قسم الفيزياء يناقش أطروحة دكتوراه تبحث في فاعلية تصميم تعليمي – تعلمي قائم على استراتيجيات التقويم البديل في الاداء النظري والعملي لطلبة قسم الفيزياء


Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة ( فاعلية تصميم تعليمي ـــــ تعلمي قائم على استراتيجيات التقويم البديل في الاداء النظري والعملي لطلبة قسم الفيزياء وقدرتهم على اتخاذ القرار) في تخصص طرائق تدريس الفيزياء للطالب (يحيى جاري يحيى) التي انجزها تحت اشراف تدريسيا القسم (أ.د. ماجدة إبراهيم علي و أ.د. سمير عطا مكي) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

  • أ.د. هادي كطفان شون (رئيسا)

  • أ.د. نصيف جاسم عبيد (عضوا)

  • أ.م.د. سميرة احمد إبراهيم (عضوا)

  • أ.م.د. هدى كريم حسين (عضوا)

  • أ.م.د. عادل كامل شبيب (عضوا)

  • أ.د. ماجدة إبراهيم علي (عضوا ومشرفا)

  • أ.د. سمير عطا مكي (عضوا ومشرفا)

 يهدف البحث الحالي الى التعرف على فاعلية تصميم تعليمي ــــــ تعلمي قائم على استراتيجيات التقويم البديل في الاداء النظري والعملي لطلبة قسم الفيزياء وقدرتهم على اتخاذ القرار.

    تحدد مجتمع البحث بطلبة المرحلة الثانية في قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة/ ابن الهيثم، جامعة بغداد البالغ عددهم (180) طالباً وطالبة ، وعشوائيا تم اختيار مجموعة ( (B1لتكون المجموعة التجريبية وتضم (20) طالباً وطالبة لتدرس مادة مختبر الكهربائية على وفق التصميم التعليمي ـــــــ التعلمي القائم على استراتيجيات التقويم البديل ، ومجموعة (B2) لتمثل المجموعة الضابطة  وتضم (19) طالباً وطالبة لتدرس المادة نفسها على وفق الطريقة الاعتيادية . كوفئت مجموعتا البحث بمتغيرات (القدرات العقلية واتخاذ القرار). وتحددت المادة العلمية بالتجارب العملية لمادة مختبر الكهربائية للمرحلة الثانية المقررة للفصل الدراسي الاول من العام الدراسي (2020- 2021).

     أعد الباحث متطلبات البحث الممثلة بالتصميم التعليمي ــــــ التعلمي في ضوء استراتيجيات التقويم البديل وما يتضمنه من (تحديد المادة العلمية  وصوغ الأهداف السلوكية وتحديد الأنشطة الأدائية وإعداد دليل عمل التجارب الكهربائية والوسائل التعليمية والأجهزة والأدوات والمواد والخطط التدريسية للمجموعتين)، فضلاً عن بناء اختبار الأداء النظري  ، وأداة تقويم الأداء العملي  ، وتبني مقياس اتخاذ القرار  وتم التأكد من خصائصها السايكومترية.

    بدأ تطبيق التجربة في28/12/2020 ولغاية 15/2/2021 بواقع ساعتين أسبوعياً لكل مجموعة , وقام الباحث بتدريس مجموعتي البحث بنفسه. بعد الانتهاء من تدريس المادة العلمية طبقت اختبارات الاداء النظري , والاداء العملي , ومقياس اتخاذ القرار وتمت معالجة البيانات إحصائياً .

  اظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاداء النظري  والاداء العملي  واتخاذ القرار بفروق دالة إحصائية.

   وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات لإجراء بحوث اخرى .


The effectiveness of an instructional-learning design based on alternative assessment strategies in the theoretical and practical performance of students in the Department of Physics and their ability to make decisions

By Yahya Jari Yahya Al-Azzawi

Supervised by Prof.Dr.Majeda Ibrahim Al-Bawi and Samir Atta Maki                                                        

                                                Abstract

The current research aims to identify the effectiveness of an instructional-learning design based on alternative assessment strategies in the theoretical and practical performance of students of the Physics Department and their decision-making ability

    Determining the research community of second-grade students in the Department of Physics in the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham, University of Baghdad, which numbered (180) male and female students, and a group (B1) was randomly selected to be the experimental group and it includes (20) male and female students to study the electrical laboratory subject according to the design instructional -learning according to alternative assessment strategies, and group (B2) to represent the control group and includes (19) male and female students to study the same subject according to the usual method.The two research groups were rewarded with the variables (mental abilities, decision-making).The scientific material was determined by the practical experiments of the prescribed electrical laboratory subject. For the academic year (2020-2021)

     The researcher prepared the research requirements represented by the instructional-learning design according to the alternative evaluation strategies and what it includes (identifying the scientific material, formulating behavioral objectives, determining performance activities, preparing a manual for electrical experiments, teaching aids, devices, tools, materials and teaching plans for the two groups), as well as building a theoretical performance test, and an evaluation tool. Practical performance, the adoption of a decision-making scale and its psychometric properties were ascertained

   The application of the experiment began on 12/28/2020 until 15/2/2021 at a rate of two hours per week for each group, and the researcher taught the two research groups himself. After completing the teaching of the scientific subject, tests of theoretical performance, practical performance, and decision-making scale were applied, and the data were statistically processed

The results showed the superiority of the experimental group over the control group in theoretical performance, practical performance and decision-making with statistically significant differences

According to the results of the research, the researcher put some recommendations and suggestions for further research

 

Comments are disabled.