قسم الرياضيات يناقش رسالة ماجستير تبحث في حل المشكلات إبداعياً وعلاقته بالتنور الرياضياتي لدى مدرسي الرياضيات

Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( حل المشكلات إبداعياً وعلاقته بالتنور الرياضياتي لدى مدرسي الرياضيات للمرحلة الإعدادية ) للطالب ( ياسر رشيد خليل ) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.م.د. باسم محمد جاسم ) ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المبينة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.م.د. حسن كامل رسن ( رئيسا )

  • أ.م.د. لينا فؤاد جواد ( عضوا )

  • أ.م.د. أسماء عريبي فدعم ( عضوا )

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم ( عضوا ومشرفا )

       وهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى امتلاك مُدرسي ومُدرسات الرياضيات للمرحلة الإعدادية القدرة لحل المشكلات إبداعياً والتنور الرياضياتي والعلاقة الارتباطية بينهما، ومن أجل التحقق من الهدف تم صياغة الفرضيات الصفرية الآتية:

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين المتوسطين الحقيقي والفرضي لدرجات مُدرسي ومُدرسات عينة البحث في اختبار حل المشكلات إبداعياً.

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين متوسطي درجات عينة البحث المدرسين والمدرسات في اختبار حل المشكلات إبداعياً (حسب متغير الجنس).

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين متوسطي درجات عينة البحث المدرسين والمدرسات في اختبار حل المشكلات إبداعياً (حسب سنين الخدمة).

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين المتوسطين الحقيقي والفرضي لدرجات مُدرسي ومُدرسات عينة البحث في اختبار التنور الرياضياتي.

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين متوسطي درجات عينة البحث المدرسين والمدرسات في اختبار التنور الرياضياتي (حسب متغير الجنس).

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين متوسطي درجات عينة البحث المدرسين والمدرسات في اختبار التنور الرياضياتي (حسب سنين الخدمة).

  • لا توجد علاقة ارتباطية ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05.0) بين اختبار حل المشكلات إبداعياً واختبار التنور الرياضياتي لدى أفراد عينة البحث.

      تكونت عينة البحث من (100) مُدرساً ومُدرسةً بواقع (39) مُدرساً و (61) مُدرسةً تخصص الرياضيات للمرحلة الإعدادية التابعين إلى المدارس الثانوية والإعدادية في مديرية تربية بغداد الرصافة الاولى، قام الباحث ببناء اداتا البحث وتمثلت بالاختبار الاول حل المشكلات إبداعياً ومجالاته (الطلاقة، المرونة، الاصالة، الإفاضة أو التفصيل، الحساسية تجاه المشكلات، الافتراضات، التفسير، الاستقراء، الاستنتاج، تقويم الحجج) المكون من (30) فقرة بواقع (15) فقرة من النوع المقالي و (15) فقرة من النوع الموضوعي ، ولاختبار الثاني التنور الرياضياتي وابعاده (المفاهيم والتعميمات والمهارات الرياضية، مهارات التفكير الرياضي، طبيعة الرياضيات وأهميتها وتأريخها)  المكون من (42) فقرة من النوع الموضوعي.

      تم اجراء التحليلات الإحصائية المناسبة لفقرات الاختبارين وتم التحقق من الخصائص السيكومترية لهما، وبعد ان تم الاعتماد على الأدوات الإحصائية لتحليل نتائج تطبيق الاختبارين أظهرت النتائج ما يأتي:

  • يمتلك مُدرسي ومُدرسات عينة البحث القدرة على حل المشكلات إبداعياً بنسبة 55%.

  • وجود فرق دال إحصائياً حسب متغير الجنس لصالح الذكور في اختبار حل المشكلات ابداعياً.

  • وجود فرق دال إحصائياً حسب متغير سنين الخدمة لصالح الافراد الذين يمتلكون خدمة أكثر من 5 سنين في اختبار حل المشكلات ابداعياً.

  • يمتلك مُدرسي ومُدرسات عينة البحث القدرة على التنور الرياضياتي بنسبة 5%.

