ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم ) رسالة الماجستير الموسومة ( مهارات التفكير المحوري المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط ) في تخصص ( طرائق تدريس الرياضيات ) للطالبة ( سهاد مهدي فرحان ) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.م.د. حسن كامل رسن ) ونوقشت من قبل لجنة لجنة المناقشة المدرجة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.م.د. الهام جبار فارس ( رئيسا )

  • أ.م. د. عمار هادي محمد ( عضوا )

  • أ.م.د. لينا فؤاد جواد ( عضوا )

  • أ.م.د. حسن كامل رسن ( عضوا ومشرفا )

 

 

      يهدف هذا البحث الى التعرف على تضمين مهارات التفكير المحوري في كتــاب الريــاضيات للــصف الثالث المتوسط للــعام الدراسي (2020-2019) م ، من خلال الاجابة عن سؤال البحث :

ما مــهارات التفـكير المحوري المتضمنة في كتاب الريــاضيات للصَف الثـالث المــتوسط ؟

والاجابة عن الاسئلة الفرعية الاتية:

1) ما النسب المئوية لمــهارات التفكــير المحوري المتضمْنة في كتـاب الرياضــيات للصف الثالث المتوســط؟

2) ما نسب تضمين مهارات التفكير المحوري في كل فصل من فصول كتاب الرياضيات للصف الثــالث المتوـسطــ؟

تم اعتماد المنهج الوصفي( التحليلي) باسلوب تحليل المحتوى وذلك لملاءمته لهدفي البحث ، وقد تكونت عينة البحث من المادة العلمية في كتاب الرياضيات المقرر للصف الثالث المتوسط للعام الدراسي (2020-2019) ، وتم اعتماد وحدة الفكرة التي قد تكون صريحة او ضمنية كوحدة للتسجيل والتكرار كوحدة للعد.

      ولتحقيق هدفي البحث ، أعدت الباحثــة قائمــة اولية بــــ (مهارات التفكير المحوري الرئيسة والفرعية منها) بعد اطلاعها على الدراسات والادبيات التي تناولت تحليل محتوى الكتب المدرسية وفقاً لمهارات التفكير المحوري ، ثم عرضت هذه القائمة بصيغتها الاولية على عددٍ من المحكمين مــن ذوي الاختصاص في طرائق التدريس ، وقد حصلت القائمة على اتفاق اكثر من 80% من اراء المحكمين.

     وتم تحليل كتاب الرياضيات المستهدف بجزأيه الاول والثاني وفقاً لمهارات التفكير المحوري الرئيسة والفرعية منها  وعرض انموذجاً من عينة التحليل على عدد من المحكمين ، وقد اتفقوا على صلاح عملية التحليل، ثم تم التأكد من ثبات التحليل  مع الباحثة نفسها من خلال اعادة التحليل بعد مدة زمنية محددة ، ثم استعانت بمحللّين اخريّن وحصلت على نسبة اتفاق تراوحت بين (94%-86%) باستخدام معادلة هولستي (Holsti)، وقد تم التوصل الى نتيجة تضمين كتاب الرياضيات بجزأيه الاول والثاني على مهـــارات التفكـــير المــحوري (الرئيسة وبعض المهارات الفرعية منها) وبنسب متفاوتة ، اذ حصلت مهارات التنظيم على اعلى نسبة مئوية اذ بلغت (25.4% ) بواقع (203 ) تكراراً وبهذا حصلت على المرتبة الاولى في التضمين ، ثم مهارات التوليد  بنسبة تضمين(20.5%)  بواقع (164) تكرارا في المرتبة الثانية تليها مهارات التحليل بنسبة (16.8%)  بواقع (134 ) تكرارا في المــرتبة الثالثة ، ثم مهارات التذكر بنسبة تضمين(11.5%) بواقع (92) تكراراً في المرتبة الرابعة ، ثم مهارات التقويم بنسبة (8.6%) بواقع (69%) تكراراً في الــمرتبة الخامسة ، ثم مهارات التكامل بنسبة تضمين (7.6%) بواقع (61) تكراراً في المرتبة السادسة ، وبعدها مهارات التركيز بنسبة تضمين (6.7%) بواقع (54) تكراراً ، ثم مهارات جمع المعلومات في المرتبة الــثامنة والاخيرة بنسبة تضمين (2.5%) بواقع (20) تكرارا فقط ، ووفقاً لهذه النتائج، تم تقديم عدد من التوصيات منها:

