جرت على  قاعة  الدراسات العليا في القسم العلوم التربوية والنفسية  المناقشة العلنية لرسالة طالبة الماجستير الق ثائر زكي الموسومة :

علاقة التدفق النفسي بالسيطرة الدماغية  لدى طلبة الجامعة

حيث تألفت لجنة المناقشة من التدريسيين الأفاضل :

أ.م.د .  منتهى مطشر عبد الصاحب           رئيسا

أ.م.د . شيماء عباس شمل                      عضوا

أ.م.د . محمد ابراهيم حسين                    عضوا

ا.د. ناجي محمود النواب                       عضوا ومشرفا

ملخص البحث

إستهدف البحث الحالي التعرف إلى :

1-التدفق النفسي لدى طلبة الجامعة .

2- انماط السيطرة الدماغية لدى طلبة الجامعة.

3-اتجاه وقوة العلاقة بين التدفق النفسي وكل من نصفي الدماغ الايمن والايسر.

4-مدى اسهام الانماط الاربعة لنصفي الدماغ الايمن والايسر في التدفق النفسي.

 

وتحقيقا لهذه الاهداف تم اختيار عينة (400) طالباً وطالبةً من طلبة المرحلة الثالثة موزعين على (4) كليات من التخصصات العلمية والانسانية للعام الدراسي 2017-2018 تم إختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية, وإستعملت الباحثة مقياسي التدفق النفسي ، ترجمة ( للعكيلي والمحمداوي 2015)  و (السيطرة الدماغية ) لـــ ( معمار ،2006) , وقد قامت الباحثة باستخراج الخصائص السايكومترية لكلا المقياسين من صدق ظاهري وبنائي اما الثبات فقد استخرج بطريقتي الإختبار وإعادة الإختبار و والاتساق الداخلي.

وقد توصل البحث إلى النتائج الآتية :

  1. يتمتع أفراد العينة بـــ أبعاد التدفق النفسي من وعي بالذات واندماج واهداف واضحة وتغذية راجعة.

  2. إن نمطي السيطرة الدماغية ( C) و (D) هما صاحبا أعلى نسبة تباين مفسر على حساب نمطا السيادة الدماغية (A) و (B) ، كما وأن السيطرة الدماغية للأنماط الاربعة اظهرت سيادة للنمط (B) من النصف الايمن والنمط (C) من النصف الايسر.

  3. يرتبط التدفق النفسي في علاقة ايجابية بأنماط السيطرة الدماغية.

  4. بالرغم من الاسهام النسبي للأنماط الاربعة بالتدفق النفسي الا ان النمط (A) قد أسهم بدرجة اعلى من الانماط الثلاثة (B, C, D).

  طبقاً للنتائج التي توصل إليها البحث الحالي ،  تبلورت  مجموعة من التوصيات والمقترحات .


The MSc thesis discussion of student (Alaq Thair Zaki) from department of educational and psychological science entitled (Relationship of psychological flow to Brain Dominance of University students) has been discussed.

The discussion committee:

Asst.prof.Dr.Mountaha Moutashir Abdulsahib     head

Asst.prof.Dr.Shaima’a Abbas Shamil    member

Asst.prof.Dr.Mohammed Ibrahim Hussein   member

Prof.Dr.Naji Mahmood Al-Nawab    supervisor member

The Abstract

The current research was aimed to identify:

. Psychological flow of students.

. Patterns of brain control of the university students.

. Direction and strength of the relationship between Psychological flow and both hemispheres of the left and right brain.

. The extent of the contribution of the four patterns of the right and left hemispheres in the psychological flow.

The study sample consisted of (400) students, divided into 4 faculties of scientific and human disciplines for the academic year 2017-2018, which were randomized by the stratified method. The researcher used the psychological flow measurements (Al-Aqeeli and Hamdawi 2015), and the brain control scale (Mimar, 2006), and extracted their cytometric properties from the validity and reliability of the data.

The research found the following results:

. The sample members have the dimensions of the psychological flow of self-awareness, integration, clear goals and feedback

The two types of brain control (C) and (D) have the highest explanatory variance at the expense of the pattern of cerebral dominance (A) and (B). The cerebral control of the four patterns showed the dominance of pattern B of the right hemisphere and pattern( C) From the left half.

Psychological flow is associated with a positive relationship to brain control patterns.

. Despite the relative contribution of the four types of psychological flow, pattern (A) has been achieved with a higher contribution rate than the three types (B, C, and D).

According to the findings of the current research, a set of recommendations and proposals have been formulated

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.