ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (تحليل محتوى كتاب الجيولوجي للمرحلة الجامعية على وفق إطار سنداي ومقترحات تطويرهِ ) في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة للطالب (محمد نجم الدين عبدالله ) التي انجزها تحت اشراف التدريسسين في القسم ( أ.د. نادية حسين يونس ) و (أ.د. رعد محمود نصيف) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المبينة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. حيدر مسير حمدالله     ( رئيساً )

  • ا.د. احمد عبيد حسن     ( عضواً )

  • أ.م.د. غادة شريف عبد الحمزة      ( عضواً )

  • أ.د. نادية حسين يونس     ( عضوا ومشرفا )

  • أ.د. رعد محمود نصيف      ( عضوا ومشرفا )

 

 

    يرمي هدفا البحث إلى تحليل محتوى كتاب الجيولوجي للمرحلة الجامعية/الصف الأول/قسم علوم الحياة/كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم، على وفق إطار سنداي، وتقديم مقترحات لتطويرهِ، عن طريق الإجابة على السؤالين الآتيين:

  • ما نسبة توافر معايير اطار سنداي في كتاب الجيولوجي المقرر من وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في جمهورية العراق لطلبة المرحلة الجامعية/الصف الاول/قسم علوم الحياة/ كلية التربية للعلوم الصرفة/ابن الهيثم/ للعام الدراسي (2019-2020م) ؟

  • ما مقترحات تطوير محتوى كتاب الجيولوجي للمرحلة الجامعية/الصف الأول/قسم علوم الحياة/كلية التربية للعلوم الصرفة/ابن الهيثم/على وفق أبعاد إطار سنداي ومؤشراتهِ ؟

 وللتحقق من هدف البحث الاول لا بد من التحقق من صحة الفرضية الصفرية الآتية:

  • “لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) في الأهمية المعطاة لأبعاد اطار سنداي الاربعة من حيث نسب نتائج التحليل والنسب المحكية المقترحة من المحكمين المختصين”.

      اعتمد الباحث في اجابتهِ على سؤاليّ البحث وتحقيق فرضيتهِ على المنهج الوصفي التحليلي، اذ تكون مجتمع البحث وعينته من محتوى كتاب الجيولوجي للمرحلة الجامعية/ الصف الاول/قسم علوم الحياة/ كلية التربية للعلوم الصرفة/ أبن الهيثم، ومن اجل إعداد أداة البحث بصيغتها الاولية متمثلة بقائمة لأبعاد اطار سنداي( فهم مخاطر الكوارث، وتعزيز سبل إدارة مخاطر الكوارث، والاستثمار في الحد من مخاطر الكوارث، وتحسين مستوى الاستعداد للحد من مخاطر الكوارث)، إذ اعتمد الباحث الابعاد الواردة في الوثيقة الرسمية لإطار سنداي الدولي، والصادرة من مكتب الأمم المتحدة للحد من مخاطر الكوارث، كما قام الباحث بصوغ مؤشرات الأبعاد البالغة (62) مؤشراً، عن طريق دراسة الوثيقة الدولية لاطار سنداي والوثائق الرسمية السابقة بعد ترجمتها والصادرة أجمعها من مكتب الامم المتحدة ذاتهِ، وكذلك العديد من المصادر والمراجع العربية والاجنبية ذات الصلة، والدراسات الخاصة بتحليل المحتوى.

       وللتأكد من صدق الاداة، عرضت على (31) من المحكمين المختصين في المناهج وطرائق التدريس وعلم الجيولوجي، لمعرفة مدى ملائمتها لطبيعة البحث، وبعد الاخذ بملاحظاتهم تم الوصول الى الصورة النهائية للأداة، اذ قام الباحث في ضوئها بتحليل محتوى كتاب الجيولوجي للصف الأول في قسم علوم الحياة، وقد بلغت عدد صفحات التحليل (432) صفحة.

     اعد الباحث محكاً لتمثيل النسبة المئوية لهذه المحاور في محتوى كتاب الجيولوجي وذلك بالاعتماد على آراء المحكمين المختصين في مجال الجيولوجيا من اجل الحكم على نتائج التحليل.

