ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (الحس الرياضي وعلاقته بالمهارات العقلية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط) في تخصص طرائق تدريس الرياضيات للطالب (عمر أحمد علي ) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.د. حسن كامل رسن ) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

– أ.د. هاشم محمد حمزة (رئيسا)

– أ.م.د. الهام جبار فارس (عضوا)

– أ.م.د. لينا فؤاد جواد (عضوا)

– أ.د. حسن كامل رسن (عضوا ومشرفا)

 

     هدف البحث الحالي التعرف على طبيعة العلاقة الإرتباطية بين الحس الرياضي والمهارات العقلية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد عن طريق الإجابة عن الأسئلة الآتية:-

  • هل يمتلك طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد مهارات الحس الرياضي؟

  • هل يمتلك طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد المهارات العقلية ؟

  • ما هو اتجاه وقوة العلاقة الإرتباطية بين مهارات الحس الرياضي والمهارات العقلية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد ؟

ولتحقيق هدف البحث والإجابة عن أسئلته صيغت الفرضيات الصفرية الآتية:-

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين المتوسطين الفرضي والحسابي لدرجات طلاب الصف الثالث المتوسط في اختبار الحس الرياضي.

H01 μ2

H11 = μ2

  • لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين المتوسطين الفرضي والحسابي لدرجات طلاب الصف الثالث المتوسط في اختبار المهارات العقلية.

     H0 1 μ2

H11 = μ2

  • لا توجد علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05) بين مهارات الحس الرياضي والمهارات العقلية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد.                                             R :μ1 μ2

 

     وتحقيقاً لأهداف البحث تم اعتماد منهج البحث الوصفي, تكونت عينة البحث الحالي من (400) طالباً من طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد.

     وللتحقق من هدف البحث أعد الباحث أداتين للبحث الأول اختبار الحس الرياضي والمكون من ثلاث مهارات رئيسة هي (الحس العددي, الحس القياسي, الحس الإحصائي) تضمنت أثنتا عشرة مهارة فرعية, إذ أشتمل الاختبار على (40) فقرة من النوع الموضوعي, والثاني اختبار المهارات العقلية المكون من ثمان مهارات رئيسة هي (مهارات التركيز, مهارات جمع المعلومات, مهارات التذكر, مهارات التنظيم, مهارات التحليل, مهارات التوليد, مهارات التكامل, مهارات التقويم) تضمنت إحدى وعشرون مهارة فرعية, إذ اشتمل الاختبار على (42) فقرة، وقد خضع الاختباران لشروط الصدق والثبات وتم التحقق من تمييز فقراتهما ودرجة صعوبتهما.

     طُبق الاختباران على عينة البحث وحُللت النتائج إحصائياً وأسفرت النتائج التي تم التوصل إليها إلى:

  • يمتلك طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد مهارات الحس الرياضي.

  • يمتلك طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد المهارات العقلية.

  • هناك علاقة ارتباطية طردية موجبة بين مهارات الحس الرياضي والمهارات العقلية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية التابعة إلى المديريات العامة الست لتربية بغداد.

وفي ضوء النتائج أوصى الباحث بعدة توصيات منها:-

  • تدريب وتأهيل مدرسي الرياضيات من خلال دورات تدريبية على تشخيص واستخدام مهارات الحس الرياضي والمهارات العقلية وفق معايير خاصة معدة لهذا الأمر, والتأكد من أن المدرسين قد استعانوا بها عند تدريسهم للطلبة فضلاً عن توجيه نظر مدرسي الرياضيات لأهمية الحس الرياضي والمهارات العقلية لدى الطلبة كأحد أهداف تدريس الرياضيات.

  • تُعد المهارات العقلية مخرجات تعليمية هامة للطلبة وعلى مؤسسات التربية تعزيزها والاهتمام بها كوسيلة لتطوير الحس الرياضي لدى الطلبة من خلال تغيير النظام التدريسي في المدارس بعدم اعتماد الوسائل التقليدية في تقديم المادة أو التقويم ولكن التوجه نحو تغيير مصادر المعلومة وتنوعها.

  • التأكيد على الهيئات التدريسية في المدارس بالابتعاد عن النمطية في عرض المشكلات الرياضية واليومية وذلك عن طريق استخدام الأنواع المختلفة للمسائل الرياضية والتأكيد على اعطاء الطلبة واجبات تقوم على اكتشاف معنى الموقف وتفسير المبهم والتركيز على إيجاد العلاقات السببية واعطاء المبررات, والاهتمام بالكيف لا بالكم.

