قسم الفيزياء يناقش رسالة ماجستير تبحث في استراتيجيات تشفير المعلومات لدى طلبة قسم الفيزياء وعلاقتها بتحصيلهم في مادة الصلبة


Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (استراتيجيات تشفير المعلومات لدى طلبة قسم الفيزياء وعلاقتها بتحصيلهم في مادة الصلبة) في تخصص طرائق تدريس الفيزياء للطالبة (انعام عبد الجبار رشيد) التي انجزتها تحت اشراف (أ. د. حنان حسن مجيد ) و التدريسية في القسم (أ.د. تغريد مسلم مريوش) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

  • أ. د. محسن طاهر مسلم (رئيسا)

  • أ.م. د. عادل كامل شبيب (عضوا)

  • م. د. احمد زيد عبيد (عضوا)

  • أ.د. حنان حسن مجيد (عضوا ومشرفا)

  • أ.د. تغريد مسلم مريوش (عضوا و مشرفا)

ويهدف البحث الى التعريف بالعلاقة بين استراتيجيات تشفير المعلومات لدى طلبة الصف الرابع في قسم الفيزياء وتحصيلهم في مادة فيزياء الحالة الصلبة .

وتم التحقق من هدف البحث عن  طريق الاجابة عن التساؤلات الاتية  :-

1-ما استراتيجيات تشفير المعلومات لدى طلبة  الصف الرابع  في قسم الفيزياء ؟

2- ما تحصيل مادة فيزياء الحالة الصلبة لدى طلبة الصف الرابع في قسم الفيزياء ؟

3-هل توجد علاقة بين استراتيجيات تشفير المعلومات لدى طلبة  الصف الرابع  في قسم الفيزياء  وتحصيلهم لمادة فيزياء الحالة الصلبة؟

و للإجابة عن هذه التساؤلات  تم استعمال اداتي البحث  من اعداد الباحثة وهما :

  • مقياس استراتيجيات تشفير المعلومات المكون من( 40 فقرة )

  • الاختبار التحصيلي لمادة فيزياء الحالة الصلبة المكون من (40 فقرة)

وقد تأكدت الباحثة من صدق الاداتين من خلال الصدق الظاهري وذلك بعرض الفقرات الاختبارية على نخبة من الخبراء في العلوم النفسية والتربوية  واساتذة فيزياء الحالة الصلبة  بالنسبة للاختبار التحصيلي , كما تحققت الباحثة من صدق البناء لمقياس استراتيجيات تشفير المعلومات من خلال اسلوب المجموعتين المتطرفتين واسلوب علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للمقياس واسلوب علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للمجال واستخراج  الخصائص السيكومترية للاختبار التحصيلي  كما تم التحقق من ثبات الاداتين باستخراج معامل الثبات بطريقة الاتساق الداخلي (ألفا- كرونباخ Alfa- Cronbach) وبعد ان اصبحت الاداتان جاهزتين قامت الباحثة بتطبيق هاتين الاداتين على عينة  عشوائية بلغ عددها 200 طالب وطالبة  من طلبة الصف الرابع في أقسام الفيزياء في كليات التربية في الجامعات العراقية في محافظة بغداد للعام الدراسي للعام الدراسي 2020-2021م. وعند استعمال الوسائل الاحصائية اظهرت النتائج ما يأتي :

1-ان طلبة الصف الرابع  في أقسام الفيزياء  في كليات التربية يمتلكون استراتيجيات تشفير المعلومات وكانت اكثر الاستراتيجيات استخداما هي التخيل تليها التوضيح اللفظي , ثم التنظيم , ثم التسميع .

2-ان طلبة الصف الرابع في قسم الفيزياء يمتلكون تحصيل في مادة فيزياء الحالة الصلبة.

3- هناك ارتباط  موجب  دال احصائيا بين استراتيجيات تشفير المعلومات وتحصيلهم في مادة الصلبة  ماعدا استراتيجية التسميع لم يكن معامل الارتباط لها دالا احصائيا

  في ضوء استنتاجات البحث الحالي تم وضع التوصيات الاتية وهي:

  • عقد ورش وندوات عمل لتشجع المدرسين على مراعاة استراتيجيات تشفير المعلومات عند تدريسهم .

  • الاهتمام بصياغة  المحتوى التعليمي وبالخصوص لطلبة المرحلة الجامعية بشكل منظم ومترابط ومتنوع ومتناسق يتناسب مع طبيعة استراتيجيات التشفير لديهم لكي تكون ابقى اثرا في ذاكرتهم.

