ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة رسالة الماجستير الموسومة (تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق المشكلات البيئية ) في تخصص (طرائق تدريس الكيمياء) للطالب (ضياء مهدي حسين) التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم (أ.م.د. زينب عزيز احمد) .
ويهدف البحث الحالي الى :-
تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق المشكلات البيئية ولتحقيق هدف البحث صيغ السؤالان الآتيان :-
-
ما المشكلات البيئية التي ينبغي توافرها في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة ؟
-
ما المشكلات البيئية المتضمنة في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة ؟
للإجابة عن اسئلة البحث :-
تم اعداد قائمة بالمشكلات البيئية تكونت من (8) مشكلات رئيسة وهي ( تلوث الهواء والغلاف الجوي , تلوث الماء, تلوث التربة, الطاقة, الاخلال بالتنوع الحيوي والتوازن البيئي, ادارة النفايات, التلوث الغذائي والدوائي, استثمار الثروة المعدنية) , تنبثق منها (60) مشكلة فرعية بعد الحذف والاضافة .
واقتصرت عينة البحث على كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة للعام الدراسي ( 2020 – 2021 ) وتم التحليل في ضوء القائمة التي تم اعدادها واعتمد الفكرة وحدة للتحليل بنوعيها ( الصريحة والضمنية ) والتكرار وحدة للتعداد , وتم حساب ثبات التحليل بالاتفاق مع محللين خارجين ومع الباحث نفسه, واستعمل معادلة هولستي لحساب قيم معاملات الثبات , واظهرت النتائج باستعمال التكرارات والنسب المئوية ما يأتي :-
1- ان كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول المتوسط هو الاكثر اهتماما بالمشكلات البيئية بنسبة (37.60% ) بواقع (44) تكراراً, اما كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الثاني المتوسط فكان الاقل اهتماما فقد حقق نسبة (29.33% ) بواقع ( 34 ) تكراراً.
2- حل مجال تلوث الهواء والغلاف الجوي بالمرتبة الاولى بنسبة (23.68% ) بواقع (27) تكراراً في كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة , بينما حل مجال تلوث التربة في المرتبة الاخيرة ولم تحصل على اي تكرار.
3- حصلت المشكلة الفرعية ( دور العناصر الكيميائية في الطبيعة ) على اكبر عدد من التكرارات بواقع (23) تكراراً فحلت بالمرتبة الاولى , في حين لم تحصل العديد من المشكلات الفرعية على اي تكراراً .
4- ان كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة حققت (28) مشكلة فرعية بنسبة ( 46.66 % ) وهذه النسبة تعد غير جيدة مقارنة مع النسبة المحكية التي اعتمدها الباحث استنادا الى آراء الخبراء والمحكمين وهي (70% ) .
وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الدراسة خرج الباحث بعدة توصيات منها :-
1- تضمين كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة للمشكلات البيئية غير المتوفرة الرئيسة منها والفرعية .
2- توجيه انظار المتخصصين بإصلاح مناهج العلوم ولاسيما منهج الكيمياء الى اهمية تضمين المشكلات البيئية كونها احد الاتجاهات الحديثة للتربية العلمية .
3- اشراك المهتمين بالتربية البيئية والمتخصصين بمجال البيئة ضمن لجان اعداد مناهج العلوم ولاسيما منهج الكيمياء .
واستكمالا للبحث الحالي اقترح الباحث اجراء دراسات لتحليل محتوى كتب الكيمياء بمراحل دراسية اخرى وتحليل محتوى كتب مواد علمية اخرى كعلم الفيزياء والاحياء في ضوء المشكلات البيئية نفسها.
Analyzing the Content of Intermediate School’s Chemistry Textbooks According to Environmental Problems
By Dhia’a Mahdi Hussein
Supervised by Asst.prof.Dr.Zainab Aziz Ahmed
Abstract
The main goal of this research is
To analysis of the Content of the intermediate school of second stage of the environmental rings
-What are the environmental issues that should be provided in the of the intermediate school of second stage of the chemistry textbooks
-What are the environmental problems included in the content of the chemistry textbooks for the second stage of intermediate school
To answer the research questions
A list of environmental problems has been prepared, consisting of (8) main problems, which are (air and atmosphere pollution, water pollution, soil pollution, energy, disturbance of biodiversity and environmental balance, waste management, food and drug pollution, investment of mineral wealth), from which (60) sub- problem has been appeared after deletion and addition
Then the researcher analyzed the chemistry books for the intermediate stage for the academic year (2020-2021) in light of the list that had been prepared and approved the idea as a unit of analysis with its two types (explicit and implicit) and repetition as a unit for enumeration, and the stability of the analysis was calculated in agreement with outside analysts and with the researcher himself, and the researcher used the Holste equation To calculate the values of the stability coefficients, the results: showed, using frequencies and percentages, the following
-The science book (two chemistry units) for the first intermediate stage was the most concerned with environmental problems by (3 7. 66%), (4) iterations, while the science book (two chemistry units) for the second intermediate stage was the least concerned, it achieved (29.82%) by (34) Repeatedly
2-The field of air and atmosphere pollution placed first with a rate of (23.68%) by (27) iterations in the chemistry textbooks for the intermediate stage, while the field of soil pollution came in the last place and did not get any repetition
-The sub-problem (the role of chemical elements in nature) had got the largest number of repetitions with a rate of (23) iterations and it placed first, while many of the sub problems of a subset did not get any frequency
-The chemistry textbooks for the intermediate stage achieved (28) sub-problems at a percentage of (46.66%), and this percentage is not good compared to the standard percentage adopted by the researcher based on the opinions of experts and referees, which is (70%)
In light of the findings of the study, the researcher came up with several recommendations, including
– environmental problems are major and minor
-pointing the attention of specialists in the reform of science curricula, especially the chemistry curriculum, to the importance of including environmental problems, as it is one of the modern directions of scientific education
-Involving those interested in environmental education and specialists in the field of environment within the committees for preparing science curricula, especially the chemistry curriculum
To complement the current research, the researcher suggested conducting studies to analyze the content of chemistry textbooks at other stages of study and analyze the content of books of other scientific materials such as physics and biology in light of the same environmental problem