قسم علوم الحياة يناقش رسالة ماجستير تستند الى معايير NGSS وامتلاك مدرسي المادة لها في تحليل محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة


Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (تحليل محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة على وفق معايير NGSS وامتلاك مدرسي المادة لها) في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة للطالبة (كوثر عصام حميد) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.د. حيدر مسير حمد الله) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. نادية حسين يونس (رئيس اللجنة)
  • أ.د.أحمد عبيد حسن (عضوا)
  • أ.م.د. ابتسام جعفر جواد (عضوا)
  • ا.د. حيدر مسير حمد الله (عضوا ومشرفا)

 

 

   يهدف البحث الى تحليل محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة على وفق معايير NGSS وقياس ما يمتلكه مدرسي العلوم في المرحلة المتوسطة من ممارسات علمية وهندسية وفقا للمعايير عن طريق الاجابة على السؤالين الآتيين:

_ ما نسبة توافر معايير NGSS في محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة (الصف الاول والثاني) للعام الدراسي (2020- 2021)؟

_ هل يمتلك مدرسي العلوم في المرحلة المتوسطة ممارسات علمية وهندسية على وفق معايير NGSS؟

   وللتحقق من هدف البحث الثاني لابد من التحقق من صحة الفرضيتان الصفريتان الاتية:

_ الفرضية الصفرية الاولى: لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات العينة والمتوسط الفرضي في امتلاك مدرسي علوم المرحلة المتوسطة للممارسات العلمية والهندسية وفق معاييرNGSS.

_ الفرضية الصفرية الثانية: لايوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0,05) في استجابات عينة البحث حول امتلاك مدرسي العلوم في المرحلة المتوسطة للممارسات العلمية والهندسية في ضوء المعايير وفقا لمتغيرات (الجنس وسنوات الخدمة والتخصص).

    اعتمدت الباحثة في أجابتها على سؤالي البحث وتحقيق فرضياته على المنهج الوصفي التحليلي والمسحي، اذ تكون مجتمع البحث وعينته من محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة (الصف الاول والثاني) بجزئيه ومن مدرسي العلوم، وقامت الباحثة بأعداد اداتي البحث بصيغتها الاولية متمثلة بـ 1- قائمة أبعاد معايير NGSS (الممارسات العلمية والهندسية، المفاهيم الشاملة، الافكار الاساسية) بعد ترجمتها الى اللغة العربية والتي حصلت عليها من موقع المجلس الوطني للبحوث NRC

2- مقياس بعد الممارسات العلمية والهندسية المكون من 52 فقرة شملت ثمان ممارسات.

   وللتأكد من صدق أداتي البحث عرضت على (25) من المحكمين المختصين في المناهج وطرائق التدريس ومجالات القياس والتقويم وعلم النفس وعلوم الحياة، لمعرفة مدى ملاءمتها لطبيعة البحث، وبعد الاخذ بملاحظاتهم تم الوصول الى اداتي البحث بصورتها النهائية.

   حللت الباحثة محتوى كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة وشمل تحليل المحتوى أربعة كتب بواقع (322) صفحة، واعتمدت الفقرة وحدة للتسجيل والتكرار للتعداد، وقد أجري صدق للتحليل بعرض عينة عشوائية على المحكمين، وأجمعوا على صلاح عملية التحليل، وتم استعمال معادلة Cooper لحساب التحليل بالاتفاق مع محللين خارجيين ومع الباحثة نفسها

   ثم قامت الباحثة بتطبيق مقياس البحث على عينات استطلاعية (اولى، ثانية) للتحقق من وضوح الفقرات وقياس الخصائص السايكومترية، ثم تطبيقه على عينة البحث الاساسية والبالغ عددها (110) مدرس ومدرسة في المدارس المتوسطة والثانوية التابعة لتربية محافظة بغداد / الرصافة الاولى، وتم استخراج النتائج باستعمال الحقيبة الاحصائية (SPSS).

   واهم النتائج التي توصلت اليها الباحثة:

  • ان اهتمام كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة بمعايير NGSS كان متوسطا مقارنة بالنسبة المحكية لتضمين المعايير التي اعتمدتها الباحثة استنادا الى الدراسات السابقة وآراء المحكمين.
  • أن كتاب العلوم للصف الثاني (الجزء الاول) هو الكتاب الأكثر تناولاً لأبعاد معايير NGSS، إذ حصل على نسبة (36,70%) بواقع (668) تكراراً، وجاء كتاب العلوم للصف الاول (الجزء الاول) بالمرتبة الثانية بنسبة (28,62%) بواقع (521) تكراراً، وكتاب العلوم للصف الثاني (الجزء الثاني) بالمرتبة الثالثة بنسبة (19,45%) بواقع (354) تكرارا، في حين كان كتاب العلوم للصف الاول (الجزء الثاني) الأقل اهتماماً بأبعاد معايير NGSS، إذ حصل على نسبة (15,21%) بواقع (277) تكراراً.
  • ان مدرسي العلوم للمرحلة المتوسطة يمتلكون ممارسات علمية وهندسية داخل الصف الدراسي.
  • لا توجد فروق في امتلاك مدرسي العلوم للممارسات العلمية والهندسية تعزى الى متغيرات الجنس وسنوات الخبرة والتخصص.

 

في ضوء النتائج التي توصل اليها البحث خرجت الباحثة بعدة توصيات:

1- ان يتبنى القائمين بوضع وتخطيط المناهج في وزارة التربية تضمين أبعاد معايير NGSS في كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة وبشكل يحقق التوازن في نسب الابعاد بحيث لا يطغى بعد على بقية الأبعاد.                                                              

2- أن تطلع اللجان المتخصصة في اعداد وتأليف المناهج الدراسية في وزارة التربية على نتائج البحث الحالي عند تأليف الكتب أو تنقيحها لكتابي العلوم مستقبلا.                                                                                

 3- على مخططي ومطوري مناهج العلوم الاهتمام بالمعايير الفرعية المهملة والعمل على تضمينها في كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة.                     