1) مراعاة المهارات التي اهملها كتــاب الـرياضيات للصـف الثــالث المتوسط.

2) ضرورة تضمين مــهارات التفكير المحوري في كتب الرياضـيات للمرحلة المتوسـطة وبشكل متوازن وحسب مستوياتها

وتقديم عدداً من المقترحات منها:

1) تحليل كتب الرياضيات للمرحلة الاعدادية وفقاً لمهارات التفكير المحوري

2) اجراء دراسات وصفية لمعرفة مدى امتلاك الطلبة لمهارات التفــكير الــمحوري


pivotal thinking skills included in the mathematics textbook for the intermediate third

By Suhad. M.Farhan

Supervised by Asst.prof.Dr.Hassan Kamil Rissan

Abstract

        The research aimed to find out the extent to which pivotal thinking skills are included in the mathematics text book for the third intermediate grade for the academic year (2019-2020), by answering the main research question

What are the pivotal thinking skills included in the intermediate third grade math textbook? From which the below sub-questions are branched

What are the percentages of pivotal thinking skills listed in the intermediate third-grade mathematics book

What are the percentages for including pivotal thinking skills in each chapter of the third intermediate grade math book

The descriptive (analytical) approach was used in the content analysis method for its suitability for the research objectives, and the research sample consisted of the scientific material in the mathematics textbook for the third intermediate grade, and the unit of idea was adopted, which may be explicit or implicit as a unit for recording and repetition as a unit of count

In order to achieve the objectives of the research, the researcher prepared a preliminary list of the main and subsidiary pivotal thinking skills after reviewing the studies that dealt with analyzing the content of text books according to the pivotal thinking skills. The list obtained an agreement of more than 80% of the opinions of the arbitrators

The mathematics book was analyzed in its first and second parts according to the main and subsidiary pivotal thinking skills, sample of the analysis was presented to a number of arbitrators and they agreed on the correctness of the analysis process Then, the stability of the analysis was confirmed by re-analyzing after a specific period of time, and then using other analysts and obtained an agreement percentage that ranged between (86% -94%) using the Holsti equation

The result of inclusion the mathematics book, in its first and second parts, was reached on the main and subsidiary pivotal thinking skills, with varying proportions, as the organizing skills got the highest percentage, reaching (25.4%) by (203) repetitions , and thus it got the first place in the inclusion, Then the Generation Skills with a percentage of inclusion (20.5%) by (164) repetitions in the second place, followed by (16.8%) analyzing skills by (134) repetitions in the third place, then Remembering skills with a percentage of inclusion (11.5%) with (92) repetitions in the rank Fourth, then evaluating skills at a rate of (8.6%) by (69%) repetitions in the fifth place, then integration skills with a rate of inclusion (7.6%) by (61) repetitions in the sixth place, and then concentration skills with an inclusion rate (6.7%) of (54) 2) repetitions , then information-gathering skills ranked eighth and last, with a percentage of inclusion (2.5%) of (20) repetitions.

According to these results, a number of recommendations have been adopted including

Take into consideration the subsidiary skills that the mathematics textbook neglected for the third intermediate grade

The necessity to include pivotal thinking skills in intermediate school mathematics books in a balanced way. And submit a number of proposals,

 including    

Analyzing the mathematics books for the intermediate school according to the pivotal thinking skills

Conducting descriptive studies to find out the volume to which students possess pivotal thinking skills

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.