قسم الكيمياء يناقش رسالة ماجستير تدرس علاقة الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء لدى مدرّسي المرحلة الإعدادية باتجاهاتهم نحو التنمية المستدامة


Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء لدى مدرّسي المرحلة الإعدادية وعلاقته باتجاهاتهم نحو التنمية المستدامة ) في تخصص طرائق تدريس الكيمياء للطالب (احمد عبد الكل حسين حمادي) التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. سوزان دريد احمد) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. ضمياء سالم داوود (رئيسا)

  • أ.م.د. زينب عزيز احمد (عضوا)

  • أ.م.د. ياسر محمد طاهر (عضوا)

  • أ.م.د. سوزان دريد احمد (عضوا ومشرفا)

ويهدف البحث الى :

  • الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء لدى مدرسي الكيمياء للمرحلة الاعدادية.

  • الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء بدلالة الفروق على وفق متغير الجنس(ذكور- اناث).

  • الاتجاه نحو التنمية المستدامة لدى مدرسي الكيمياء للمرحلة الاعدادية .

  • الاتجاه نحو التنمية المستدامة بدلالة الفروق على وفق متغير الجنس(ذكور- اناث).

  • العلاقة بين الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء والاتجاه نحو التنمية المستدامة.

  • دلالة الفروق في العلاقة بين الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء والاتجاه نحو التنمية المستدامة بحسب متغير الجنس (ذكور- اناث).

    هدف البحث التعرف على الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء والاتجاه نحو التنمية المستدامة لدى  مدرّسي الكيمياء، للمرحلة الاعدادية، والتعرف على العلاقة بين الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء والاتجاه نحو التنمية المستدامة لديهم. وتم اعتماد منهج البحث الوصفي الارتباطي، وتم تحديد مجتمع ,البحث بمدرسي علم الكيمياء ,في المدارس الاعدادية التابعة لمديرية التربية في محافظة القادسية, للعام الدراسي (2020-2021) م، والبالغ عددهم ( 250) مدرساً ومدرسة، وتألفت عينة البحث من (130) مدرساً ومدرسة تم اختيارهم عشوائياً, وقام الباحث ببناء أداتين لتحقيق أهداف البحث، أحدهما :مقياس الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء، الذي تضمن (48)فقرة، اعتمادا على مبادئ الكيمياء الخضراء الاثني عشر (المنع، واقتصاد الذرة، وصناعات كيميائية اقل خطورة، وتصميم كيميائيات اكثر أمانا، ومذيبات وعوامل مساعدة اكثر أمانا وتصميم كفاءة الطاقة، واستخدام موارد متجددة، وتقليل المشتقات، والمحفزات، وتصميم الاحلال، والتحليل الفوري لمنع التلوث، وكيمياء أمنة للوقاية من الحوادث)، اما الأداة الاخرى فهي مقياس الاتجاه نحو التنمية المستدامة، الذي تضمن(44) فقرة، وتوزعت الفقرات بين أبعاد التنمية المستدامة الستة(الاجتماعي، والبيئي، والاقتصادي، والتكنولوجي، والسياسي، والاخلاقي)، تم التحقق من الصدق الظاهري، وحساب القوة التمييزية للفقرات، وصدق الاتساق الداخلي والثبات لكلا المقياسين، إذ أصبح المقياسين جاهزين بصورتهما النهائية، وبعد تطبيق اداتي البحث على عينته توصل البحث إلى عدد من النتائج هي :امتلاك مدرسي الكيمياء مستوى متوسطا من الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء واتجاها ايجابيا نحو التنمية المستدامة ووجود علاقة طردية بين كلا المتغيرين وعدم وجود تأثير لمتغير الجنس في الوعي بمبادئ الكيمياء الخضراء والاتجاه نحو التنمية المستدامة وكذلك العلاقة بينهما, وفي ضوء ذلك تقدم الباحث بجملة من التوصيات ومجموعة من المقترحات تبعا للنتائج التي تم التوصل اليها.

وخلص الطالب الى التوصيات الاتية:

  • توجيه اهتمام مدرسي الكيمياء نحو الكيمياء الخضراء والاتجاه نحوالتنمية المستدامة.

  • الاثراء بالتجارب البديلة والانشطة التي تحث على الحفاظ على البيئة ولا سيما التي تتبع مبادئ الكيمياء الخضراء وتضمينها في متون دليل المدرس ومنهج الكيمياء .

