ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (الحل الإبداعي للمشكلات وعلاقتها بتوليد المعلومات لدى طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة) في تخصص طرائق تدريس الكيمياء للطالب (ميثم محمد عبد الحسن) التي انجزها بأشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. سهاد عبد الأمير عبود) ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المدرجة اسمائهم ي ما يأتي:
-
أ.م.د. نغم هادي عبد الأمير (رئيساً)
-
أ.م.د. عدنان حكمت البياتي (عضواً)
-
م.د. عائشة مهنا محمد (عضواً)
-
أ.م.د. سهاد عبد الأمير عبود (عضواً ومشرفاً)
ويهدف البحث الى التعرف على مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة / قسم الكيمياء، ومدى امتلاكهم لمهارات الحل الإبداعي للمشكلات وتوليد المعلومات، والتعرف على العلاقة بين مهارات الحل الإبداعي للمشكلات وتوليد المعلومات لديهم ولتحقيق اهداف البحث صيغ السؤالان الآتيان:
1. هل يمتلك طلبة قسم الكيمياء – المرحلة الثالثة / كلية التربية للعلوم الصرفة لمهارات الحل الإبداعي للمشكلات.
2. هل هنالك الفروق في مهارات الحل الإبداعي للمشكلات على وفق متغيري الجنس (ذكور – اناث).
3. هل يمتلك طلبة قسم الكيمياء – المرحلة الثالثة / كلية التربية للعلوم الصرفة لمهارات توليد المعلومات.
4. هل هنالك فروق في مهارات توليد المعلومات وفق متغيري الجنس (ذكور – اناث).
5. الكشف عن وجود علاقة ارتباطية احصائية ان وجدت بين الدرجة الكلية لاختبار مهارات الحل الابداعي للمشكلات والدرجة الكلية لاختبار مهارات توليد المعلومات لدى طلبة قسم الكيمياء – المرحلة الثالثة / كلية التربية للعلوم الصرفة، وما طبيعة هذه العلاقة واتجاهها.
ولقد اعد الباحث اداتين لتحقيق اهداف البحث، أولهما اختبار مهارات الحل الإبداعي للمشكلات، الذي تألف بصورته النهائية من (27) فقرة، منها (17) فقرة موضوعية و (10) مقالية، لمكونات مهارات الحل الإبداعي للمشكلات المصنفة الى (فهم المشكلة، توليد الأفكار، التخطيط للفعل)، وتم التحقق من الصدق الظاهري، وتم حساب قيم معاملات الصعوبة والتمييز لفقرات الاختبار، فضلاً عن فاعلية المشتتات لفقرات الاختبار الموضوعية، كما تم حساب قيمة معامل ثبات الاختبار باستخدام معامل الفا كرونباخ والتي بلغت (0.82) والتجزأة النصفية البالغة (0.81)، وثاني الأداتين، هو اختبار توليد المعلومات الذي تألف بصيغته النهائية من (20) فقرة، منها (14) فقرة موضوعية، (6) فقرة مقاليه، وتوزعت الفقرات على مهارات رئيسية التي هي (الاستدلال الاستقرائي، الاستدلال الاستنباطي، التنبؤ، التوسع). وتم التحقق من الصدق الظاهري، وتم حساب معاملات الصعوبة والتمييز للفقرات الموضوعية والمقالية، فضلاً عن فاعلية المشتتات للفقرات الموضوعية، وايضاً تم حساب قيم معامل الثبات بمعادلة الفا كرونباخ والتي بلغت (0.667)، وبطريقة التجزأة النصفية التي بلغت (0.929).
وحُللت البيانات وعولجت احصائيا باعتماد الوسائل الإحصائية بواسطة الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) (Statistical Package for Social Science)
– أذ اظهرت النتائج ان طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم)/ قسم الكيمياء/ المرحلة الثالثة يمتلكون مهارات الحل الإبداعي للمشكلات وكذلك يمتكلون مهارات توليد المعلومات حيث كانت جميع القيم التائية المحسوبة لجميع المهارات أكبر من القيمة التائية الجدولية (1.96) عند مستوى دلالة (0.05) وبدرجة حرية (199).
– أن طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة-ابن الهيثم /المرحلة الثالثة / قسم الكيمياء لا توجد فروق بين الذكور والاناث حيث كانت القيم التائية المحسوبة جميعها أكبر من القيمة التائية الجدولية (1.96) عند مستوى دلالة (0.05) بدرجة حرية (198).