     اما وحدة التحليل فقد اعتمدت وحدة الفكرة (الصريحة والضمنية) كوحدة للتحليل والتسجيل والتكرار والتعداد، وتم التأكد من صدق التحليل للباحث بعرضه على (4) من المختصين ممن لديهم الخبرة في تحليل المحتوى، كما تم التأكد من ثبات التحليل عن طريق الاتفاق مع الباحث نفسه عبر الزمن ومع محللين خارجيين، ولإظهار النتائج اعتمد الباحث الوسائل الاحصائية الآتية (معادلة هولستي لحساب ثبات التحليل، والتكرارات والنسب المئوية  لحساب لنتائج التحليل، ومربع كاي لمقارنة النسب المئوية لنتائج التحليل مع النسب المئوية المقترحة من المحكمين المختصين).

   ولتحقيق هدف البحث الاول قام الباحث بتحليل محتوى كتاب الجيولوجي بنحو منهجي وموضوعي، واظهرت نتائج التحليل ان ابعاد اطار سنداي الدولي الاربعة قد توافرت في محتوى كتاب الجيولوجي، اذ أخذ بُعْد (فهم مخاطر الكوارث) المرتبة الأولى بـ(113) تكراراً بنسبة مئوية (16,42 %) من المجموع الكلي للتكرارات البالغة (268) تكراراً، ومثل بُعْد (تحسين مستوى الاستعداد للحد من مخاطر الكوارث) المرتبة الثانية بـ(71) تكراراً بنسبة مئوية (49,26%)، في حين ظهر بُعْد (الاستثمار في الحد من مخاطر الكوارث) في المرتبة الثالثة بـ (48) تكراراً بنسبة مئوية (92,17%)، وجاء بُعْد (تعزيز سبل إدارة مخاطر الكوارث) في المرتبة الرابعة بـ (36) تكراراً بنسبة مئوية (43,13 %). وتوصل الباحث في ضوء تلك النتائج إلى أن الكتاب لم يراعِ أبعاد إطار سنداي بالمستوى المطلوب وذلك بعد مقارنة النسب المئوية لنتائج التحليل مع النسب المئوية المحكية، فضلاً عن عدم تضمين الكتاب للعديد من المؤشرات التابعة لأبعاد اطار سنداي، اذا بلغت عدد المؤشرات المتحققة (21) مؤشراً بنسبة (33,87%) ، في حين بلغت المؤشرات غير المتحققة (41) مؤشر بنسبة (66,13%)، لذا قام الباحث بتحقيق هدف البحث الثاني بوضع مجموعة محددة من المواد المقترحة ضمن النسبة المئوية المحكية لتضمين المؤشرات غير المتحققة في الكتاب بعد عرضها على (11) من المحكمين المختصين في مجال الجيولوجيا للتأكد من سلامتها العلمية ومدى ملائمتها لكتاب الجيولوجي.

    كما توصل الباحث أيضاً الى بعض الاستنتاجات، أهمها عدم تحديث محتوى كتاب الجيولوجي من قبل المختصين والمعنيين بإعداد محتوى الكتاب منذُ تأليفهِ عام (1979م) إلى سنة إعداد البحث الحالي، على الرغم من الارتباط الوثيق والاساسي لعلم الجيولوجي في مواجهة الكوارث وبيان أسبابها والحد من أخطارها.

      لذلك وضع الباحث بعض التوصيات، من أهمها لفت انظار المختصين والمعنيين بتطوير المناهج في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، الى ضرورة تطوير كتاب الجيولوجي بربطه بمؤشرات أبعاد إطار سنداي غير المتحققة، مع الاخذ بالحسبان التنسيق والتوازن عند تضمين مؤشرات ابعاد اطار سنداي .

