ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة ( مهارات الثقافة البصرية وبنية المفاهيم الكيميائية لدى طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم وعلاقتها بتفكيرهم التخيلي ) في تخصص درائق تدريس الكيمياء للطالبة ( رنا كريم عبد الكريم ) التي انجزتها تحت اشراف التدريسية في القسم ( أ.م.د. زينب عزيز احمد ) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. علي محمود نجم (رئيسا).

  • أ.د. إسماعيل إبراهيم علي (عضوا).

  • أ.م.د. عمار جاسم محمد (عضوا).

  • أ.م.د. نغم هادي عبد الأمير (عضوا).

  • أ.م.د. عايد خضير ضايع (عضوا)

  • أ.م.د. زينب عزيز محمد (عضوا و مشرفا).

ويهدف البحث الحالي الى التعرف على مهارات الثقافة البصرية وبنية المفاهيم الكيميائية لدى طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم  وعلاقتها بتفكيرهم التخيلي . وللتحقق من ذلك صيغت الاهداف الاتية :

  • التعرف على مهارات الثقافة البصرية لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

  • التعرف على بنية المفاهيم الكيميائية لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

  • التعرف على الفكير التخيلي لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

  • التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في مهارات الثقافة البصرية لطلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم تبعاً لمتغير الجنس .

  • التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في بنية المفاهيم الكيميائية لطلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم تبعاً لمتغير الجنس ..

  • التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في التفكير التخيلي لطلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم تبعاً لمتغير الجنس .

  • التعرف على العلاقة الارتباطية بين مهارات الثقافة البصرية والتفكير التخيلي لطلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

  • التعرف على العلاقة الارتباطية بين بنية المفاهيم الكيميائية والتفكير التخيلي لطلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

  • مدى اسهام مهارات الثقافة البصرية وبنية المفاهيم الكيميائية في تفسير التباين الحاصل في التفكير التخيلي لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم.

 واعتمد المنهج الوصفي ، لملاءمته لطبيعة هدف البحث وفرضياته .

وللتحقق من ذلك بُني ثلاث اختبارات ، اختبار مهارات الثقافة البصرية تكون من (22) فقرة من نوع الاختيار من المتعدد ، والثاني اختبار بنية المفاهيم الكيميائية تكون من (12) فقرة (خارطة) مفاهيمية موزعة على اربعة اسئلة ، والثالث اختبار التفكير التخيلي وتكون من (19) فقرة موزعة على ستة اسئلة مقالية حسبت الخصائص السايكومترية للأختبارات الثلاثة ، حيث طبقت معادلة ( كيودر ريتشاردسون 20 )لحساب ثبات اختبارمهارات الثقافة البصرية ، فكانت قيمة معامل الثبات لمهارة قراءة الصور البصرية)0,83( وقيمة معامل الثبات لمهارة كتابة الصور(0,85( اما معامل ثبات اختبار مهارات الثقافة البصرية ككل بلغت قيمته ( 0,84 ) . ولحساب ثبات اختبار بنية المفاهيم الكيميائية تم تطبيق معادلة الفاكرونباخ, حيث بلغ معامل الثبات (0,84) . وتم استخدام نفس المعادلة لحساب ثبات اختبار التفكير التخيلي ( معادلة الف كرونباخ) وقد  بلغ معامل الثبات لأختبار التفكير التخيلي (0,85). وتم تطبيق الاختبارات على العينة الاساسية للبحث والبالغة (150) طالب ، بواقع (86) اناث و(64) ذكور من مجتمع البحث الكلي والبالغ (252) طالب .

حُللت البيانات وعولجت احصائيا بأستخدام :

(الاختبار التائي (t–test ) لعينتين مستقلتين ,معادلة كوبر ، معادلة معامل الصعوبة ، معادلة معامل التمييز ، فعالية البدائل الخاطئة، معامل إرتباط بيرسون ، معادلة كيودور و ريتشاردسون (20) ، معادلة الفا-كرونباخ ،     معال ارتباط بوينت بايسريال.

وتم التوصل الى النتائج التالية :

  • ان مستوى اداء طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية ابن الهيثم كان منخفضاً الى متوسط في اختبار مهارات الثقافة البصرية .

  • ان مستوى اداء طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية ابن الهيثم كان مرتفعاً في اختبار بنية المفاهيم الكيميائية .

  • ان مستوى اداء طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية ابن الهيثم كان مرتفعا في اختبار التفكير التخيلي .

  • لا توجد فروق دالة احصائيا تعزى لمتغير الجنس في اختبار مهارات الثقافة البصرية وبنية المفاهيم الكيميائية والتفكير التخيلي .

  • وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مهارات الثقافة البصرية والتفكير التخيلي لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية ابن الهيثم .

  • وجود علاقة ارتباطية موجبة بين بنية المفاهيم الكيمائية والتفكير التخيلي لدى طلبة المرحلة الرابعة – قسم الكيمياء في كلية التربية ابن الهيثم .

