ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة (بناء برنامج تدريبي وفقاً لأنموذج (Swartz) وأثره في ابعاد اليقظة الذهنية لمدرسي علم الأحياء والتفكير عالي الرتبة لطلبتهم) في تخصص (طرائق تدريس علوم الحياة) للطالب ( باسم محمد علي الركابي) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.د. حيدر مسير حمد الله) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبين أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. نادية حسين يونس (رئيسا)

  • أ. د. قحطان فضل راهي (عضوا)

  • أ.م. د. سالم عبد الله سلمان (عضوا)

  • أ. م. د. ثامر عبد الشهيد محسن (عضوا)

  • أ. م. د. سهلة حسين قلندر (عضوا)

  • أ.د. حيدر مسير حمد الله (عضوا و مشرفا)

ويهدف البحث إلى تحقيق الآتي:

1- بناء برنامج تدريبي وفقاً لأَنموذج (Swartz) لمدرسي مادة علم الأحياء للصف الثاني المتوسط.

2- معرفة أثر البرنامج التدريبي في أبعاد اليقظة الذّهنية المدرسي مادة علم الأحياء للصف الثاني المتوسط والتفكير عالي الرتبة لطلبتهم.

ولأجل تحقيق هدف البحث الثاني صيغت الفرضيتين الصفريتين الآتيتين :

1- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0،05) بين متوسط درجات مدرسي علم الأحياء للمجموعة التّجريبية الذين خضعوا للبرنامج التدريبي وفقاً لأَنموذج (Swartz) ومتوسط درجات مدرسي علم الأحياء للمجموعة الضّابطة الذين لم يخضعوا للبرنامج التدريبي في أبعاد اليقظة الذّهنية.

2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0،05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التّجريبية الذين خضع مدرسوهم للبرنامج التدريبي وفقاً لأَنموذج (Swartz) ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضّابطة الذين لم يخضع مدرسوهم للبرنامج التدريبي في اختبار التفكير عالي الرتبة.

     اعتمد الباحث التصميم التجريبي لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة ذات الضبط الجزئي والاختبار البعدي لأبعاد مقياس اليقظة الذّهنية لمدرسي علم الأحياء والتفكيـر عالي الرتبة لطلبتهم.

اقتصر البحث في حدوده على مدرسي علم الأحياء للصف الثاني المتوسط التابعين إلى المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الاولى، إذ بلغ مجتمع البحث لمدرسي علم الأحياء ( 75 ) مدرساً ومدرسة، اختار الباحث عشوائياً (18) مدرساً ومدرسة للمجموعة التّجريبية تم تطبيق البرنامج التدريبي عليهم و (18) مدرساً ومدرسة للمجموعة الضّابطة لم يخضعوا للبرنامج التدريبي، وبذلك تألفت العينة من (36) مدرساً ومدرسة من مدرسي علم الأحياء للصف الثاني المتوسط، أما مجتمع البحث للطلبة بلغ( (3193 طالباً وطالبة بواقع ( (1799 طالب و(1394)طالبة، تم اختيار عينة البحث عشوائية بواقع (10) من الطلبة لكل مدرس من مدرسي عينة البحث، إذ بلغ عدد الطلبة في المجموعة التّجريبية (180) طالباً وطالبة والمجموعة الضّابطة (180) طالباً وطالبة، وبذلك بلغ العدد الكلي لعينة الطلبة (360) طالباً وطالبة موزعين بين (36) مدرسة اساسية ومتوسطة وثانوية من مدارس قضاء الاعظمية الذين يدرسهم مدرسو مادة علم الأحياء عينة البحث، وكوفئت مجموعتا البحث من مدرسي علم الأحياء في متغيـرات (الدورات التي خضعوا لها، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة، والجنس، وابعاد اليقظة الذّهنية)، أما الطلبة فتمت مكافأتهم في متغيـرات (العمر الزمني، والذكاء، والتفكير عالي الرتبة).

     تم بناء البرنامج التدريبي  وفقاً لأَنموذج (Swartz) وبالاعتماد على مدخل النظم المتكون من ثلاث مراحل (تخطيط، وتصميم، وتقويم ) وتغذية الراجعة  لجميع المراحل، وتم عرضه إلى مجموعة من المحكمين لبيان آرائهم وإجراء التعديلات المناسبة في ضوئها، بعدها تم تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التّجريبية إذ تكوّن البرنامج من عشرين جلسة تدريبية بواقع (ثمانون دقيقة) للجلسة الواحدة، وهنالك استراحة لمدة (اربعون دقيقة) بين الجلستين، وتم انعقاد البرنامج التدريبي على منصة الـ(ZOOM) حسب كتاب المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الاولى قسم الاعداد والتدريب المرقم (725) في 28/10/2020م  للفترة من 2/11/ 2020 ولغاية 15/11/2020م، صباحاً خلال أيام الدوام الرسمي.