     وضع الباحث بعض المقترحات استكمالاً لهذا البحث وتطويراً له، من ضمنها:

  • معرفة مدى توافر ابعاد إطار سنداي ومؤشراتهِ في محتوى مادة العلوم للمرحلتين الابتدائية والمتوسطة، والمرحلة الاعدادية ضمن مواد (علم الاحياء، وعلم الفيزياء، وعلم الكيمياء، وعلم الجغرافية، وعلم الارض)، وذلك بإجراء بحوث مماثلة لهذا البحث.

  • القيام بدراسات حول قياس الوعي لدى الطلبة للمراحل الدراسية المختلفة في الحد من مخاطر الكوارث وفقاً لاطار سنداي الدولي.

  في ضوء نتائج البحث اوصى الباحث بما يأتي:

  • اعادة النظر من قبل القائمين على تطوير كتاب الجيولوجي للمرحلة الجامعية/ الصف الأول/قسم علوم الحياة/ كلية التربية/ابن الهيثم، في وزارة التعليم العالي، من أجل الافادة من المادة المقترحة التي وضعها الباحث لتضمين المؤشرات غير المتحققة لأبعاد اطار سنداي الدولي لمواكبة مستجدات العصر وتطوراته في الحد من مخاطر الكوارث.

  • تضمين انشطة عملية ضمن كتاب الجيولوجي تحث الطلبة على البحث والاهتمام بالحد من مخاطر الازمات والكوارث، وكذلك رفع مستوى الاستعداد لديهم في مواجهة اخطارها.

  • تضمين موقع الكتروني رسمي تابع لوزارة التعليم العالي في كتاب الجيولوجي، يعد بوابة الكترونية يستطيع الطلبة عن طريقها بالوصول الى المواقع الالكترونية الرسمية والرصينة، وكذلك المصادر والمراجع والدراسات ذات الصلة، لمتابعة آخر المستجدات العالمية في مجال علم الجيولوجيا ودوره بالحد من المخاطر الكوارث.

  • توضيح علاقة علم الجيولوجي بجميع العلوم الاخرى عن طريق فروعهِ العديدة في ما يتعلق في الحد من مخاطر الكوارث.

  • يمكن الاخذ بالنتائج التي توصل اليها البحث عند محاولة تطوير المنهج.

  • اقامة ندوات وورش عمل، ودورات تدريبية لتنمية الوعي لدى الطلبة والتدريسيين في كيفية مواجهة الازمات والكوارث والحد من مخاطرها.

  • تدريس علم الجيولوجي في جميع اقسام الكليات الاخرى، وذلك لعلاقته الوثيقة بجميع العلوم الاخرى، ودوره الواضح في الحد من مخاطر الكوارث.

  • اعطاء اهمية لليوم العالمي للحد من مخاطر الكوارث(الثالث عشر من شهر تشرين الاول/أكتوبر) من كل عام، وذلك بِحَثْ الطلبة والتدريسيين على اقامة فعاليات وانشطة تعكس أهمية الموضوع.


Content Analysis Of Geology Book For University Stage According To Sendai Framework And Proposals Its Development

By Mohammed .N.Abdulla

Supervised by prof.Dr.prof.Dr. Nadia .H.Younis and prof.Dr.Ra’ad .M.Nusaif   

(Research Aims)

The aims of the current research tagged with (analyzing the content of the geology textbook according to Sendai framework and its development proposals) will be in answering the following two questions:

– What is percentage of availability of the dimensions for Sendai International Framework and its indicators related to it in the content of geology book prescribed by the Ministry of Higher Education and Scientific Research in Iraq to students of University stage/ first class / Biology Department / College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham /in the academic year 2019-2020

– What are the proposals to develop the content of geology bookof University stage/ first class / Biology Department / College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham according to the dimensions and indicators of the Sendai Framework

Abstract

     The aims of the current research tagged with (analyzing the content of the geology textbook according to Sendai framework and its development proposals) will be in answering the following two questions

– What is percentage of availability of the dimensions for Sendai International Framework and its indicators related to it in the content of geology book prescribed by the Ministry of Higher Education and Scientific Research in Iraq to students of University stage/ first class/ Biology Department / College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham /in the academic year 2019-2020