4- عقد مؤتمرات وندوات علمية للقائمين على التخطيط والاعداد للمناهج لبيان أهمية معايير NGSS وزيادة الوعي بخصوصها.                                                                         

5-أقامة ورش ودورات تدريبية متطورة من قبل مديرية التأهيل والتوظيف التربوي لتعريف مدرسي العلوم بأخر التطورات العالمية فيما يخص معايير NGSS وكيفية تطبيقها داخل الصف الدراسي وتنميتها لطلبتهم.                   

6-توجيه ولفت انظار القائمين على تطوير مناهج العلوم على ضرورة تطوير منهج العلوم للمرحلة المتوسطة وفقا لمعايير NGSS من اجل تحقيق جودة التعليم في العراق.


 

Analyzing The Content Of The Two Science Books For Intermediate Stage According To NGSS Standards And The Material Teacher’s Having Them

By Kawthar Isam Nasha’at

Supervised by prpf.Dr.Haidar Musair Hamd Alla

The aims of the current research tagged with (analyzing the content of Science Books for Intermediate Stage According to Standards (NGSS) and measure what science teachers possess in the Intermediate stage of scientific and engineering practices in light of science standards for the next generation

Summary

The aims of the current research tagged with (analyzing the content of Science Books for Intermediate Stage According to Standards (NGSS) and measure what science teachers possess in the Intermediate stage of scientific and engineering practices in light of science standards for the next generation, by answering the following two questions

-What is percentage of availability science standards dimensions for the next generation in the content of science books for the intermediate stage (first and second grades) for the academic year (2020-2021)

– Do Intermediate stage science teachers have scientific and engineering practices in light of science standards for the next generation

To verify the aim of the second research, it is necessary to verify the following two hypotheses

– The first null hypothesis: There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the sample and the hypothetical average to have science teachers in the Intermediate stage of scientific and engineering practices in light of science standards for the next generation.

–  The second null hypothesis: There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the responses of the research sample about to have science teachers in the Intermediate stage of scientific and engineering practices in light of science standards for the next generation according to the variables (gender, years of service and specialization)

The researcher relied in her answer on the two research questions and to investigate its hypotheses on the descriptive and analytical method, and the research community and its sample consisted of content for science writers for Intermediate stage (first and second grades), partially, and science teachers

and to preparation research tool Represented by 1- List of dimensions of science standards for the next generation (scientific and engineering practices, Comprehensive concepts, disciplinary core ideas)

2- A measure of the dimension of scientific and engineering practices, consisting of 52 items, including eight practices

To ensure the validity of the two research tools, they were presented to (25) arbitrators specialized in curricula, teaching methods, measurement and evaluation fields, psychology and life sciences, to see their suitability to the nature of the research, and after taking their observations, the two research tools were reached in their final form

the researcher analyzed the content of the two science books for the intermediate stage, and the content analysis included four books of (322) pages, and the paragraph was adopted as a unit for recording and repetition as a unit for enumeration, Validity of the analysis was conducted by presenting a random sample to the arbitrators. Cooper’s equation was used to calculate the analysis in agreement with external analysts and the researcher herself

Then the researcher applied the research scale to exploratory samples (first, second) to verify the clarity of the paragraphs and measure the psychometric properties, then applied it to the basic research sample of (110) teachers and schools in the intermediate and secondary schools of the Baghdad Governorate Education / Rusafa First, and the results were extracted. Using the statistical bag (SPSS)

Among the most important findings of the researcher

The focus of science textbooks of the Intermediate stage on NGSS is medium when compared to criteria percentage the researcher adopts according to the previous studies and arbitrator’s views

The science book for the second grade (first part) is the book that deals most with the dimensions of science standards for the next generation, as it got (36.70%) by (668) iterations, and the science book for the first grade (first part) came in second place with a percentage of  (28.62%) by (521) iterations, and the science book for the second grade (second part) ranked third by (19.45%) by (354) iterations, while the science book for the first grade (part two) was the least interested in the dimensions of science standards For the next generation, as it got (15.21%) by (277) iterations

Intermediate stage science teachers possess science and engineering practices within the classroom

There are no differences in the science teacher’s possession of the scientific and engineering practices due to the variables of gender, years of experience and specialization

Based on these results, the researcher presented a number of conclusions, recommendations and appropriate proposal

Recommendations

– Those responsible for developing and planning curricula in the Ministry of Education adopt the inclusion of the dimensions of the NGSS standards in the science books for the intermediate stage in a way that achieves a balance in the proportions of the dimensions so that it does not yet dominate the rest of the dimensions.

– That the committees specialized in preparing and writing curricula in the Ministry of Education inform the results of the current research when writing or revising books for science writers in the future.

 – Science curriculum planners and developers should pay attention to neglected sub-standards and work to include them in my science books for the intermediate stage.

– Holding scientific conferences and symposia for those in charge of planning and preparing curricula to demonstrate the importance of NGSS standards and raise awareness about them.

– Holding advanced workshops and training courses by the Directorate of Rehabilitation and Educational Employment to familiarize science teachers with the latest global developments regarding NGSS standards and how to apply them in the classroom and develop them for their students.

aa- Directing and drawing the attention of those in charge of developing science curricula on the need to develop science curricula for the intermediate stage in accordance with NGSS standards in order to achieve quality education in Iraq.

 

Comments are disabled.