ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم ) رسالة الماجستير الموسومة ( أثر انموذج انتوستل في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير التحليلي عند طالبات الصف الثاني المتوسط ) للطالبة في تخصص طرائق تدريس الكيمياء ، للطالبة  ( حنين عدنان سلمان ) التي انجزتها بإشراف التدريسية في القسم ( أ.د. ضمياء سالم داود ) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المبينة اسمائهم فيما يأتي :

  • ا.م.د. زينب عزيز احمد (رئيسا)

  • ا.م.د. عدنان حكمت ( عضوا)

  • أ.م.د. سوزان دريد احمد (عضوا)

  • أ.د. ضمياء سالم داود (عضوا ومشرفا)

ويهدف البحث الحالي إلى معرفة :

  1. اثر انموذج انتوستل في تحصيل مادة الكيمياء عند طالبات الصف الثاني المتوسط.

  2. اثر انموذج انتوستل في التفكير التحليلي عند طالبات الصف الثاني المتوسط .

    وللتحقق من هدفي البحث وضعت الفرضيتين الصفريتين  الآتيتين :

  1. لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون بأنموذج انتوستل ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون بالطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي لمادة الكيمياء .

  2. لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0,05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون بأنموذج انتوستل ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون بالطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير التحليلي .

واختير التصميم  التجريبي ذو الضبط الجزئي ( مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة ) , وتكونت  عينة البحث من (60 ) طالبة من طالبات الصف الثاني المتوسط , تم توزيعهم على مجموعتين تجريبية وضابطة , وتم مكافأة  المجموعتين في المتغيرات 🙁 العمر الزمني بالأشهر, الذكاء , المعلومات السابقة في الكيمياء , التحصيل السابق في الكيمياء , اختبار التفكير التحليلي)  .

وتم اعداد أداتي البحث وهي الاختبار التحصيلي تألف من (40 ) فقرة  موضوعية من نوع الاختيار من متعدد , والاختبار التحليلي الذي تألف من (25) فقرة  موضوعية من نوع الاختيار من متعدد وفق مهارات التفكير المحددة  بمهارة ( الملاحظة, السبب والنتيجة , المقارنة او المقابلة  , التنبؤ-التوقع-التخمين, التصنيف ) , وتم حساب الخصائص السايكومترية لكلا الاختبارين, وتم تحليل البيانات ومعالجتها إحصائيا وباعتماد وسائل إحصائية ( الاختبار التائي لعينتين مستقلتين متساويتين , ومعادلة كيودر ريتشاردسون -20, والانحراف المعياري , ومعامل الصعوبة ومعامل التمييز للفقرة , وفعالية البدائل الخاطئة للفقرات الموضوعية ),واظهرت نتائج البحث(تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار التفكير التحليلي واختبار التحصيل), وفي ضوء نتائج البحث قدمت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات.

 في ضوء النتائج التي توصلت لها الباحثة توصي بالآتي:

  1. من الضرورة اهتمام وزارة التربية بطرائق التدريس الحديثة لاسيما التي تنبثق من النظرية البنائية.

  2. التأكيد على التدريس وفق انموذج انتوستل في تدريس مادة الكيمياء في المدارس لما له من أهمية في التفكير التحليلي وزيادة المستوى التحصيلي) .

  3. توعية المدرسين بأهمية التفكير التحليلي ومهاراته.


    The Effect of the Entwistle Model on Chemistry Achievement and Analytical Thinking of the Intermediate Second year Students

    By Haneen Adnan Salman

    Supervised by Prof. Dr.DamyaaSalimDaoodAlrawi

    Abstract

    The current research aims to identify

    1. The effect of the Antostel model on the achievement of chemistry subject among second intermediate students

    2. The effect of the Antostel model on analytical thinking for second intermediate class’s girls students

    To verify the two research objectives, the following the two null hypotheses were formulated

    1- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grade of students of the experimental group who study the Antostel model with the average grade and   the students of the control group studying in the regular method in the achievement test for the chemistry subject

    There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average grades of students of the experimental group studying the Antostel model and the average grades of the students of the control group studying the regular method in the analytical thinking test

    The experimental design of partially controlled (experimental group and control group), were chosen

    The research sample consisted of (60) female students from the second intermediate class, distributed on two experimental and control groups, and the two groups were equalized in the variables

    (Chronological age in months, intelligence, previous information in chemistry, previous achievement in chemistry, test of analytical thinking)

    The research tools were prepared and the achievement test consisted of (40) items of a multiple choice type. The skill of (observation, cause and effect, comparison or interview, prediction, expectation, guesswork, classification)

    The psychometric characteristics   of both tests were calculated. The data were analyzed and statistically treated, and by the adoption of statistical methods(T-test of two equal independent samples, and the Koder Richardson equation -20,The standard deviation, the coefficient of difficulty and the coefficient of discrimination for the items, and the effectiveness of alternatives to the objective items), and the results reached

    -The existence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) among the average grades of students of the experimental group who are studying the Antostel model and The average grades of the students of the control group studying in the regular method in the achievement test of the chemistry

    The existence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05among  the average grades of students of the experimental group who are studying the Antostel model and The average grades of the students of the control group studying in the regular method inanalytical thinking of  the chemistry subject

    In light of the results of the research, the researcher recommended adopting the Antostel model in teaching chemistry subject

    And suggest preparing subsequent studies to search in the effect of the Antostel model on other variables and other academic stages

    The current research aims to identify

     The effect of the Antostel model on the achievement of chemistry subject among second intermediate students

    . The effect of the Antostel model on analytical thinking for second intermediate class’s girls students

    Recommendations

    In light of the findings, the researcher recommends the following

    It is necessary for the Ministry of Education to pay attention to modern teaching methods, especially those that stem from constructionist theory

    Emphasis on teaching according to the INTUSTEL model in teaching chemistry in schools because of its importance in analytical thinking and increasing the level of achievement

    Educating teachers about the importance of analytical thinking and its skills

     

     

     

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.