قسم الرياضيات يناقش رسالة ماجستير في طرائق تدريس الرياضيات تبحث في مهارات التفكير البصري

Print Friendly, PDF & Email

 

ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (مهارات التفكير البصري المتضمنة بكتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائي) للطالبة (شهد ثامر جاسم) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.م.د. باسم محمد جاسم) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.م.د. الهام جبار فارس (رئيسا)

  • أ.م. د. حمدية محسن علوان (عضوا)

  • أ.م.د. اريج خضر حسن (عضوا)

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم (عضوا ومشرفا)

ويهدف البحث الى التعرف على تضمين مهارات التفكير البصري بكتــاب الريــاضيات للــصف الرابع الابتدائي للــعام الدراسي (2020-2019) م، من خلال الاجابة عن سؤال البحث:

ما مــهارات التفـكير البصري المتضمنة بكتاب الريــاضيات للصف الرابع الابتدائي؟

والاجابة عن السؤال الفرعي الآتي:

– ما نسب تضمين مهارات التفكير البصري في جميع الفصول بكتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائي؟                       

       ولتحقيق هدفي البحث ، اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي باسلوب تحليل المحتوى ، تكونت عينة البحث من الموضوعات العلمية في كتاب الرياضيات المقرر للصف الرابع الابتدائي للعام الدراسي (2020-2019) ، وتم اعتماد وحدة الشكل كوحدة للتحليل، والتكرار كوحدة للعد.

      أعدت الباحثــة قائمــة اولية بمهارات التفكير البصري بعد الاطلاع على عدد من الدراسات التي تناولت تحليل محتوى كتب الرياضيات وفقاً لمهارات التفكير البصري ، ثم عرضت هذه القائمة على عددٍ من المحكمين في اختصاص طرائق التدريس الرياضيات ، وقد حصلت القائمة على اتفاق اكثر من 85% من اراء المحكمين.

    تم تحليل كتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائي،  وفقاً لمهارات التفكير البصري ، ثم عرضت الباحثة  انموذجاً من عينة التحليل على عدد من المحكمين ، وقد اتفقوا على صلاح عملية التحليل،  ثم تم  التأكد من ثبات التحليل  مع الباحثة نفسها عن طريق اعادة التحليل بعد فترة زمنية  ، ثم استعانت بمحللّين اخريّن وحصلت على نسبة اتفاق تراوحت بين (95%-80%) باستخدام معادلة هولستي (Holsti)، وقد تم التوصل الى نتيجة تضمين كتاب الرياضيات لمهـــارات التفكـــير البصـري وكالاتي : حصلت مهارة تفسيرالمعلومات على الشكل البصري على اعلى نسبة مئوية بلغت (43.9% ) بواقع 104)) تكراراً وبهذا حصلت على المرتبة الاولى في التضمين ، ثم مهارة تحليل الاشكال البصرية بنسبة (31.2%)  بواقع (74) تكرارا في المرتبة الثانية ، ثم  مهارة قراءة الاشكال البصرية بنسبة بلغت (12.6%) بواقع (30) تكرارا في المــرتبة الثالثة ، واخيراً مهارة استنتاج المعاني من الشكل البصري بنسبة بلغت (11.7%) وبواقع (28) تكرارا في المرتبة الرابعة ، ووفقاً لهذه النتائج، تم تقديم عدد من التوصيات  منها:

1) ضرورة تضمين مهارات التفكير البصري ، وموازنة توزيعها بنسب متقاربة ضمن كتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائي.

2) مراعاة المهارات الفرعية التي اهملها كتــاب الـرياضيات للصـف الرابـــع الابتــدائي.

وكذلك تقديم عدداً من المقترحات منها:

1) اجراء دراسات مماثلة في مراحل دراسية مختلفة.

2) اجراء دراسات تربط بين مهارات التفكير البصري في مادة الرياضيات ، وبعض المتغيرات الاخرى.


  Title of thesis

Visual thinking skills included in the mathematics textbook for the primary fourth grade

Submitted to the College of Education for pure Science / Ibn Al-Haitham, University of Baghdad as Partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Master of Teaching Method in Mathematics.

By: Shahad Thamer Jassim Al-Saadi

Supervised By: Assist. Prof. Dr Bassim Mohammed Jassim Al-Dulaimi

Abstract

This study aims at identifying the extent to which visual thinking skills are included in the mathematics textbook for primary fourth grade (2019-2020) through answering the following research questions:

What are the visual thinking skills included in the mathematics textbook for primary fourth grade? And answer the following sub-question:

What are the ratios of including visual thinking skills in the mathematics textbook for primary fourth grade?

. To achieve research objectives, the researcher prepared the descriptive (analytical) approach and content analysis were employed in proportion with research objectives. The research sample consisted of the scientific subjects  in the mathematics textbook for primary fourth grade, and the unit of form was adopted as a unit of analysis and frequency as a unit of calculation.

The researcher prepared a preliminary list of visual thinking skills after reviewing the literature on the analysis of the content of mathematics textbooks according to visual thinking skills, then this list was presented to a jury panel, which included a number of experts in teaching methods. The list then obtained agreement of more than 85% of the opinions of the jury panel.

The target mathematics textbook was analyzed according to the visual thinking skills. Then, a sample of analysis was presented to the jury panel, who agreed on the validity of the analysis process, then the reliability of results was confirmed by applying the retest method after a specific period with two different analysts, obtaining an agreement ratio ranging from (80%-93%)

 

using Holsti equation. The results revealed that the mathematics textbook included visual thinking skills as follows: The skill of interpreting information got the highest percentage of (44.04%) with a frequency of (104) and thus got the first rank in the inclusion, followed by analyzing visual forms by (31.35%) with a frequency of (74). Then, the skill of reading visual forms ranked the third by (%12.71) with a frequency of (30), and finally the skill of inferring the visual form by (11.68%) with a frequency of (28) in the fourth place. According to these results, a number of recommendations were developed as follows:

  • The necessity to include visual thinking skills and balance their distribution in similar proportions within the mathematics textbooks.

  • Taking into account sub- skills neglected by the mathematics textbook for primary fourth grade.

Additionally, suggestions were presented as follows:

  • Conducting similar studies at different stages of study.

2) Conducting studies that link visual thinking skills in mathematics to some other variable.