاشهر، الذكاء، المعلومات السابقة لمادة الكيمياء ، التفكير الانتاجي التقاربي ).

و قد تم اعداد متطلبات البحث التي شملت تحديد المادة العلمية بالفصول الاربعة الاولى الخاصة بمادة الكيمياء من كتاب العلوم للصف الثاني المتوسط المقرر تدريسه للعام الدراسي (2019-2020)، و صياغة الاغراض السلوكية الخاصة بهذه الفصول والتي بلغ عددها (184) غرضا سلوكيا ، و اعداد الخطط التدريسية و التي بلغ عددها (16) خطة تدريسية لكل مجموعة ، و قد قامت الباحثة بتدريس المجموعتين التجريبية والضابطة خلال مدة تطبيق التجربة.

     كذلك تم بناء اداتي البحث: الاختبار التحصيلي الذي تكون من (40) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد، و اختبار التفكير الانتاجي التقاربي و الذي تكون من (30) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد، و تم التحقق من صدق الاختبارين ومن ثم تطبيقهما على عينة استطلاعية لايجاد الخصائص السايكومترية: معاملات الصعوبة، والتمييز، وفعالية البدائل الخاطئة وقد كانت جميعها مقبولة ولكلا الاختبارين، كما تم حساب معامل الثبات لكل منهما وكان مقبولا ايضا.

      و قد اعتمدت عددا من الوسائل الاحصائية منها: (معادلة كوبر، الاختبار التائي لعينتين مستقلتين متساويتين ، معامل الصعوبة, معامل التمييز, معادلة فعالية البدائل الخاطئة, معادلة كيودر _ رتشاردسون 20، معادلة الفا كرونباخ ، معامل ارتباط بيرسون، معادلة مربع ايتا، والحقيبة الاحصائية spss ).

     و بعد الانتهاء من التجربة تم تطبيق الاداتين على مجموعتي البحث و معالجة نتائجها  إحصائيا و التي أشارت إلى :

  1. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق استراتيجية البطاقات المروحية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل الدراسي لمادة الكيمياء و لصالح المجموعة التجريبية .

  2. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق استراتيجية البطاقات المروحية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الانتاجي التقاربي و لصالح المجموعة التجريبية.

     و في ضوء هذه النتائج اوصت الباحثة بتوظيف استراتيجية البطاقات المروحية في تدريس الكيمياء ، و اقترحت عددا من المقترحات .

وخلصت الطالبة الى التوصيات الاتية :

  1. التأكيد على توظيف استراتيجيات التعليم الحديثة كاستراتيجية البطاقات المروحية والتـي تتيح لـلطلبة فرصة للمشاركة والتفاعل النشط و الايجابـي اثناء التعلم .

  2. تدريب مدرسي و مدرسات الكيمياء على اعتماد اسـتراتـيـجـيـة البطاقات المروحية لتـدريس الكيمياء لمرحـلـة الـثاني المـتوسط لإثباتها فـاعلـيـتها في تدريس المادة .

  3. اعتماد اسـتـراتيجية البطاقات المروحية فـي تدريس الكيمياء لأنها تعتبر الـمتعلم محورا اساسياً في نجاح العملية التعليمية ومشاركاً نشطاً فيها من خلال تحقيق اهداف التعلم التعاوني الفعال , و تنمي مستوى تفكيره بشكل عام و التفكير الانتاجي التقاربي بشكل خاص .


The Effect of Fan-N-Pick strategy in the achievement of the Chemistry subject and Convergent productive thinking for female students in the second intermediate class

By Shahla’a .J.Mohammed

Supervised by Wasan .M.Jalil

Abstract

Research aims to

know the effect of Fan-N-Pick strategy in Academic achievement of the chemistry subject for female students in the second intermediate class

 know the effect of Fan-N-Pick strategy in Convergent productive thinking for female students in the second intermediate class

To achieve the two research objectives, the following zero hypotheses are formulated 

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05)between  the average scores of female students of the experimental group who are studying according to Fan-N-Pick strategy and the average scores of female students of the control group who are studying according to the usual method in the academic achievement test for chemistry subject

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of female students of the experimental group who are studying according to Fan-N-Pick strategy and the average score of the female students of the control group who are studying according to the usual method in the test of convergent productive thinking

The researcher has adopted the method of experimental research, which is represented to design of the partial control of two equal independent groups, the research community was determined by the female students of the eighth grade in the secondary schools, high schools (morning shift) belonging to of the General Directorate of Education in Baghdad Governorate / first Rusafa for the academic year (2019-2020), Zahrat Al-Madaen secondary school for girls was chosen at random (lottery method ) , then two classes of the second intermediate class were randomly chosen (lottery method )  to represent the class (a) of the experimental group which they studied according to Fan-N-Pick strategy, and the class (b) of control group which they studied according to the usual method, as the research sample reached (60) female students by (30) female students in each group

Parity was conducted between the two groups in some of the variables that could affect in research results by subscribing with the independent variable in the dependent variables, which are Chronological age is calculated in months, intelligence, previous information of the chemistry subject, and convergent productive thinking

The research requirements that included defining the scientific subject in the first four chapters related to chemistry subject were prepared from the science book for the second intermediate class to be taught for the academic year (2019-2020), and formulating of the

behavioral purposes for these chapters, which numbered (184) a behavioral purpose, and preparing the teaching plans, which numbered (16) a teaching plan for each group, and the researcher taught the two experimental and control groups during the period of application of the experiment

Also, the two research tools were built: the achievement test which consisted of (40) substantive paragraphs, and the test of convergent productive thinking, which consisted of (30) objective paragraphs. The accuracy of the two tests was confirmed, then applied to an exploratory sample to find psychometric properties: difficulty factors, discrimination, and efficacy of the wrong alternatives, all of which were acceptable and for both tests, and the stability factor was calculated for each of them and was also acceptable

A number of statistical methods have been used, including: (Cooper equation, T-test of two independent samples,difficulty factors,difficulty discrimination ,efficacy of the wrong alternatives equation , Kuder-Richardson equation 20, Alpha Kronbach equation, Pearson correlation coefficient, ETA square equation, and statistic bag of spss 

After completing the application of the experiment, the two tools were applied to the two research groups and statistically processed their results, which indicate

. There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05)between  the average scores of female students of the experimental group who are studied  according to Fan-N-Pick strategy and the average scores of female students of the control group who are studied according to the usual method in the academic achievement test for chemistry subject and in favor of the experimental group

 There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of female students of the experimental group who are studied  according to Fan-N-Pick strategy and the average score of the female students of the control group who are studied according to the usual method in the test of convergent productive thinking and in favor of the experimental group

In view of these results, the researcher recommended employing the Fan-N-Pick strategy in teaching chemistry subject, and suggested a number of proposals

The aim of the research

Research aims to

.know the effect of Fan-N-Pick strategy in Academic achievement of the chemistry subject for female students in the second intermediate class

. know the effect of Fan-N-Pick strategy in Convergent productive thinking for female students in the second intermediate class

Recommendations

– Emphasis on the employment of modern educational strategies such as the strategy of Fan-N-Pick , which provide students with an opportunity to participate and interact actively and positively during learning

-Training chemistry teachers to adopt the Fan-N-Pick strategy to teach chemistry for the second intermediate stage, to prove its effectiveness in teaching the subject

– Adopting a strategy of Fan-N-Pick in the teaching of chemistry because it considers the learner a key focus in the success of the educational process and an active participant in it through achieving the goals of effective cooperative learning, and developing his level of thinking in general and productive convergent thinking in particular