  • ضرورة تدريب اعضاء الهيئة التدريسية وبمختلف تخصصاتهم  اثناء الخدمة على الاساليب التي تثري محتوى المناهج بالأنشطة المناسبة التي تنمي قدرات الطلبة على استخدام استراتيجيات تشفير المعلومات.

  • في ظل التطور والتقدم العلمي الكبير في وقتنا الحاضر يستوجب ضرورة الاهتمام بتعزيز قدرة الطالب العقلية وذلك من خلال استخدام استراتيجيات واساليب متقدمة في التعلم مثل استراتيجيات تشفير المعلومات.

  • لفت نظر اساتذة المادة بعدم اعتمادهم على قياس الحفظ والاستظهار عند تقويم الطلبة والتركيز بدرجة كبيرة على الاستيعاب والتطبيق والتحليل والتقويم حيث انها مستويات معرفية تدعم استعمال الطلبة لاستراتيجيات تشفير المعلومات الاكثر فاعلية.

6- تنمية التخيل لدى الطلبة من خلال تنوع الاساليب التدريسية ووسائل الايضاح الحديثة مع تعديل المناهج الدراسية لتشتمل وبصورة اكبر على المثيرات التي تعمل على تنمية التخيل لدى الطلبة , اضافة لتزويد الجامعات بأجهزة تقنية  تعمل على استثارة التخيل لدى الطلبة وتفعيل استخدامها من قبل الاساتذة .


Strategies for Encoding information for students of the Physics Department and its Relationship to their achievement in Subjects of the Solids

By Ana’am Abduljabar Rasheed

Supervised by prof.Dr.Hanan Hassan Majeed and prof.Dr.Tagreed Muslim Maryoosh

The aim of research

Recognizing the relationship between information coding strategies for fourth-grade students in the Department of Physics and their

The Abstract

This research aims to learn the relationship between information coding strategies for fourth-year students in the Department of Physics and their achievement in solid state physics.

The objective of the research was verified by answering the following questions

-What are the strategies for coding information for fourth-grade students in the Department of Physics

-What is the solid state physics achievement of fourth-grade students in the physics department

-Is there a relationship between the information coding strategies of fourth-grade students in the Department of Physics and their achievement of solid state physics

To answer these questions, two research tools prepared by the researcher were used, that are

-Scale of Information Encoding Strategies (40 items)

-The achievement test for solid state physics, consisting of 40 items

The researcher verified the validity of the two tools through apparent validity by presenting the test items to a group of experts in psychological and educational sciences and solid-state physics professors for the achievement test. The reliability of the two tools was also verified by extracting the reliability coefficient using the internal consistency method (Alfa-Cronbach). After the two tools were ready, the researcher applied these two tools to a random sample of 200 students from the fourth grade in the physics departments in the Faculties of Education in the Iraqi  universities in the govern orate of Baghdad for the academic year 2020-2021 and when using means he results that are introduced

-Fourth year students in physics departments in colleges of education have strategies for coding information. The most used strategies are visualization, followed by verbal clarification, organization, and recitation.

-The fourth-year students have an achievement in solid state physics.

-There is a positive statistically significant correlation between encoding strategies for information and academic achievement for fourth grade students, except for the recitation strategy, the correlation coefficient was not statistically significant.

Based on these results, the researcher presented a set of recommendations and suggestions.

Recommendations

In light of the conclusions of the current research, the following recommendations were made:

-Holding workshops and seminars to encourage teachers to take into account information coding strategies when teaching them.

-Attention to the formulation of educational content, especially for undergraduate students, in an organized, coherent, diverse and harmonious manner, commensurate with the nature of their coding strategies in order to have a lasting effect in their memory.

-The necessity of training the faculty members and their various specializations during the service on the methods that enrich the content of the curricula with appropriate activities that develop students’ abilities to use information coding strategies.

-In light of the great scientific development and progress at the present time, it is necessary to pay attention to enhancing the student’s mental ability through the use of advanced strategies and methods of learning such as strategies for encoding information.

-Draw the attention of the subject teachers by not relying on measuring memorization when evaluating students and focusing greatly on comprehension, application, analysis and evaluation, as they are levels of knowledge that support students’ use of the most effective information coding strategies.

– Developing students’ imagination through the diversity of teaching methods and modern means of illustration, with the modification of the curricula to include more of the stimuli that work on developing the imagination of students, in addition to providing universities with technical devices that stimulate the imagination of students and activate their use by the professors.

Comments are disabled.