  • ثأثير مهارات الثقافة البصرية في التفكير التخيلي اكبر من تأثرة ببنية المفاهيم الكيميائية .

في ضوء نتائج البحث توصي الباحثة بما يأتي :

  • تضمين المناهج الدراسية في كليات التربية – قسم الكيمياء لمهارات الثقافة البصرية .

  • تدريب الطلبة المدرسين في قسم الكيمياء على توظيف مهارات الثقافة البصرية اثناء التطبيق المدرسي.

  • تدريب الطلبة المدرسين في قسم الكيمياء على طرق واساليب التعرف على بنية المفاهيم الكيميائية لدى طلبتهم في المستقبل .

  • تشجيع الطلبة المدرسين في قسم الكيمياء على توظيف افكارهم التخيلية لأيصال المادة العلمية لطلبتهم بشكل اثر سهولة ومرونة وواقعية .


    visual culture skills and chemical concepts structure in relationship to imaginative thinking among students at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haitham

    By Rana Kareem Abdulkareem

     Assistant Professor Dr. Zainab Aziz Ahmed Al- Ameri

    Summary of the research

    The current research aims to identify the skills of visual culture and the structure of chemical concepts among students of the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham and their relationship to their imaginative thinking. To verify this, the following objectives were formulated:

    Identifying the visual culture skills of fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    Knowing the structure of chemical concepts among fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    Learn about imaginative thinking among fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    Identifying the statistically significant differences in the skills of visual culture for fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham, according to the gender variable.

    4- Identifying the statistically significant differences in the structure of chemical concepts for fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham according to the gender variable.

    Identifying the statistically significant differences in imaginative thinking for fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham according to the gender variable.

    Identify the correlational relationship between visual culture skills and imaginative thinking for fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    Identify the correlational relationship between the structure of chemical concepts and imaginative thinking for fourth-stage students – Department of Chemistry at the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    The extent of the contribution of visual culture skills and the structure of chemical concepts in explaining the variation in imaginative thinking among fourth-stage students – Department of Chemistry in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham.

    The descriptive approach was used, for its relevance to the nature of the research goal and its hypotheses.

    To verify this, three tests were constructed, the visual culture skills test consisting of (22) items of the multiple choice type, and the second test of chemical concepts structure consisting of (12) items (a conceptual map) distributed over four questions, and the third an imaginative thinking test consisting of ( 19) A paragraph distributed over six essay questions that calculated the psychometric properties of the three tests, where the equation (Keoder Richardson 20) was applied to calculate the stability of the visual culture skills test, so the value of the stability parameter for the skill of reading visual images was (0,83) and the value of the stability factor for the skill of writing pictures (0 85) As for the coefficient of stability of the visual culture skills test as a whole, its value was (0.84). To calculate the stability of the chemical conceptual structure test, the Fakronbach equation was applied, where the reliability coefficient reached (0.84). The same equation was used to calculate the reliability of the imaginative thinking test (equation). A. Cronbach) and the reliability coefficient for the imaginative thinking test reached (0.85) The tests were applied to the basic sample of the research, which amounted to (150) students, by (86) females and (64) males from the total research community, and the adult (252) students.

    The data were analyzed and statistically treated using:

    )T-test) for two independent samples, Cooper’s equation, the equation of the difficulty factor, the equation of the coefficient of discrimination, the efficacy of the false alternatives, the Pearson correlation coefficient, the Kiodor and Richardson equation (20), the alpha-Cronbach equation, the point-Bisserial correlation coefficient.

    The following results were reached:

    • The performance level of the fourth stage students – Department of Chemistry at the College of Education Ibn Al Haytham was low to average in the visual culture skills test.

    The performance level of the fourth stage students – Department of Chemistry at the College of Education Ibn Al Haytham was high in testing the structure of chemical concepts.

    The performance level of students in the fourth stage – Department of Chemistry at the College of Education Ibn Al Haytham was high in the test of imaginative thinking.

    There are no statistically significant differences attributed to the gender variable in testing visual culture skills and the structure of chemical concepts and imaginative thinking.

    The existence of a positive correlation between the skills of visual culture and imaginative thinking among fourth-stage students – Department of Chemistry in the College of Education Ibn Al-Haytham.

    There is a positive correlation between the structure of chemical concepts and imaginative thinking among fourth-stage students – Department of Chemistry in the College of Education Ibn Al-Haytham.

    The effect of visual culture skills on imaginative thinking is greater than that of the structure of chemical concepts.

    In light of the research results, the researcher recommends the following:

    – Including curricula in colleges of education – Department of Chemistry for visual culture skills.

    Training student teachers in the Department of Chemistry to employ visual culture skills during school application.

    Training student teachers in the Department of Chemistry on methods and methods of identifying the structure of chemical concepts for their students in the future.

    Encouraging student teachers in the Department of Chemistry to employ their imaginative ideas to deliver the scientific material to their students in an easy, flexible and realistic way.

    .

     

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.