ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (اثر انموذج زيمرمان في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي في مادة الأحياء والكفاءة الذاتية المدركة لديهم) للطالب (عبد الرحيم عبد الكريم كاظم) التي انجزها تحت اشراف تدريسيتا القسم (أ.د. فاطمة عبد الأمير عبد الرضا ) و (أ.م.د. شيماء عباس شمل) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي:
-
أ.د. ابراهيم كاظم فرعون (رئيسا).
-
أ.م.د. سالم عبدالله سلمان (عضوا).
-
أ.م.د. عمار عبد علي حسن (عضوا).
-
أ.د. فاطمة عبد الأمير عبدالرضا (عضوا ومشرفا).
-
أ.م.د. شيماء عباس شمل (عضوا ومشرفا).
هدف البحث الحالي للتعرف على أثر نموذج زيمرمان في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي في مادة علم الأحياء والكفاءة الذاتية المدركة لديهم ولغرض التحقق من هدف البحث وضع الباحث الفرضيتين الصفريتين الأتيتين :
-
لايوجد فرق ذو دلالة أحصائية عند مستوى دلالة (05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق انموذج زيمرمان وبين متوسط درجات المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الأعتيادية في تحصيل مادة علم الأحياء .
-
لايوجد فرق ذو دلة أحصائية عند مستوى دلألة (05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق نموذج زيمرمان وبين طلاب المجموعة الضابطة والذين يدرسون على وفق الطريقة الأعتيادية في مقياس الكفاءة الذاتية المدركة لديهم .
ولأجل التحقق من صحة هاتين الفرضيتين أجرى الباحث تجربة أستغرغت فصلا دراسيا كاملا للسنة الدراسية (2020-2021) أذ أستعمل الباحث التصميم التجريبي (ذا الضبط الجزئي ) لمجموعتين متكافئتين مستقلتين تجريبية وضابطة , أذ أختيرت عينة البحث قصديا من طلاب الصف الخامس العلمي في أعدادية ( صلاح الدين للبنين) التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد / الرصافة الأولى للعام الدراسي (2020-2021 م) . أذ بلغت (63 ) طالبا وقد وقع الأختيار على شعبة ( أ) المؤلفة من (32 ) طالبا لتمثل المجموعة التجريبية وشعبة ( ب) المؤلفة من (31) طالبا لتمثل المجموعة الضابطة , كوفئت مجموعتا البحث في عدد من المتغيرات الأتية (العمر الزمني بالأشهر, تحصيل العام الماضي , المعلومات السابقة , مقياس الكفاءة الذاتية المدركة ) وتم أعداد أداتين هما أختبار التحصيل (25) فقرة موضوعية من نوع أختيار من متعدد بأربعة بدائل و(5) فقرات مقالية , اما مقياس الكفاءة الذاتية المدركة فقد تألف من (30) فقرة , وتم التأكد من صدق الأداتين بعد عرضها على المحكمين , أذ تم تحليل البيانات ومعالجتها أحصائيا بأعتماد البرنامج الأحصائي (spss).
أظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا على وفق نموذج زيمرمان على طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا على وفق الطريقة الأعتيادية في أختبار التحصيل ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة .
وبناءا على نتائج البحث اوصى الباحث على ضرورة أعتماد نموذج زيمرمان في تدريس مادة علم الأحياء للصف الخامس العلمي لما له من أثر أيجابي في التحصيل والكفاءة الذاتية المدركة لدى الطلاب .
The effect of the Zimmermann model on the achievement of fifth-grade students in biology and their perceived self-efficacy
Abdul Rahim Abdul Karim Kazem Shakir Al-Tamimi
Assistant Professor Dr. Shaima Abbas Shaml
The aim of the current research is to identify the effect of the Zimmerman model on the scientific achievement of fifth-grade students in the subject of biology and their perceived self-efficacy. For the purpose of verifying the goal of the research, the researcher puts the following two zero hypotheses:
– There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the experimental group who are studying according to the Zimmerman model and the average scores of the control group who study according to the usual method of attaining biology.
There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group students who study according to the Zimmerman model and the control group students who study according to the usual method in the scale of perceived self-efficacy in them.
In order to verify the validity of these two hypotheses, the researcher conducted an experiment that took a whole semester for the academic year (2020-2021). The researcher used the experimental design (partial control) of two equal, independent experimental and control groups, Salahulldeen Preparatory School for Boys, in the General Directorate of Education in Baghdad / Rusafa1, (2020-2021 AD) academic year. The sample is of (63) students, and the selection was upon division (A) consisting of (32) students to represent the experimental group and division (B) consisting of (31) students to represent the control group. The two research groups were rewarded with a number of the following variables (chronological age in months, The achievement of the last year, previous information, the measure of perceived self-efficacy) and two tools were prepared: the achievement test (25) objective items of a multiple-choice type with four alternatives and (5) essay paragraphs, while the measure of perceived self-efficacy consisted of (30) items. The validity of the two tools was verified after being presented to the arbitrators, as the data were analyzed and processed statistically by adopting the statistical program (spss).
The results show that the experimental group students who studied according to the Zimmerman model outperformed the control group students who studied according to the usual method in the achievement test and the measure of perceived self-efficacy.
Based on the results of the research, the researcher recommended the necessity of adopting the Zimmerman model in teaching biology for the fifth grade, because of its positive impact on students ’perceived achievement and self-efficacy.
Recommendations:
-The necessity of training biology teachers on models and methods of self-organized learning, including the Zimmerman model, because of its importance in the achievement of biology
-Training students in colleges of education on how to teach using the Zimmerman model and other self-regulating learning models such as the Petretek model and the Wayne model
-Preparing training programs for teachers in Iraqi universities that include how to teach according to self-organized learning strategies