ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة (برنامج تعليمي _تعلمي وفقا للأنموذج السباعي وأثره في التفكير التحليلي وعمق المعرفة لدى طلاب الصف الخامس العلمي وثقافتهم الرياضية) في تخصص طرائق تدريس الرياضيات للطالبة (ليلى خالد خضير عباس) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.م.د. باسم محمد جاسم) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :
-
أ..د. حسن كامل رسن (رئيسا)
-
أ. د. سديل عادل فتاح (عضوا)
-
أ.م.د. الهام جبار فارس (عضوا)
-
أ.م.د. طالب علي مطلب (عضوا)
-
أ.م.د. عمار هادي محمد (عضوا)
-
أ.م.د. باسم محمد جاسم (عضوا ومشرفا)
تم بناء برنامج تعليمي _ تعلمي وفقا للأنموذج السباعي اشتمل على اربعة فصول (الفصل الاول: اللوغاريّتَماتَ ، الفصل الثانيّ : لمتَتَابعاتَ ، الفصل الثالث: القطوع المخروطيّة ، الفصل الرابع :الدٌوال الدٌائريّة) من كتَاب الريّاضيّاتَ للصف الخامس العلميّ التَطبيّقيّ .
اذ قامت الباحثة بتطبيق البرنامج التعليمي _ التعلمي على عيَنة البحث (المَجمَوعة التَجرْيبية) على وفق الخطط التَدٌرْيسية القائمَة على الاستَرْاتَيجياتَ المَقتَرْحة وفقا للأنموذج السباعي المَعدٌة لهذا الغرْض، وتَنفيذ الخطط التَدٌرْيسية المَعدٌة على وفق الطرْيقة الاعتَيادٌية (المَجمَوعة الضابطة)
ويهدف البحث الى:
-
بناء برنامج تعليمي _تعلمي وفقا للأنموذج السباعي.
-
اثر البرنامج التعليمي التعلمي وفقا للأنموذج السباعي في :
-
التفكير التحليلي لدى طلاب الصف الخامس العلمي التطبيقي.
-
عمق المعرفة لدى طلاب الصف الخامس العلمي التطبيقي.
-
الثقافة الرياضية لدى طلاب الصف الخامس العلمي التطبيقي.
ولتحقيق اهداف البحث، وضعت الفرضيات الصفرية ،وتمثل مجتمع البحث بطلاب الصف الخامس العلمي التطبيقي في المدارس الحكومية الاعدادية النهارية للبنين في المديرية العامة لتربية صلاح الدين، تم تطبيق البحث على عينة تكونت من (40) طالب من طلاب الصف الخامس العلمي التطبيقي ، وتم تقسيمهم الى مجموعتين وكما يأتي:
-
المجموعة التجريبية المتكونة من (20 ) طالب درسوا بالبرنامج التعليمي_ التعلمي وفقا للأنموذج السباعي .
-
المجموعة الضابطة المتكونة من (20 ) طالب درسوا بالطريقة الاعتيادية.
تمت إجراءات التكافؤ للمجموعتين في عدد المتغيرات هي :العمر الزمني ، الذكاء، التحصيل السابق لمادة الرياضيات ، المعرفة الرياضية السابقة، التفكير التحليلي، وعليه لتحقيق اهداف البحث عمدت الباحثة على استخدام الاجراءات الاتية وفقا لكل هدف ، تم تهيئة مستلزمات البحث وهي :
-
البرنامج التعليمي _التعلمي المقترح وفقا للأنموذج السباعي
-
اختبار التفكير التحليلي والذي يتكون من (42) فقرة اختبارية من النوع الموضوعي موزعة على سبعة مهارات للتفكير التحليلي
-
اختبار عمق المعرفة والذي يتكون من (40) فقرة اختبارية من النوع الموضوعي موزعة على اربعة مستويات لعمق المعرفة.
-
مقياس الثقافة الرياضية والذي يتكون من (40) فقرة موزعة على اربعة مجالات للثقافة الرياضية .