  • وجود فرق دال إحصائياً حسب متغير الجنس لصالح الذكور في اختبار التنور الرياضياتي.

  • وجود فرق دال إحصائياً حسب متغير سنين الخدمة لصالح الافراد الذين يمتلكون خدمة أكثر من 5 سنين في اختبار التنور الرياضياتي.

  • وجود علاقة ارتباطية قوية وطردية بين مهارات حل المشكلات إبداعياً وابعاد التنور الرياضياتي.

وفي ضوء نتائج البحث تم وضع عدداً من التوصيات والمقترحات للمعنيين في مجال البحث العلمي وفي المجال التربوي ومنها:

  • إقامة دورات تدريبية لتدريسي مادة الرياضيات لتطوير المعلومات الرياضية وتدريبهم على التفكير الرياضي ومهارات حل المشكلات ابداعياً والمامهم بأهمية وطبيعة الرياضيات وتدريبهم على عرض الموضوعات الرياضية بسياق تاريخي.

  • تحفيز تدريسي مادة الرياضيات على الاطلاع على الدراسات والبحوث العالمية ولمحلية ضمن مجال التخصص وكذلك مطالبتهم بأعداد البحوث العلمية.


    By Yasir .R.Khalil

    Supervised by Asst.prof.Dr.Basim .M.Jasim

    Abstract

    The current study aimed to identify the extent to which middle school mathematics teachers possess the ability to creative problems solve and mathematical Literacy and the correlation between them, and in order to verify the goal, the following null hypotheses were formulated

    There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the true and hypothetical averages of the scores of the male and female teachers of the research sample in the creative problem-solving test

    There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the research sample male and female teachers in the creative problem solving test (according to the gender variable

    There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the research sample male and female teachers in the creative problem solving test (according to years of service

    There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the true and hypothetical averages of the scores of the male and female teachers of the research sample in the mathematical Literacy test

    There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the research sample male and female teachers in the mathematical Literacy test (according to the gender variable

    There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the male and female teachers in the mathematical Literacy test (according to the years of service

    There is no statistically significant correlation at the level of significance (05.0) between the creative problem-solving test and the mathematical Literacy test for the individuals of the research sample

          The research sample consisted of (100) teachers and (39) teachers and (61) teachers specializing in mathematics for the preparatory stage belonging to the secondary and middle schools in the Baghdad Education Directorate, Rusafa Al-Awwal. Flexibility, originality, extension or detail, sensitivity to problems, assumptions, interpretation, induction, conclusion, evaluation of arguments) consisting of (30) paragraphs with (15) paragraphs of the essay type and (15) paragraphs of the objective type, and for the second mathematical Literacy test And its dimensions (concepts, generalizations, and mathematical skills, mathematical thinking skills, the nature, importance and history of mathematics) consisting of (42) paragraphs of the objective type

          Appropriate statistical analyzes were carried out for the two test items and the psychometric properties of them were verified, and after relying on statistical tools to analyze the results of applying the two tests, the results showed the following

    Male and female teachers of the research sample have the ability to solve creative problems by 55%

    There is a statistically significant difference according to the gender variable in favor of males in the creative problem-solving test

    There is a statistically significant difference according to the variable of years of service in favor of individuals who have service for more than 5 years in the creative problem solving test

    Male and female teachers of the research sample have the ability to mathematical Literacy by 53.5%

    There was a statistically significant difference according to the gender variable in favor of males in the mathematical Literacy test

    There is a statistically significant difference according to the variable of years of service in favor of individuals who have service for more than 5 years in the mathematical Literacy test

    There is a strong and positive correlation between creative problem-solving skills and dimensions of mathematical Literacy

    In light of the results of the research, a number of recommendations and proposals were developed for those concerned in the field of scientific research and in the educational field, including

    Conducting training courses for teaching mathematics to develop mathematical information, training them in mathematical thinking and creative problem-solving skills, familiarizing them with the importance and nature of mathematics, and training them to present mathematical topics in a historical context

    Encouraging mathematics teachers to gain access to international and local studies and research within the field of specialization, as well as asking them to prepare scientific research