  • ضرورة عقد دورات وبرامج تدريبية لمدرس الكيمياء في اثناء الخدمة وقبلها لاطلاعهم على احدث تطورات العالم ومتطلبات العصر المتعلقة بالكيمياء.

  • ضرورة تحديث منهج الكيمياء للمرحلة الاعدادية بما يتناسب مع مبادئ الكيمياء الخضراء وتطبيقاتها والتنمية المستدامة والاتجاه نحوها .

  • تزويد مدرسي الكيمياء بكتيبات واقراص تتضمن احدث الاستراتيجيات التنموية التي تدعم مؤشرات وابعاد التنمية المستدامة.

  • الكيمياء الخضراء والتنمية المستدامة كلاهما يرتبطان بالأهداف أنفسها.

  • الكيمياء الخضراء من المتغيرات المتحررة من الجنس ومتعلقة بالدورات والبرامج والورش التدريبية

  • اتباع الكيمياء الخضراء يحافظ على علاقة الإنسان بالبيئة لمده أطول .


    Awareness of green chemistry principles among middle school teachers and its relationship to their attitudes towards sustainable development

    By Ahmed Abdulkul Hussein Hammadi

    Supervised by Susan Duraid Ahmed

     The Aims of the Research

    Awareness of the principles of green chemistry among middle school chemistry teachers

    Awareness of the principles of green chemistry in terms of differences according to the gender variable (male – female

    The trend towards sustainable development among middle school chemistry teachers

    The trend towards sustainable development in terms of differences according to the gender variable (male – female.

    The relationship between awareness of the principles of green chemistry and the trend towards sustainable development.

    The significance of the differences in the relationship between awareness of the principles of green chemistry and the trend towards sustainable development according to the gender variable (male-female

    Abstract

    The goal of the research is to recognize the level of awareness of the principles of green chemistry and go forwards the sustainable development that teachers have about chemistry for preparatory stage, and recognize the principles of green chemistry and trend towards sustainable development by them .It had depended on associative descriptive research approach. The chemistry teachers had selected as a research community in the preparatory schools that related to Directorate of Education in Al- Qadisiya Governorate  for the scholastic year (2020 – 2021).

    The Sample of research consist of (130)male and female teachers Whom had arbitrary chosen from (250)teachers.The researcher had built two gadgets to achieve the research goals one of them is the awareness Scale of green chemistry Which involve (48)items in their final form depended on the twelve principles involved (prohibit, the atomy economic, less danger Chemical industry, and design Safer dis solvents and assistant factors and energy efficiency design, the usage of renewable resources, reducing derivatives, stimuli, decomposition design, instant analyses to prohibit pollution, a safe chemistry to avoid accidents .The another gadget is measuring the trend towards sustainable development which involve (44)items in their final state.

    The items distributed among the Six dimensions of sustainable development (socially, environmental, economic, technology, political, moral)After checking the outward confirm and calculating discriminatory power of the items and the true instant of internal consistency for both scales if both Scales are ready in their final state, And After applying the two research gadgets on its sample. Many results concluded by the research :The chemistry teachers have a medium level of green chemistry principles and positive trend towards sustainable development and there is an existence of steady relationship between the two variables with the absence of genie variable effect in the awareness of green chemistry principles and the trend towards sustainable development and the relationship between them. according to that the researcher suggest many recommendations and suggestions according to the results he concluded

    Recommendations

    Directing the attention of chemistry teachers towards green chemistry and the direction towards sustainable development.

     Enrichment with alternative experiences and activities that encourage the preservation of the environment, especially those that follow the principles of green chemistry and include them in the text of the teacher’s guide and chemistry curriculum.

     The necessity of holding courses and training programs for the chemistry teacher during and before service to inform them of the latest developments in the world and the requirements of the age related to chemistry.

     The necessity of updating the chemistry curriculum for the preparatory stage in line with the principles of green chemistry, its applications, and sustainable development and the trend towards it.

    Providing chemistry teachers with booklets and discs that include the latest development strategies that support indicators and dimensions of sustainable development.

     Green chemistry and sustainable development are both related to the same goals.

     Green chemistry is one of the gender-free variables related to training courses, programs and workshops.

     Following green chemistry maintains the human relationship with the environment for a longer period.

     

Comments are disabled.