     قام الباحث بإعداد أداتي البحث المتمثلة الأولى مقياس أبعاد اليقظة الذّهنية لقياس  اليقظة الذّهنية المدرسي مادة علم الأحياء للصف الثاني المتوسط، إذ تضمن اربعة أبعاد هي  (التمييـز اليقظ، الانفتاح على الجديد، والتوجه نحو الحاضر، الوعي بوجهات النظر المتعددة )، وتم عرضها إلى مجموعة من المحكمين وتم استخراج الصدق والثبات، وبذلك أصبح مقياس اليقظة الذّهنية بصورتها النهائية تتكون من (42) فقرة موزعة بين الابعاد الاربع، أما الأداة الثانية فهي اختبار التفكير عالي الرتبة لطلبة الصف الثاني المتوسط، فقد تكون من (40)  فقرة موزعة بين مجالاته الثلاثة (مهارة التفكير الناقد، ومهارة حل المشكلات، ومهارة التفكير ما وراء المعرفة)، وتم التحقق من صدق الاختبار عن طريق عرضه إلى المحكمين واستخراج صدق البناء ومعامل الثبات لكل مجال من مجالات الاختبار الثلاثة.

     ولأجل استخراج نتائج البحث تم الاستعانة بالحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية   ( SPSS-18)، وبرنامج (Microsoft Excel) إذ اعتمدت الوسائل الإحصائية (الاختبار التائي لعينتين مستقلتين (t.test)، ومربع كاي (كا2) الاستخراج التكافؤ بين المجموعتين التّجريبية والضّابطة لعينة المدرسين وعينة الطلبة، ومعامل الارتباط بيرسون ( Person Correlation Coefficient)، ومعادلة كيودر ريتشاردسون 2020) kuder- Richardson Formulas)، ومعامل ألفا كرونباخ (Coefficient Cronbach Alpha)، ومعادلة معامل الصعوبة ومعامل التمييز).

     تم تطبيق أبعاد اليقظة الذّهنية لمدرسي علم الأحياء للمجموعتين التّجريبية والضّابطة وكذلك اختبار التفكير عالي الرتبة لطلبتهم في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي( (2021-2020م، وبعد معالجة البيانات إحصائياً، أظهرت النتائج تفوق مدرسي علم الأحياء في المجموعة التّجريبية الذين خضعوا للبرنامج التدريبي على مدرسي علم الأحياء في المجموعة الضّابطة الذين لم يخضعوا للبرنامج التدريبي في  أبعاد اليقظة الذّهنية لديهم، وتفوق طلبة مدرسي المجموعة التّجريبية على طلبة مدرسي المجموعة الضّابطة في التفكير عالي الرتبة.

وفي ضوء ذلك توصل الباحث إلى عدد من الاستنتاجات منها:

1- فاعلية البرنامج التدريبي لمدرسي علم الأحياء المعد  وفقاً لأَنموذج (Swartz) وأنه أدى دورا كبيـرا في تلبية حاجاتهم التدريبية .

2- تضمين البرنامج التدريبي على مهارات متنوعة لأَنموذج (Swartz) وتدريب مدرسي علم الأحياء على إعداد الخطط التدريسية وتنفيذها وفقا لمهارات (Swartz) أسهم في أبعاد اليقظة الذّهنية لديهم.

وكذلك توصل الباحث إلى عدد من التوصيات منها :

1- اعتماد البرنامج التدريبي المعد  وفقاً لأَنموذج (Swartz) في برامج تدريب مدرسي علم الأحياء في أثناء الخدمة.

2- إعادة النَّظر من قبل وزارة التربية في تدريب المدرسين في أثناء الخدمة بما ينسجم وحاجاتهم التدريبية والتطور العلمي والتكنولوجي .

واقترح الباحث عددا من الدِّراسات استكمالا لهذه الدراسة، منها :

1- أثر البرنامج التدريبي وفقاً لأَنموذج (Swartz) لمدرسي علم الكيمياء والفيزياء في مهاراتهم التدريسية .

2- أثر البرنامج التدريبي وفقاً لأَنموذج (Swartz) للطلبة – المدرسين في أثناء إعدادهم في كفاياتهم التدريسية والتفكير عالي الرتبة لطلبتهم .