وخلصت الطالبة الى التوصيات الاتية :
-
امكانية ان تسَتفيدَ وزارٌة الترٌبية بتطبيق البرٌنامج التعليمي _ التعلمي وفقا للأنموذج السَباعي في المرٌحلة الاعدَادَية، لما له من فاعلية في رٌفع مسَتوى و تفكيرٌهم التحليلي عمق معرٌفتهم وثقافتهم الرٌياضية .
-
تدَرٌيب مدَرٌسَو الرٌياضيات على كيفية تدَرٌيسَ البرٌنامج التعليمي _ التعلمي بالقيام بندَوات ودَورٌات تدَرٌيبية لهم .
-
العمل على تنسيق الجهود المشتركة بين وزارة التربية ووزارة التعليم العالي عن طريق عقد ورش عمل لمدرسي الرياضيات لتوضيح مفهوم البرامج التعليمية ومهارات التفكير التحليلي .
-
لفت عناية مؤلفو مناهج الرياضيات الى الاهتمام بمسَتويات عمق المعرفة وتعريفهم بمسَتويات عمق المعرفة في الكتاب المدرسَي .
An Educational program – Learning According To the Seven-Model and its Effect on the Analytical Thinking and Depth of knowledge of the Scientific Fifth-Grade Students and Their mathematical Literacy
By Layla Khalid KhudairSupervised by Asst.prof.Dr.Basim Mohammed Jasim
The Abstract
The researcher applied the educational-learning program on the research sample (the experimental group) according to the teaching plans based on the proposed strategies according to the seven- model prepared for this purpose, and the implementation of the teaching plans according to the metropolitan control group
The research aims to identify
.Procedures for building an educational-learning program according to the seven- model
.The effect of the educational program according to the seven- model in
. Analytical thinking of scientific fifth grade students of applied.
.Depth of knowledge of scientific fifth grade students of applied.
Mathematical literacy . Scientific fifth grade students of applied.
To achieve the research objectives, the following null hypotheses The research community was represented by scientific fifth grade students of applied. in the preparatory and secondary day schools for boys in the General Directorate of Salah al-Din Education. The research was applied to a sample consisting of (40) students of the scientific fifth grade students of applied, and they were divided into two groups as follows
.The experimental group consisted of (20) students who studied in the educational-learning program according to seven- model.
.The control group consisted of (20) students who studied in the usual way. The equivalence procedures for the two groups included the number of variables: chronological age, intelligence, previous achievement in mathematics, previous mathematical knowledge, and analytical thinking. Accordingly, to achieve the objectives of the research, the researcher used the following procedures according to each Objective, the research requirements have been prepared, which are:
The proposed educational _ learning program according to seven- model.
Analytical thinking test, which consists of (42) test items of the objective type distributed over seven skills of analytical thinking.
The depth of knowledge test, which consists of (40) test items of the objective type distributed over four levels of depth of knowledge
The Mathematical literacy scale, which consists of (40) items distributed over four areas of Mathematical literacy
Statistical analyzes were carried out that fit the nature of the research, as well as making sure of the psychometric properties of all the tests that were prepared, thus it became ready for application. The average scores of the students of the experimental group who were taught according to the educational-learning program and the scores of the students who studied in the usual way in each of the analytical thinking test, depth of knowledge, and Mathematical literacy.
The recommendations
The possibility for the Ministry of Education to benefit from the application of the educational _ learning program according to the seven-year model in the preparatory stage, because of its effectiveness in raising the level of their analytical thinking, the depth of their knowledge and their Mathematical literacy.
.Training mathematics teachers on how to teach the educational _ learning program by conducting seminars and training periodicals for them
.Coordinating the joint efforts between the Ministry of Education and the Ministry of Higher Education by holding workshops for mathematics teachers to clarify the concept of educational programs and analytical thinking skills
The authors of mathematics curricula drew attention to the levels of depth of knowledge and introduced them to the levels of depth of knowledge in the textbook.