ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (معايير(CFBT) المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط وتوافرها لدى الطلاب) في تخصص طرائق تدريس الرياضيات للطالب (عادل هاشم حسون) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم (أ.م.د باسم محمد جاسم) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيم ما يأتي :
- أ.د. حسن كامل رسن (رئيسا)
- أ.د. أحمد حمزة عبد (عضوا)
- أ.م.د. لينا فؤاد جواد (عضوا)
- أ.م.د. باسم محمد جاسم (عضوا ومشرفا)
ويهدف البحث الحالي إلى معرفة معايير (CFBT) المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط وتوافرها لدى الطلاب , وتم تحديد مشكلة البحث في السؤالين التاليين:
1- ما معايير(CFBT) المتضمنة في محتوى كتاب الرياضيات المقرر على طلبة الصف الثالث المتوسط في العام الدراسي 2020 – 2021م؟.
2- ما مستوى توافر المعايير لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في العام الدراسي 2020 – 2021م؟.
ولتحقيق الهدف الثاني صاغ الباحث الفرضية الأتية :
لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط الأداء الحقيقي لطلاب الصف الثالث المتوسط ومتوسط ادائهم الفرضي (0.50) في مستوى توافر المعايير لدى الطلاب والمتضمنة في كتاب الرياضيات المقرر لهم في العام الدراسي 2020-2021م.
ولتحقيق ذلك والإجابة عن الأسئلة والفرضية استعمل الباحث المنهج الوصفي التحليلي , حيث قام الباحث بالاعتماد على اداة تحليل المحتوى الخاصة بمعايير (CFBT) لكتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط للعام الدراسي 2020 – 2021م , وكما تم اعداد اختبار لمعرفة توافر معايير (CFBT)البريطانية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط , وقد قام بتحكيم هذه الأدوات وذلك بعرضها على مجموعة من المحكمين.
واعتمد الباحث في هذا البحث التكرارات والنسب المئوية بالنسبة لتحليل المحتوى , أما بالنسبة لاختبار معايير((CFBT فقد استعان بالحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) لتحليل نتائج البحث, و توصل الباحث في بحثه إلى:
-
فيما يتعلق بنتائج تحليل محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط في ضوء معايير (CFBT) والمكونة من قسمين, القسم الاول : معايير المحتوى ويتكون من ثلاثة مجالات الحساب والجبر بالمرتبة الاولى وبنسبة (60%) , والهندسة والقياس بالمرتبة الثانية وبنسبة (29%), ومعالجة البيانات بالمرتبة الاخيرة بنسبة (11%) , اما القسم الثاني معايير العمليات ويتكون من مجال واحد وهو التفكير وحل المسائل وقد جاء بنسبة (13%) .
-
أما فيما يتعلق بنتائج اختبار توافر معايير (CFBT) فقد أظهرت النتائج الآتي:
بعد ملاحظة المتوسط الحسابي لدرجات الطلاب على الاختبار المعد لقياس مستوى توافر معايير (CFBT) حيث تم تحليل إجابات عينة البحث البالغة (408) طالب , اتضح أن المتوسط الحسابي للعينة ( 41,15 %) وهو اقل من المتوسط الفرضي.
وهذه النتيجة تشير الى أن عينة البحث لديهم انخفاض في مستوى معايير (CFBT) المتضمنة في محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط للعام الدراسي (2020 – 2021م), وهي أقل من المستوى المطلوب والمتوقع لديهم وهو (50%).
وفي ضوء نتائج البحث فقد أوصى الباحث بعض التوصيات :
-
إجراء المزيد من الأبحاث والدراسات حول المناهج العراقية الجديدة من خلال تحليل المحتوى في ضوء معايير (CFBT) ولجميع المراحل .
-
العمل على تطوير معايير منهج الرياضيات العراقي , بناءً على المعايير الدولية , وعلى وجه الخصوص معايير (CFBT).