Construction of Training Program According to (Swartz) Model and its Impact in the Dimensions of Mindfulness for the Biology Teachers and

Higher Order Thinking of Their Students

By Basim M. Ali AL-Rekabey

                          Supervised by  prof.Dr. Haidar Maseer Hamadalla

Abstract

     The present research aims to achieve the following

– Construction of a training program according to Swartz model of biology teachers for the second intermediate class.2-Knowing the impact of the training program in the dimension of mindfulness of biology teachers in the second intermediate class and the higher- order thinking of their students

In order to achieve the second research objective, the following zero hypotheses were formulated

-There is no significant statistical difference at the level of ( 0.05)between the average score of biology teachers of the experimental group who were under the training program according to Swartz model and the average grades of biology teachers of the controlled group who didn’t undergo the training program according to the dimension of the mindfulness 

-There is no significant statistical difference at the level of significance (0.05) between the average score of students in the experimental group whose teachers were subjected to the training program according Swartz model and the average score of students in the controlled group who didn’t subject their teachers to the training program in the test of higher – order thinking.

     The researcher adopted the experimental design of two groups, one experimental and the other a partial control and the post-test of the dimension of mindfulness of the biology teachers and the higher order thinking of their students.

The research limited within its limits to biology teachers for the second intermediate class belonging to the General Directorate of Education in Baghdad, Rusafa 1, as the research community for biology teachers reached (75) teachers (males and females), the researcher randomly selected (18) teachers (males and females) for the experimental group. (18) teachers of the controlled group did not undergo to the training program, and thus the sample consisted of (36) teachers of biology teachers for the second intermediate clss.

 As for the test of the research is ((3193) male and female students (1799) male students and (1394) female students, the research sample was randomly selected (10) students for each teacher of the research sample, as the number of students in the experimental group reached (180) male and female students and the controlled group (180) male and female students. The total number of the student sample is (360) male and female students distributed among (36) primary, middle and high schools from Adhamiya district schools who are taught by biology teachers of the sample.

     The research groups of the biology teachers were justified with the variables (scientific qualification, years of service, the courses they were subjected to and the dimensions of mindfulness). The students were justified with the variables (age, smartness and intelligence)

The training program was constructed according to the input of three stages system (planning, designing and evaluation) and feedback for all stages. It was presented to a group of experts to express their opinions and make appropriate adjustment .The program was designed according to the Swartz model on the experimental group which is included twenty sessions  for (80 minutes) each session, and there is a break time for (40 minutes ) between the two sessions. The program applied on the (ZOOM application) according to the Ministry of Education in the General Directorate of Education in Baghdad, Rusafa 1, in the building of Preparation and Training numbered (725) at 28/10/2020 during the period 2/11/2020 to 15/11/ 2020, in the morning.

    The researcher has prepared the research two tools, the first is the dimension of mindfulness to measure the mindfulness of the biology teachers of the intermediate second class. It includes four dimensions (Attentive discrimination, Openness to the new, Orientation towards the present, awareness of multiple points of view). So, it is presented to a group of experts to output the honesty and consistency and thus became the range of mindfulness as a final consists of (42) sections divided into four areas. The second tool is the test of higher order thinking for students of the second intermediate class of (40) sections divided between the three areas (critical thinking skill, problem solving skill and thinking skill beyond knowledge). Verification of the validity of the test by presenting it to the experts and calculating the validity and the stability factor for each of the three test areas.

     In order to extract the result of the study, the statistical package for the social sciences (SPSS-18) and using Microsoft Excel. The statistical methods used ( t-test) and (KAI-square) were used for the two independent samples to find out the equivalent between the two the controlled and the experimental groups of the teachers and the students, person correlation coefficient kurder-Richardson20, Kuder-Richardson, Coefficient Cronbach Alpha  and the coefficient, the coefficient of difficulty coefficient and the impact of discrimination.

     The dimension of the mindfulness was applied to the biology teachers of both the experimental group and the controlled group as well as the test of the higher –order thinking for their students in the first semester of the academic year (2020-2021). After the statistical processing of data, the result showed the superiority of the biology teachers in the experimental group who were subjected to the training program on the biology teachers in the controlled group who didn’t undergo the training program in the dimension of their mindfulness. And the students of the experimental group students surpassed the students of the controlled group.

     According to the study the conclusions were:  

The effectiveness of the training program for the biology teachers prepared according to Swartz model and that played a large role in meeting their training needs.

Include the training program on various teaching strategies for Swartz model and training of biology teachers on a number of teaching plans and implementation in accordance with these strategies contributed to raising the competence of the dimension of mindfulness do they have. 

The researcher also reached a number of recommendations as

Accreditation of the training program based on the Swartz model in the training programs of the employed biology teachers.

Revising by the Ministry of Education in the training of the employed teachers in line with their training needs and scientific and technological development.

The researcher suggests a number of studies to complete this study, including:

The effect of the training program according to the (Swartz) model for chemistry and

 physics teachers on their teaching skills.

The effect of the training program according to the (Swartz) model for students –

teachers during their preparation on their teaching competencies and high-ranking thinking for their students.

 

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.