ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (مدى تضمين كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية لمهارات القرن الواحد والعشرين) في تخصص طرائق تدريس الفيزياء للطالب (محمد رياض جبار حسن) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.م.د.عادل كامل شبيب) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

– أ. د. ماجدة ابراهيم علي (رئيسا)

– أ. م. د. اعتماد ناجي فياض (عضوا)

– أ.م.د.  ماجد سليم عزيز (عضوا)

– أ. م. د. عادل كامل شبيب (عضوا ومشرفا)

يهدف البحث الحالي التعرف على مهارات القرن الواحد والعشرين المتضمنة في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية للعام الدراسي (2020 – 2021) من خلال الاجابة على اسئلة البحث:

  1. ما مهارات القرن الواحد والعشرين التي ينبغي تضمينها في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية ؟ وما نسبتها ؟

  2. ما مهارات القرن الواحد والعشرين المتضمنة في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية ؟ وما نسبتها ؟

  3. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى وذلك لملائمته لهدف البحث ، وقد تكونت عينة البحث من محتوى المادة العلمية في كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية وللصفوف الرابع العلمي والخامس العلمي والسادس العلمي بفرعيهم (الاحيائي والتطبيقي) للعام الدراسي (2020-2021) ، فيما تم اعتماد الفكرة كوحدة للتحليل وقد تكون فكرة صريحة او ضمنية والتكرار كوحدة للعد .

أعد الباحث قائمة بتصنيفات مهارات القرن الواحد والعشرين من خلال اطلاعه على الادبيات والدراسات السابقة ، وعرضها على مجموعة من الخبراء والمختصين لاختيار اكثر المهارات ملائمة لإجراءات البحث وتم الاتفاق بنسبة اكثر من (80%) على (6) مهارات رئيسة التي اعد الباحث لها قائمة بالمؤشرات الفرعية بصيغتها الاولية ، ومن ثم تحقق من صدقها لتخرج بصيغتها النهائية.

    تم تحليل كتب المستهدفة وفقا لمهارات القرن الواحد والعشرين الرئيسة ومؤشراتها الفرعية وتم عرض نموذجا من عينة التحليل على عدد من المحكمين وقد اتفقوا على صلاحية فقرات القائمة وملائمتها للهدف الذي وضعت لأجله ، بعد ذلك تم التأكد من ثبات التحليل مع الباحث نفسة من خلال اعادة التحليل بعد مدة شهر من التحليل الاول وبعدها استعان الباحث بمحللين اخرين وحصل على متوسط نسبة اتفاق بلغ (0.88) ، باستعمال معادلة كوبر .

       وقد اظهرت النتائج تضمين كتب المستهدفة لمهارات القرن الواحد والعشرين ( الرئيسة ومؤشراتها الفرعية ) بنسب متفاوتة ، حيث حصل كتاب الفيزياء للسادس العلمي التطبيقي كأعلى نسبة تضمين بين الكتب وكتاب الخامس العلمي الاحيائي كأقل نسبة تضمين للمهارات ، فيما قدم الباحث في ضوء نتائج البحث عدد من التوصيات منها ما يلي:

  1. مراعاة تضمين المؤشرات الفرعية التي لم يتم تضمينها .

  2. ضرورة الاهتمام بمهارة تكنولوجيا المعلومات بشكل خاص لان الوقت الحالي هو وقت التطور التكنولوجي.

وقدم الباحث ايضا عدة مقترحات منها ما يلي :

  1. اجراء دراسة مشابهة لمعرفة مدى تضمين كتب الفيزياء للمرحلة المتوسطة لمهارات القرن الواحد والعشرين .

  2. اجراء دراسات وصفية لمعرفة مدى امتلاك المدرسين لمهارات القرن الواحد والعشرين .


The Extent to Which Prep School Physics Textbooks Include The skills of 21st century 

By Mohammed Riadh

Supervised by Asst.prof.Dr.Adil Kamil Shabib

  Abstract

The current research aims to identify the twenty-first century skills included in the physics textbooks for the preparatory stage  for the academic year (2020-2021) by answering the research questions.

What are the twenty-first century skills that should be included in preparatory school physics books? What is its percentage?

What are the twenty-first century skills included in preparatory school physics textbooks? What is its percentage?

          The researcher was based on the descriptive approach in the method of content analysis in order to suit it to the goal of the research, and the research sample consisted of the content of the scientific material in the physics textbooks of the preparatory stage for the school year (2020-2021), while the idea was adopted as a unit of analysis and it may be an explicit or implicit idea and repetition as a unit of counting .

            In order to achieve the goal of the research, the researcher prepared a list of the skills of the twenty-first century through his review of the literature and previous studies. The researcher presented a list of several different classifications to experts and specialists to choose the most appropriate skills for the research procedures. It was agreed by more than (80%) on the 6 main skills that were prepared. The researcher has a list of sub-indicators in its initial form, and it was presented to the arbitrators to obtain an agreement of more than (80%) of their opinions, to be finalized and ready for analysis.

          Physics textbooks for the preparatory stage were analyzed according to the main skills of the twenty-first century and their sub-indicators, and a sample of the analysis sample was presented to a number of arbitrators and they agreed on the validity of the analysis, after that the consistency of the analysis was confirmed with the same researcher by re-analysis after a month of the first analysis Then the researcher used other analysts to obtain an average agreement ratio of (0.88), using Cooper’s equation.

The results showed that the physics textbooks for the preparatory stage of the twenty-first century skills (the main and their sub-indicators) included in varying proportions in all textbooks, as the physics book for the sixth applied scientific as the highest percentage of inclusion among books and the fifth biological scientific textbooks as the lowest percentage of skills inclusion, while the researcher presented in light of the research results a number of recommendations, including the following:

Take into account the inclusion of sub-indicators that are not included

The need to pay special attention to information technology skill, because the present time is the time of technological development

       The researcher also made several proposals, including the following:

Conducting a similar study to find out the extent to which physics textbooks include middle school skills of the twenty-first century.

Conducting descriptive studies to find out the extent to which teachers possess the skills of the twenty-first century.

Examining committee:-

Prof. Dr.:MajedaIbrahem AL-Baouy\ Chairman

Prof. Dr. : ItimadNajiFayyadh\ Member

Prof. Dr. MajidSaleem Aziz\ Member

Prof.Dr: Adel KamelShabib\ Member- Supervised

 

كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثمAuthor posts

Avatar for كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.