– What are the proposals to develop the content of geology book of University stage/ first class / Biology Department / College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham according to the dimensions and indicators of the Sendai Framework

To verify the aim of the first research, it is necessary to verify the following hypothesis

-There are no statistical significant differences at the level (0.05) in the given importance to dimensions Sendai framework in terms of the ratios of the results of analysis and percentages proposed by competent arbitrators

For answer to research questions, The researcher relied on the descriptive analytical approach, and the research community and its sample consisted of content for geology book scheduled for the first stage students in the College of Education for Pure Sciences / Department of Biology,  and to preparation research tool, the official document of the Sendai International Framework has been viewed Previous official documents issued by the United Nations Office for Disaster Risk Reduction,And related Arab and foreign sources and references, and the initial form of the tool was represented by a list of dimensions of Sendai framework, which includes four axes (understanding disaster risks, enhancing ways of managing disaster risks, investing indisaster risk reduction, improving the level of preparedness for disaster risk reduction), And (62) indicators are distributed between the four dimensions, Through studying the international document of Sendai Framework and previous official documents after their translation, all issued by the United Nations office itself, as well as many relevant Arab and foreign sources and references, and studies on content analysis

     To ensure the validity of tool, it was presented to (31) arbitrators and specialists in curricula, teaching methods and geology, to find out their suitability for the purpose for which it was set, and after taking their observations, the final image of the tool was reached, Accordingly, the researcher analyzed the content of the geology book for the first university stage / Department of Biology, has reached (432) pages of analysis

The researcher prepared a criterion to represent the percentage of these axes in the content of geology book, based on the opinions of specialists in field of geology in order to judge the results of the analysis

  For unit of analysis, the Idea Unit (explicit and implicit) was adopted as a unit for analysis, recording, repetition, and census, and the truthfulness of the analysis was confirmed by presenting it to (4)  specialists have experience in content analysis, The analysis reliability was also confirmed by agreeing with the researcher over time and with external analysts, To extract results, the researcher adopted the following statistical methods Holsti’s equation to calculate the analysis reliability, frequencies and percentages to calculate the results of the analysis and Chi-square and to compare percentages of the results of the analysis with the percentages proposed by the arbitrators specialists

To achieve the goal of the first research, the researcher analyzed the content of geological book in a systematic and objective way, and results of analysis showed that dimensions of international Sendai framework of four have been available in content of geology book for first university stage, dimension taking (understanding of disaster risks) ranked first with (113) repetitions and a percentage (42.16%) of total number of iterations of (268) repetitions, such as dimension (improving the level of preparedness for disaster risk reduction), ranked second with (71) repetitions and a percentage of (49.26%), while it appeared dimension (investment in reduction Of disaster risks (ranked third with (48) iterations and a percentage of (17.92%)), followed by Disaster risk management) ranked fourth with (36) repetitions with a percentage (13.43%), and the researcher concluded that the book did not take into account the dimensions of Sendai framework at required level by comparing the percentages of results of analysis with percentages proposed, in addition to not including the book For many indicators related to the dimensions of the Sendai framework, if the number of achieved indicators reaches (21) indicators at a rate of (33.87%), while unfulfilled indicators reached (41) indicators with a percentage of (66.13%), so the researcher achieved the second research goal By setting a specific set of proposed articles to include unfulfilled indicators in the book after presenting them to (11) arbitrators Geologists

researcher also reached some conclusions, the most important of which is the lack of updating the content of the geological book by specialists and those concerned with preparing the content of the book since its creation in (1979 AD) until this year, despite the close and fundamental link of geology in facing disasters, explaining their causes and reducing their risks

     It also laid down some proposals to complement and develop this research, including

Knowing the availability of the dimensions of the Sendai framework and its indicators in the content of sciences for the primary, intermediate and High school levels in subjects (Biology, physics, chemistry, geography and earth sciences) through conducting similar research for the current research

Carry out studies on measuring awareness among students of the different academic levels in disaster risk reduction in accordance with the Sendai International Framework

 

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.