ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (العلاقة بين اكتساب طلبة المرحلة المتوسطة للمفاهيم الفيزيائية وتفكيرهم المنظومي) في تخصص طرائق تدريس الفيزياء للطالبة (هناء كاظم دخينة) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ. م. د. عادل كامل شبيب) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

– أ.م.د.  ماجد سليم عزيز (رئيسا)

– أ.م.د. اعتماد ناجي فياض (عضوا)

– م.د.  سراب فاضل مخيبر (عضوا)

– أ. م. د. عادل كامل شبيب (عضوا ومشرفا)

ويستهدف البحث التعرف على :

1- اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طلبة المرحلة المتوسطة  .

2-  التفكير المنظومي لدى طلبة المرحلة المتوسطة  .

3- الفروق في اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طلبة المرحلة المتوسطة على وفق متغير الجنس (ذكور- إناث).

4- الفروق في التفكير المنظومي لدى طلبة المرحلة المتوسطة على وفق متغير الجنس (ذكور- إناث).

5- العلاقة بين اكتساب المفاهيم الفيزيائية والتفكير المنظومي لدى طلبة المرحلة المتوسطة .

تم اعتماد الباحثة على المنهج الوصفي لملائمته لهدف البحث ، وقد تكونت عينة البحث من 400 طالب وطالبة من طلبة الصف الثالث المتوسط للعام الدراسي 2020/ 2021م.

ولتحقيق أهداف البحث ، قامت الباحثة بإعداد أداتي البحث وهي اختبار اكتساب المفاهيم التي تتألف من (60) فقرة  موضوعية من نوع الاختيار من متعدد, والاختبار المنظومي الذي تألف من (20) فقرة  على وفق مهارات التفكير المحددة  بمهارة ( أدراك العلاقات , تحليل المنظومات, تركيب المنظومات , تقويم المنظومات ) , وتم حساب الخصائص السايكومترية لكلا الاختبارين, وتم تحليل البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج Spss  وباعتماد وسائل إحصائية (الاختبار التائي, ومعادلة الفاكرونباخ , ومعادلة كيودر ريتشاردسون -20 ومعامل ارتباط بيرسون, والانحراف المعياري , ومعامل الصعوبة ومعامل التمييز للفقرة, وفعالية البدائل للفقرات الموضوعية ), وتوصلت النتائج إلى:

  1. طلبة المرحلة المتوسطة لديهم درجة عالية من اكتساب المفاهيم الفيزيائية.

  2. طلبة المرحلة المتوسطة لديهم درجة عالية من التفكير المنظومي.

  3. تفوق الذكور على الإناث في اكتساب المفاهيم الفيزيائية.

  4. يتفوق الذكور على الإناث في التفكير المنظومي.

  5. توجد علاقة ارتباطية موجبة قوية بين اكتساب المفاهيم الفيزيائية والتفكير المنظومي لدى طلبة المرحلة المتوسطة.

في ضوء الاستنتاجات اوصت الباحثة بالاتي:

  1. تضمين المقررات الجامعية المفاهيم الفيزيائية العلمية الحديثة. ومهارات التفكير المنظومي.

  2. فتح ورش ودورات لمدرسي الفيزياء للتعريف بالتفكير المنظومي ومهاراتها ، واستراتيجيات تنميتها لدى المتعلمين.

  3. ضرورة تفعيل برنامج تطوير الكفاءات التدريسية ، وقيام مراكز التطوير والتعليم المستمر عقد ندوات لمناقشة المفاهيم العلمية الفزيائية الحديثة والطرائق المناسبة لاكتسابها.

  4. حث مدرسي الفيزياء على استخدام طرائق التدريس الحديثة لإكساب المتعلمين المفاهيم العلمية بشكل عام والمفاهيم الفيزيائية بشكل خاص.

  5. الإفادة من اختباري البحث الحالي كأدوات تشخيصية لمعرفة قدرة المدرسين على إكساب طلبتهم المفاهيم العلمية ومهارات التفكير المنظومي.


The relationship between acquisition of physical concepts of the middle school students acquisition of physical concepts and their systematic thinking

By  Hana’a Kazem Dukhina Salman

Supervised by Asst.prof.Dr. Adel Kamel Shabeb

The research aims to identify

. Acquiring physical concepts for the middle school students

. Systematic thinking among the middle school students

. The differences in the acquisition of physical concepts among the middle school students according to the gender variable (male – female)

. The differences in systemic thinking among middle school students      (male Female) according to the gender variable

. The relationship between the acquisition of physical concepts and systemic thinking among the middle school students

Abstract

      The research aims to identify

. Acquiring physical concepts for the middle school students

. Systematic thinking among the middle school students

. The differences in the acquisition of physical concepts among the middle school students according to the gender variable (male – female)

  1. The differences in systemic thinking among middle school students (male Female) according to the gender variable

. The relationship between the acquisition of physical concepts and systemic thinking among the middle school students.

   The Sample consists of (400) male and female students of (200) male students, and(200) female  students which are from the middle school students, who were chosen by a random stratified method of equal distribution

   A research tool has been prepared.1. The concept acquisition test, which consisted of (20) concepts, and each concept had three test items, and the total test items reached (60) items of the multiple-choice type. The psychometric characteristics of the test were verified: Face and structural validity (difficulty, coefficient of discrimination coefficient, The effectiveness of the wrong alternatives, the relationship of the items score with the total score of the test, and the verification of stability by the method of internal consistency (Kuder-Richardson 20).  2. Systematic thinking test, which consists of four skills, and each skill includes (5) sub-skills. Thus, the test consists of (20) test items. The psychometric characteristics of the test were verified from the apparent validity, structural validity (discriminative power, the relationship of the item score to the total score, the relationship of the item score to the score of skill, and the score of skills with each other and with the total degree. The stability was checked by the internal consistency method Alpha Cronbach.

       The Statistical means were used. (difficulty coefficient, discrimination coefficient, effectiveness of wrong alternatives, Biserial correlation coefficient, Kuder-Richardson 20,  t-test for two independent samples, Pearson correlation coefficient, alpha-Cronbach equation, t-test for one sample

      The following results were obtained

. The middle school students have a high degree of acquiring concepts

. The middle school students have a high degree of systematic thinking

. Males outperform females in acquiring physical concepts

. Males outperform females in systemic thinking

. There is a strong positive correlation between the acquisition of physical concepts and systemic thinking among the middle school students

     The researcher presented a set of recommendations and suggestions

Recommendations

In light of the conclusions, the researcher recommends the following

.Inclusion in university curricula of modern scientific physical concepts. and systemic thinking skills

.Opening workshops and courses for physics teachers to introduce learners to systemic thinking, its skills, and strategies for its development

.The necessity of activating the teaching competency development program, and the establishment of development and continuing education centers to hold seminars to discuss modern physical scientific concepts and the appropriate methods for their acquisition

.Urging physics teachers to use modern teaching methods to provide learners with scientific concepts in general and physical concepts in particular

 Benefiting from the two tests of the current research as diagnostic tools to know the teachers’ ability to provide their students with scientific concepts and systemic thinking skills

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.