كما اقترح الباحث عدة مقترحات وهي كما يأتي:-

  • اجراء بحوث لكشف العلاقة بين الحس الرياضي ومتغيرات أُخرى مثل: حل المشكلات، التفكير الابداعي، التفكير الاستدلالي، التفكير الرياضي، التفكير المركب, التفكير المتشعب, التفكير المنتج, التفكير الجانبي, القوة الرياضية.

  • بناء برنامج تعليمي للطلبة يُمكنهم من اكتساب مهارات الحس الرياضي والمهارات العقلية.


    MATHEMATICAL SENSE AND ITS RELATION TO THE MENTAL SKILLS AMONG THIRD-INTERMEDIATE GRADE STUDENTS

    By Omar Hamid Ali Al-Hithawi

    Supervised By: PROFESSOR.DR.  HASSAN  KAMIL  RESAN  AL-KINANI

    Abstract

         The objective of the current research is to identify the nature of the correlation between the mathematical sense skills and mental skills among third-intermediate grade students in the middle and secondary day schools of the General Directorates of The Education of Baghdad Al-Karkh (first, second, third) and The Al-Rusafa (first, second, third) and by answering the following questions:  

    Do among third-intermediate grade students have mathematical sense  skills ?

    Do among third-intermediate grade students have mental skills ?

    What is the direction and strength of the correlation between the mathematical sense skills and mental skills of the among third-intermediate grade students ?

         To achieve the aim of research and answering its questions, the following zero hypotheses have been formulated:

    There is no statistically significant difference at the level of indication (0.05) between the hypothetical and real averages of the among third-intermediate grade students in the mathematical sense skills test.

    There is no statistically significant difference at the level of indication (0.05) between the hypothetical and real averages of the among third-intermediate grade students in the mental skills test.

    There is no statistically significant correlation at the level of significance (0.05) between the skills of the mathematical sense and the mental skills of the among third-intermediate grade students .

         To achieve the objectives of the research, the descriptive research methodology was adopted, the current research sample consisted of (400) student from of the among third-intermediate grade students in the middle and secondary day schools of the six General Directorates of Education in Baghdad.

         To verify the objectives of the research, the researcher prepared two three-area mathematical sense test tools (Number sense, Standard sense, Statistical sense) that included twelve sub-skills, including 40 objective-type paragraphs (multiple selection), and the second mental skills test consisting of eight main skills that included twenty-one sub-skills, including 42 thematic-type paragraphs (multiple selection), and two tests on terms of honesty and consistency, and the degree of difficulty.

         The two tests were applied to the research sample, and the results were statistically analyzed, and the results reached:

    Third-intermediate grade students in the middle and secondary day schools of the six General Directorates of  Education in Baghdad possess mathematical sense skills.

    Third-intermediate grade students in the middle and secondary day schools of the six General Directorates of  Education in Baghdad possess mental skills.

    There is a positive correlation between the mathematical sense skills and mental skills of the among third-intermediate grade students in the middle and secondary day schools of the six General Directorates of Education in Baghdad

    In light of the findings, the researcher recommended:

    Training and qualifying math teachers through training courses on the adoption of mathematical sense skills and mental skills and according to special criteria prepared for this matter and to ensure that teachers have used them when teaching students in addition to alerting math teachers to the importance of mathematical sense skills and mental skills among students as one of the important objectives of teaching mathematics.

    Mental skills are important educational outcomes for students and educational institutions should strengthen them and pay attention to them as a means of developing the mathematical sense of students by changing the teaching system in schools by not using traditional methods in the provision of the subject or calendar, but the trend towards changing the sources of information and its diversity.

    Emphasis on teaching staff in schools to move away from stereotyping in presenting mathematical and daily problems by using different types of mathematical problems and emphasizing on giving students duties based on discovering the meaning of the situation and explaining the ambiguous and focusing on finding causal relationships and giving justifications, and attention to quality, not quantity.

    The researcher also proposed several proposals:

    Conduct research to uncover the relationship between mathematical sense skills and other variables such as: problem solving, creative thinking, inference thinking, mathematical thinking, complex thinking, complex thinking, product thinking, lateral thinking, mathematical power.

    Building an educational program for students that enables them to acquire mathematical sense skills and mental skills.

                            

    Examining committee:-

    Prof. Dr. : HASHIM MOHAMMED HAMZA \ Chairman

    Assist. Prof. Dr. : ILHAM JABAR FARIS \ Member

    Assist. Prof. Dr. : LINA FOUAD JAWAD  \ Member

    Prof. Dr. : HASSAN KAMIL RESAN \ Member- Superviser 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.