قسم الكيمياء يناقش رسالة ماجستير تستند الى العمق المعرفي في تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة


Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق العمق المعرفي) في تخصص طرائق تدريس الكيمياء للطالب (حسين صادق جاسم كاظم) التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. سهاد عبد الامير عبود) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

– أ.م.د. نغم هادي عبد الامير (رئيسا)

– أ.م.د. العامر عبد الرحمن محمود (عضوا)                                             

– م.د. بيداء كريم سلمان (عضوا)                                             

– أ.م.د. سهاد عبد الامير عبود (عضوا ومشرفا)  

هدف البحث الى تحليل كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق العمق المعرفي  وللتحقق من هدف البحث صيغت التساؤلات الاتية :

1-       هل تعتقد أن مستويات  العمق المعرفي تتوفر في كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة؟

2-       هل تعتقد أن مصممي مناهج كتب الكيمياء اكدوا على مستويات العمق المعرفي عند بناء مفردات المنهج ؟

ومن أجل تحقيق هدف البحث أعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي وتحدد مجتمع البحث وعينته بالموضوعات جميعها المتضمنة في محتوى كتب العلوم المتضمنة لمادة الكيمياء للصف الاول والثاني متوسط وكتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط  للمرحلة المتوسطة، وتمثلت أداة البحث بإعداد قائمة مؤشرات لمستويات عمق المعرفة التي يمكن تضمينها في كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة، وبلغ مجموع مؤشرات القائمة (41) مؤشراً تم التحقق من صدقها وثباتها. قام الباحث بتحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة للعام الدراسي(2019-2020م)، واعتمد الفكرة الصريحة وحدة للتسجيل وتم أعتماد معادلة كوبر لحساب ثبات التحليل بالاتفاق مع محللين خارجين ومع الباحث نفسه عبر الزمن.

وأظهرت النتائج باستعمال التكرارات والنسبة المئوية.

1- ان كتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط هو الكتاب الاكثر اهتماماً بمستويات العمق المعرفي وذلك لحصوله على نسبة (42,6%)، وأحتل كتاب العلوم المتضمن لمادة الكيمياء للصف الاول المتوسط الترتيب الثاني بنسبة (31,7%)، فيما أحتل كتاب العلوم المتضمن لمادة الكيمياء للصف الثاني المتوسط المرتبة الاخيرة بنسبة (25,7%).

2- ان اكثر كتاب تضمن مستويات العمق المعرفي هو كتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط وذلك لأنه يعتبر كتاب كبير وضخم الحجم وقد احتوى على تسعة فصول حيث بلغ عدد الصفحات المحللة فيه 110 صفحه وسعة  حجم الكتاب اعطت مساحه لطرح مفاهيم معرفيه اكثر ولهذا أحتوى على النسبة الاكبر من مستويات العمق المعرفي، اما كتاب العلوم المتضمن مادة الكيمياء للصف الثاني المتوسط كان صغير الحجم وعدد الصفحات المحلل فيه هي 46 صفحه بواقع أربعة فصول اي يحتوي على مفاهيم كيميائية قليله ولذلك كان هو الكتاب الاقل نسبة من بقية الكتب.

3- عدم توافر بعض المؤشرات ضمن المستوى الواحد وكانت تكراراتها (0%) حيث لم تحقق المؤشرات (يقدم معلومات عامة عن السلامة والامان في المختبر، يبين طريقة تحضير المواد مختبرياً وصناعياً، يبين المحتوى عملية تحضير المركبات عن طريق الكشوفات) تكراراً في  كتب العلوم المتضمن لمادة الكيمياء للصف الاول المتوسط  والثاني المتوسط وكتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط وهذا يدل على وجود نقص في تضمين بعض مؤشرات مستويات العمق المعرفي ومن المهم العمل على تدعيم مؤشرات هذه المستويات في كتب الكيمياء.

4- سيادة المؤشر (تبرز العناوين الرئيسة والفرعية بكلمات واضحة و بألوان مميزة) على جميع فصول كتاب العلوم المتضمن لمادة الكيمياء للصف الثاني المتوسط وكتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط، فيما تمت سيادة المؤشر(تقديم المبادئ و الأفكار العلمية التي تبين محتوى الكتاب بالتفصيل) على فصول كتاب العلوم جميعها المتضمنة لمادة الكيمياء للصف الأول المتوسط.

