ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق مهارات الاقتصاد المعرفي) في تخصص (طرائق تدريس الكيمياء) للطالب (غسان حامد رسول) التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. زينب عزيز احمد) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. ضمياء سالم داود (رئيسا)

  • أ.د. علاء حاكم محسن (عضوا)

  • أ.م.د. احمد لعيبي حسين (عضوا)

  • أ.م.د. زينب عزيز احمد (عضوا ومشرفا)

هدف البحث تحليل كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق مهارات الاقتصاد المعرفي  للعام الدراسي (2020-2021) وللتعرف على المهارات الواردة فيهم ولتحقيق هدف البحث صيغ السؤالين التاليين :-

ما مهارات الاقتصاد المعرفي التي يجب توافرها في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة؟

ما مهارات الاقتصاد المعرفي المضمنة في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة  المتوسطة؟

تم اعداد قائمة بمهارات الاقتصاد المعرفي الرئيسة والفرعية لتحليل كتب الكيمياء للمرحلة  المتوسطة وعرضها على الخبراء والمحكمين وتم اعداد اداة البحث (معيار التحليل) وفق مهارات الاقتصاد المعرفي ، وتكونت من (6) مهارات رئيسة و(20) مهارة فرعية و(80) مؤشرًا، وتكون مجتمع البحث وعينته من مجموع كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة للعام الدراسي (2020-2021) واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتم الاعتماد على الفكرة الصريحة والضمنية كوحدات للتسجيل والتكرارات كوحدات للتعداد ، وتم حساب صدق التحليل ، وثبات التحليل عبر الاتفاق مع محللين خارجيين وعبر الزمن (الباحث مع نفسه) باستخدام معادلة كوبر واعتمدت الوسائل الاحصائية الملائمة لمعالجة نتائج البحث، وأظهرت نتائج التحليل ما يأتي:-

أن كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة متضمنة جميع مهارات الاقتصاد المعرفي وفق الترتيب الآتي (مهارات التفكير ،المهارات الاساسية ، مهارات الاتصال ،مهارات جمع المعلومات ،المهارات السلوكية ،مهارات العمل الجماعي ) وجاءت بنسب متفاوتة ، إذ كانت متضمنة بكتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط اكثر من كتابي العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول والثاني المتوسط .

حصلت مهارات التفكير في كتب الكيمياء مجتمعة على نسبة أكبر من مهارات الاقتصاد المعرفي الاخرى في كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة.

ندرة توافر المهارة الفرعية (مهارة استخدام الحاسوب وتوظيفه ) في كتابي العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول والثاني المتوسط وكتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط .

مهارة العمل الجماعي كانت اقل المهارات تضمينا في كتابي العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول والثاني وكتاب الكيمياء للصف الثالث للمرحلة المتوسطة .

وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها العمل على تحقيق التوازن في تضمين مهارات الاقتصاد المعرفي في كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة واستكمالا للبحث اقترح الباحث تحليل كتب الكيمياء للمرحلة الاعدادية وفقا لمهارات الاقتصاد المعرفي .


Analysis Content of The Chemistry Books for the Intermediate Stage According to The knowledge Economy Skills
By GHASSAN HAMID RASOOL Al-Akili

Supervised by ASST. PROF. DR. ZAINAB AZIZ AHMED

Abstract

The aim of the research is to analysis chemistry textbooks for the intermediate stage according to the skills of knowledge economy for the academic year (2020-2021).To identify the skills contained in them and to achieve the goal of the research، the following questions were formulated:

– What are the knowledge-based economics skills that must be available in the intermediate school chemistry textbooks?

– What are the cognitive economics skills included in the content of intermediate school of chemistry textbooks?

A list of the main and subsidiary knowledge economy skills was prepared for analysis chemistry textbooks for the intermediate stage and presented to experts and referees. The research tool (analysis standard) was prepared according to the knowledge economy skills، and it consisted of (6) main skills، (20) sub-skills and (80) indicators. The research population and its sample from all chemistry books for the intermediate stage for the academic year (2020-2021) and used the analytical descriptive method، and the explicit and implicit idea was relied on as units for registration and repetitions as units for the census، and the validity of the analysis was calculated، and the reliability of the analysis was done through agreement with external analysts and over time the researcher with himself Using Cooper’s equation، appropriate statistical methods were adopted to treat the research results، and the results of the analysis showed the following

The chemistry textbooks for the intermediate stage included all the cognitive economics skills according to the following order (thinking skills، basic skills، communication skills، information gathering skills، behavioral skills، teamwork skills) and they came in varying proportions، as they were included in the chemistry book for the third intermediate grade more than my book Science (two chemistry units) for the first and second intermediate grades.

Thinking skills in chemistry textbooks obtained a greater percentage than other cognitive economics skills in intermediate school chemistry textbooks

The scarcity of availability of the sub-skill (the skill of using and employing the computer) in the two science books (the two chemistry units) for the first and second intermediate grades and the chemistry textbook for the third intermediate grade.

Teamwork skill was the least common skill included in the two science books (chemistry units) for the first and second grades، and the chemistry book for the third grade for intermediate school.

In light of the results، the researcher recommended a number of recommendations، including working to achieve balance in including knowledge-based economics skills in chemistry textbooks for the intermediate stage، including some major and minor skills that are not included، or increasing the percentage of their inclusion.

To complete the research، the researcher suggested analysis chemistry books for the preparatory stage according to the skills of knowledge economy and other scientific books and adopting modern technological applications in the education process.

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.