قسم الفيزياء يناقش رسالة ماجستير تبحث في تقويم كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية وفق معاييرتصميم وانتاج الانفوجرافيك

Print Friendly, PDF & Email

 

ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة ماجستير الموسومة (تقويم كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية وفق معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك) للطالبة (ريام قاسم حسن) التي انجزها تحت اشراف تدريسيا القسم (أ. د. ماجدة ابراهيم علي) و (أ.م. د. ماجد سليم عزيز )، ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المدرج أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د هادي كطفان شون (رئيسا)

  • أ.م.د سميرة احمد ابراهيم (عضوا)

  • ا.م.د عادل كامل شبيب (عضوا)

  • أ.د ماجدة ابراهيم علي (عضوا و مشرفا)

  • أ.م.د ماجد سليم عزيز (عضوا و مشرفا)

ويهدف البحث الى : (الهدف من البحث)

تقويم كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية في ضوء معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك.

ويتم التحقق من هدف البحث من خلال الاجابة عن الاسئلة الاتية:

  • ما هي المعايير التي يمكن في ضوئها تقويم كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية؟.

  • ما النسبة الواجب توافرها لمعايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية؟

  • ما مدى توفر معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية؟.

بناءً على نتائج واستنتاجات البحث اوصت الباحثة بـالاتي:

  • ضرورة توظيف كل طاقات وخبرات المهتمين في حقل المناهج في اعداد مناهج عصرية تواكب التطورات العلمية الحاصلة في شتى مناحي العلم والمعرفة.

  • الاهتمام بتكنلوجيا التعليم والتي يعد الانفوجرافيك اهم ادواتها وتوظيفها في تطوير كتب الفيزياء والتي تعمل على تبسيط المفاهيم المعقدة الرسوم والاشكال والمخططات والصور المملة الى صور ورسومات مشوقة تثير اهتمام الطلبة.

  • اشراك الاساتذة من ذوي اختصاص تكنلوجيا التعليم في لجان تأليف كتب الفيزياء.

  • الاهتمام بالإخراج الفني للرسوم والاشكال والمخططات والصور.

  • اقامة دورات تدريبية للمدرسين حول تصميم وانتاج الانفوجرافيك لاستخدامها اثناء تدريسهم.

  • تدريس موضوع تصميم وانتاج الانفوجرافيك  بكل انواعه ضمن مواد كليات التربية وكليات التربية الاساسية.


Evaluation of physics books for middle school according to the standards of infographic design and production

By Rayam Qassem Hassan Al-Tamim

Supervised by Magda Ibrahim Al-Bawi

Abstract                                         

The aim of the current research is to evaluation of physics books for middle school according to the standards of infographic design and production, and in order to achieve this aim the researcher chose the descriptive approach (content analysis) and the community of research is identified by the physics textbooks of the preparatory stage (fourth scientific, fifth, and sixth (applied, and biological)), scheduled for the academic year 2019-2020. As forthe sample of research, are all the drawings, shapes, and schemes, which included in these textbooks

       the researcher prepared the tool of analysis, as represented by a list of the criteria for designing and production the infographic, consisted of two fields, that are (the educational design of infographic) contains three main criteria and (14) sub-criteria. And (the artistic design of infographic) contains (7) main criteria and (37) sub-criteria. So the tool consisted of (10) main criteria and (51) sub-criteria, which distributed into two fields

        After verifying the validity of the tool and stability of the analysis, it is adopted to analyze the physics textbooks of the preparatory stage, for academic year (2019-2020)

      The results of analysis show, the most of the physics textbooks of the preparatory stage achieved the criteria of design and production of infographic, and when comparing the results of the textbook analysis with the ideal ratios of experts, shew

The physics textbooks for the fourth scientific, and sixth applied grade are the most achieving of the criteria for the design and production of infographic, achieved five criteria of the ten main criteria

The physics textbook for the fifth grade (biological, applied) is the least in achieving of the criteria for the design and production of infographics, as it achieved only four of the ten main criteria

The third criterion in the first field (the educational design of infographic) and the sixth, seventh, and eighth criterion in the second field (the artistic design of infographic) are the least achieving in the physics textbooks of the preparatory stage

The second criterion in the first field (the educational design of infographic) and the fourth, and fifth criterion in the second field (the artistic design of infographic) are the most achieving in the physics textbooks of the preparatory stage    

        In light of the findings of the research, the researcher came up with a set of recommendations and suggestions as well as proposing ideal designs for infographics to be included in physics textbooks