وفي ضوء نتائج البحث اوصى الباحث بالعديد من التوصيات والاستنتاجات والمقترحات ابرزها التأكيد على تضمين كتب العلوم  المتضمنة مادة الكيمياء للصف الاول والثاني وكتاب الكيمياء للصف الثالث للمرحلة المتوسطة لمستويات العمق المعرفي الأربعة بنسب متقاربة فيما بينها، اما ابرز الاستنتاجات كانت  تدني نسبة مستويات العمق المعرفي في محتوى كتب العلوم المتضمنة لمادة الكيمياء للصف الاول والثاني وكتاب الكيمياء للصف الثالث للمرحلة المتوسطة لعدم اهتمام واضعي المنهج بتضمينها في محتوى كتب العلوم المتضمنة مادة الكيمياء وكتاب الكيمياء للمرحلة  الثالث المتوسط، اما ابرز المقترحات كانت إجراء دراسات تحليلية مماثلة تتناول تضمين مستويات العمق المعرفي في محتوى كتب مادة الكيمياء في المرحلة الاعدادية وإجراء دراسة مسحية لمعرفة مدى إلمام مدرسي العلوم في المرحلة المتوسطة لمستويات عمق المعرفة و تنفيذ دراسة مماثلة تخص مواد دراسية أخرى في الفيزياء والاحياء ولمراحل دراسية مختلفة.


Analyzing the content of chemistry books for the intermediate stage according to the depth of knowledge

By Hussain Sadiq  Jasim  

Supervised by Assist. Prof. Dr. Suhad Abdul ameer Abood

  Abstract

The research aims to analyze chemistry books for the intermediate stage according to the depth of knowledge. To verify the goal of the research, the following questions were formulated

– Do you think that levels of depth of knowledge are available in chemistry textbooks for middle school

– Do you think that the designers of chemistry textbooks have emphasized levels of depth of knowledge when building the curriculum vocabulary

In order to achieve the aim of the research, the researcher used the descriptive and analytical approach and identified the research community and its sample with all the topics included in the content of the science books that included the subject of chemistry and the chemistry textbook for the third intermediate grade of the intermediate stage, and the research tool consisted of preparing a list of indicators for levels of depth of knowledge that can be included in the chemistry books for the middle stage, The total indicators of the list are (41) indicators, whose validity and reliability have been verified. Then the researcher analyzed the content of chemistry books for the middle stage for the academic year (2019-2020 AD), and adopted the explicit idea as a unit for registration, and Cooper’s equation was used to calculate the stability of the analysis in agreement with outside analysts and the researcher himself over time

The results are shown using frequencies and percentage

– The chemistry book for the third intermediate grade is the book most interested in levels of depth of knowledge because it has a percentage of (42،6%), and the science book that includes the subject of chemistry for the first intermediate grade ranked second with a rate (31،7%), while the science book that includes the subject of chemistry for the second grade was occupied The average is ranked last at (25،7%)

– The book that included the most levels of depth of knowledge is the chemistry book for the third intermediate grade, because it is considered a large and bulky book, and it contained nine chapters, where the number of analyzed pages reached 110 pages, and the volume of the book gave space to present more cognitive concepts and therefore it contained the largest proportion of Levels of depth of knowledge, as for the science book that included chemistry for the second intermediate grade, it was small in size and the number of pages analyzed in it is 46 pages by four chapters, meaning it contains few chemical concepts and therefore it was the least percentage of the rest of the books

– Unavailability of some indicators within the same level and their repetitions were (0%) as the indicators were not achieved (provides general information about safety and safety in the laboratory, shows the method of preparing laboratory and industrial materials, and the content shows the process of preparing compounds through lists) that is, repeated in books The sciences that include chemistry for the first intermediate and second intermediate grades and the chemistry textbook for the third intermediate grade. This indicates a lack of including some indicators of levels of depth of knowledge and it is important to work on strengthening the indicators of these levels in the chemistry textbooks

– The supremacy of the indicator (the headings and sub-headings appeared in clear words and distinctive colors) on all chapters of the science book that included the chemistry subject for the second intermediate grade and the chemistry book for the third intermediate grade, while the index (the presentation of scientific principles and ideas that explain the content of the book in detail) was applied to all chapters of the book Science that includes chemistry for the first intermediate grade

      In light of the results of the research, the researcher recommended several recommendations, the most prominent of which is the emphasis on including science books that include chemistry for the first and second grades and the chemistry textbook for the third grade of the intermediate stage for the four levels of depth of knowledge in close proportions with each other, while achieving the criteria of sequencing, complementary and balance

Comments are disabled.