– وان هنالك علاقة ارتباطية خطية بين مهارات الحل الإبداعي للمشكلات ومهارات توليد المعلومات لدى طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة-ابن الهيثم /المرحلة الثالثة / قسم الكيمياء.
وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الدراسة, تقدم الباحث بعددِ من الاستنتاجات والمقترحات من التوصيات نذكر منها: تضمين برامج تعليم التفكير في مراحل قسم الكيمياء وتوظيف الأنشطة التعليمية التي تنمي مهارات الحل الإبداعي للمشكلات وتوليد المعلومات لدى طلبة كليات التربية، وتدريب الطلبة على توليد المعلومات لتحسين مستوى الحل الإبداعي للمشكلات، كما وتقدم بجملة من المقترحات ومنها ايظاً، القيام بدراسة لمهارات الحل الإبداعي للمشكلات وتوليد المعلومات لدى طلبة قسم الكيمياء لمراحل أخرى وكذلك القيام بدراسة لتحليل مناهج قسم الكيمياء او كتب الكيمياء للمراحل الثانوية وفق مهارات الحل الإبداعي للمشكلات وتوليد المعلومات، وكذلك القيام بدراسة مهارات الحل الإبداعي للمشكلات تجريبياً مع متغيرات مستقلة مثل (التفكير التوليدي، التفكير المنظومي، الذكاء المنظومي).
Creative problem solving skills for students of the College of Education for Pure Sciences
By Maitham Mohammed Abdul HassanMuzher
Supervised by Asst.Prof.Dr . Suhad Abdul Ameer Abbood
Abstract
The current research aimed to identify the creative problem solving skills of students of the College of Education for Pure Sciences /Department of Chemistry, and the extent to which they possess creative problem solving skills and information generation, and to identify the relationship between creative problem solving skills and their information generation.
The research was specified for the students of the College of Education for Pure Sciences – Ibn Al-Haytham / Department of Chemistry / the third stage, and for the academic year 2020-2021.
The method of The descriptive correlative research was adopted, and the size of the research sample was (373) third-year students, for the academic year 2020-2021.The researcher prepared two tools to achieve the objectives of the research, the first of which is the test of creative problem solving skills, which in its final form consisted of (27) paragraphs, of which (17) objective paragraphs and (10) essay items, for the components of creative problem solving skills categorized into (understanding the problem, generating ideas, action planning).
The apparent validity was verified, and the values of the difficulty and discrimination coefficients were calculated for the test items, as well as the effectiveness of the distracters (distracters) for the objective test items.The value of the test reliability coefficient was also calculated using the Facronbach coefficient, which amounted to (0.82) and the half-split amounted to (0.81).The second of the two tools is the information generation test, which in its final form consisted of (20) items, of which (14) were objective items and (6) essay items.
The paragraphs were divided into main skills (inductive reasoning, deductive reasoning, prediction, expansion). The apparent validity was verified.The coefficients of difficulty and discrimination were calculated for the objective and essay items, as well as the effectiveness of the dispersals for the objective items, and the values of the reliability coefficient were also calculated using the alpha Cronbach equation, which amounted to (0.667), and by the half-split method, which amounted to (0.929).
The two research tools were applied in the academic year 2020-2021, where the test for creative problem solving skills was applied on 3/7/2021, which falls on Sunday, and the statistical analysis of the data was conducted and processed using the Statistical Portfolio for Social Sciences program SPSS, The one-sample and two-sample t-test equation, Pearson correlation equation, and Point-Basierial correlation coefficient equation were used, and the following results were reached:
Students of the third stage / Department of Chemistry / College of Education for Pure Sciences – Ibn Al-Haytham possess creative problem solving skills.
There are no differences between males and females in creative problem solving skills.
Students of the third stage / Department of Chemistry / College of Education for Pure Sciences – Ibn Al-Haytham possess information generation.
There are no differences between males and females in information generation.
– There is a direct linear relationship between creative problem solving skills and information generation, with a relative contribution of creative problem solving skills in generating information.
Based on the results that have been reached, the researcher made a number of recommendations, including the inclusion of programs for teaching thinking in the stages of the Department of Chemistry,and employing educational activities that develop creative problem-solving skills and information generation among students of colleges of education,Training students to generate information to improve the level of creative problem solving,He also presented a number of proposals, including, a study of creative problem solving skills and information generation for students of the Department of Chemistry for other stages.As well as conducting a study to analyze the curricula of the Department of Chemistry or chemistry books for secondary stages according to the skills of creative problem solving and information generation.As well as studying the skills of creative problem solving experimentally with independent variables such as (generative thinking, systemic thinking, systemic intelligence)