قسم الكيمياء يناقش رسالة ماجستير تبحث في علاقة مهارات التفكير المتشعب بالفهم العميق لدى طلبة المرحلة الثانوية


Print Friendly, PDF & Email

 

 ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (الفهم العميق وعلاقته بمهارات التفكير المتشعب لدى طلبة المرحلة الثانوية) في تخصص طرائق تدريس الكيمياء للطالبة (هدى قاسم مزعل جابر) التي انجزتها تحت اشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. سهاد عبد الاميرعبود) ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المبينة اسمائهم في ما يأتي :

  • أ. د. بسمة محمد أحمد (رئيسا)

  • أ. د. ليث محمد عياش (عضوا)

  • أ. م. د. أحمد لعيبي حسين (عضوا)

  • أ. م. د. سهاد عبد الامير عبود (عضوا ومشرفا)

وتهدف الدراسة الى:   

التعرف على امتلاك مهارات الفهم العميق في مادة الكيمياء ومهارات التفكير المتشعب لدى طلبة المرحلة الثانوية فضلاً عن التعرف على العلاقة الارتباطية بين  مهارات الفهم العميق ومهارات التفكير المتشعب، تألف مجتمع البحث من (12143) من طلبة الصف الخامس العلمي الاحيائي  في المدارس الحكومية الصباحية التابعة لمديريات تربية بغداد الرصافة الاولى والثانية والثالثة تم اختيار (372) طالب وطالبة عينة للبحث ،تمثلت ادوات البحث في اختبار الفهم العميق تألف من (28) فقرة من الفقرات المقالية والموضوعية واختبار التفكير المتشعب تألف من(24) فقرة موضوعية ،وتم التحقق من صدقهما وثباتهما واعتمدت الحقيبة الاحصائيةspss )) الاصدار ((v24  وبرنامج Microsoft Excel)) لتحليل بيانات البحث , أظهرت النتائج الإحصائية  الى:

  1. وجود انخفاض معنوي في  اختبار مهارات الفهم العميق لدى طلبة الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء.

  2. وجود فرق لصالح الطالبات في اختبار مهارات الفهم العميق في مادة الكيمياء.

  3. وجود انخفاض معنوي في اختبار مهارات التفكير المتشعب لدى طلبة الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء عدا مهارة التحسينات .

  4. وجود فرق لصالح الطالبات في اختبار مهارات التفكير المتشعب في مادة الكيمياء.

  5. وجود علاقة ارتباطية احصائية بين الدرجة الكلية لاختبار الفهم العميق والدرجة الكلية لاختبار التفكير المتشعب لدى طلبة الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء.

  6. وجود علاقة ارتباطية احصائية بين الدرجة الكلية لاختبار الفهم العميق والدرجة الكلية لاختبار التفكير المتشعب لدى طلاب الصف الخامس العلمي  (الذكور ) في مادة الكيمياء.

  7. وجود علاقة ارتباطية احصائية بين الدرجة الكلية للفهم العميق والدرجة الكلية للتفكير المتشعب لدى طالبات الصف الخامس العلمي (الاناث ) في مادة الكيمياء .

وفي ضوء نتائج البحث اوصت الباحثة بعدة توصيات منها :الاهتمام  بمهارات الفهم العميق في مادة الكيمياء ومهارات التفكير المتشعب لطلبة الصف الخامس العلمي .


Deep understanding and its relationship to the divergent thinking skills of secondary school students

By Hoda Qassem Mazaal

Supervised by Assist. Prof. Dr. Suhad Abdul Ameer Abood

Abstract

The aim of the research is to identify the possession of deep understanding skills in chemistry and divergent thinking skills among secondary school students, as well as to identify the correlation between deep understanding skills and divergent thinking skills. The research community consisted of (12143) secondary school students of the fifth grade of bioscience in the morning government schools affiliated to the first, second and third directorates of Baghdad Education, Rusafa. (372) samples were selected for the research. The research tools consisted of a deep understanding test that consisted of (28) paragraphs. The essay, objectivity, and divergent thinking test consisted of (24) objective items, and their validity and reliability were verified. The statistical package (spss v24 and Microsoft Excel) was adopted to analyze the research data. The analysis resulted in the following:

. There is a significant decrease in the test of deep understanding skills among secondary school students in chemistry.

. There are differences in favor of the female students in the test of deep understanding skills in chemistry.

. There is a significant decrease in the test of divergent thinking skills among secondary school students in chemistry, except for the skill of improvements.

. There is a difference in favor of the female students in the test of divergent thinking skills in chemistry.

. There is a statistical correlation between the total score of the deep understanding test and the total score of the divergent thinking test among secondary school students in chemistry.

. There is a statistical correlation between the total score of the deep understanding test and the total score of the divergent thinking test among secondary school students (males) in chemistry.

. There is a statistical correlation between the total degree of deep understanding and the total degree of divergent thinking among female secondary school students in chemistry.

According to the research results, the researcher recommended several recommendations, including: Attention to deep understanding skills in chemistry and divergent thinking skills for fifth- grade science students.

Comments are disabled.