-
ضرورة إشراك عدد من الأطراف ومنهم القائمين بالتدريس الفعلي من ذوي الخبرة والاختصاص والمشرفين وأساتذة الجامعات تخصص طرائق تدريس الرياضيات , لخبرتهم واطلاعهم على المعايير العالمية.
وأقترح الباحث بعض المقترحات منها:
-
أجراء دراسات أخرى مماثلة على مراحل دراسية مختلفة بغية الوصول لتكامل الصورة امام مصممي المناهج.
-
أجراء دراسات مقارنة مع المحتوى الرياضي للدول الأخرى , وخاصة تلك المصممة وفقاً لمعايير(CFBT).
-
السعي إلى إعداد معايير وطنية للمناهج في العراق بشكل عام ومناهج الرياضيات بشكل خاص.
Standards That are Included in the mathematics textbook of Intermediate Third- Grade Students and their Availability in Them
By Adil Hashim Hasoon
Supervisor Name:Asst . Prof. Dr. Bassim Mohammad Jassim
The aim of the research
The current research aims to find out
The percentage of CFBT standards included in the mathematics textbook for the third intermediate grade in the academic year 2020-2021
Availability of CFBT standards for third-grade intermediate students in the 2020-2021 academic year.
Abstract
The current research aims to identify the criteria (CFBT) included in the mathematics textbook for the third intermediate grade and their availability among students, and the study problem was identified in the following questions
– What are the (CFBT) standards included in the content of the mathematics book scheduled for third-grade intermediate students in the 2020-2021 academic year
2-What is the level of availability of these criteria among students of the third intermediate grade in the academic year 2020-2021 AD?
The search was imposed as follows:
There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average real performance of middle-grade third-grade students and their average hypothesis (0.50) in the level of students’ availability of standards included in the mathematics textbook scheduled for them in the 2020-2021 academic year
In order to achieve this and answer the questions and hypothesis, the researcher used the descriptive and analytical approach, where the researcher relied on the content analysis tool of (CFBT) standards for the third-grade mathematics book for the intermediate and academic year 2020-2021,Also, a test was prepared to find out the availability of British CFBT standards among third-grade intermediate students, and he evaluated these tools by presenting them to a group of experts and arbitrators
In this research, the researcher used frequencies and percentages for content analysis, as for the CFBT criteria test, he used the Statistical Package for Social Sciences (Spss) to analyze the research results
-With regard to the results of analyzing the content of the mathematics textbook for the third grade, average in light of the standards (CFBT), which consists of two parts, the first section: content standards and it consists of three areas of arithmetic and algebra in the first rank with a percentage of (60%), and geometry and measurement in the second rank with a percentage of (29%) And data processing is ranked last by (11%),
while the second section is the criteria for operations and consists of one area, which is thinking and solving problems, and it came at (13%)
-As for the results of the CFBT Availability Test, the following results
Note the arithmetic mean of the students’ scores on the test prepared to measure the level of availability of standards (CFBT), where the answers of the research sample of (408) students were analyzed, and it became clear that the arithmetic mean of the sample was (41.15%).
This result indicates that the research sample has a decrease in the level of CFBT standards included in the content of the mathematics book for the third intermediate grade for the academic year (2020-2021), which is less than the required and expected level (50%).
In light of the research results, the researcher recommended some recommendations:
-Conducting more research and studies on the new Iraqi curricula by analyzing the content in light of CFBT standards and for all stages.
-Working on developing the standards of the Iraqi mathematics curriculum, based on international standards, in particular the CFBT standards.
3-The necessity of involving a number of parties, including those in charge of actual teaching with experience and competence, supervisors and university professors specializing in mathematics teaching methods, because of their experience and knowledge of international standards.
The researcher suggested some suggestions, including:
-Conducting other similar studies at different academic levels in order to reach the integration of the image in front of the curriculum designers.
-Conducting comparative studies with the sports content of other countries, especially those designed according to CFBT standards.
-Seeking to prepare national standards for curricula in Iraq in general and mathematics curricula in particular.