ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (اثر استراتيجية حوض السمك باستخدام الصف الالكتروني (google classroom) في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي لمادة علم الاحياء ومهارات الاتصال لديهم) في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة للطالب (رواء محسن عبد الكريم) التي انجزها باشراف التدريسي في القسم (أ.د. احمد عبيد حسن) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي:
-
أ.د. فاطمة عبد الامير عبد الرضا رئيسا)
-
أ.د. نادية حسين يونس (عضوا)
-
أ.م.د. حسين سالم مكاون (عضوا)
-
أ.د. احمد عبيد حسن (عضوا ومشرفا)
ويهدف البحث الحالي الى التعرف على (اثر استراتيجية حوض السمك باستخدام الصف الالكتروني (Google classroom) في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي لمادة علم الاحياء ومهارات الاتصال لديهم) , ولتحقيق هدف البحث صاغ الباحث الفرضيات الاتية :
-
لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبية الذين يدرسون مادة علم الاحياء على وفق استراتيجية حوض السمك وبين متوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة الذين يدرسون المادة نفسها على وفق الطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة علم الاحياء .
-
لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبية الذين يدرسون مادة علم الاحياء على وفق استراتيجية حوض السمك وبين متوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة الذين يدرسون المادة نفسها على وفق الطريقة الاعتيادية في مقياس مهارات الاتصال .
اعتمد الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي لمجموعتين متكافئتين تجريبية وضابطة , وقد اختيرت عينة البحث عشوائياً من طلبة الصف الخامس العلمي الاحيائي من اعدادية الامام الصادق للبنين التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الاولى, اذ بلغت عينة البحث (61) طالباً بواقع (30) طالباُ في المجموعة التجريبية التي تدرس وفق استراتيجية حوض السمك باستخدام الصف الالكتروني (Google classroom) و(31) طالباً في المجموعة الضابطة التي تدرس على وفق الطريقة الاعتيادية .
كوفئت مجموعتي البحث في متغيرات (العمر الزمني محدد بالأشهر, الذكاء, اختبار المعلومات السابقة في مادة علم الاحياء, التحصيل السابق لمادة علم الاحياء, مقياس مهارات الاتصال) كما حددت المادة العلمية بالفصول الاربعة الاولى من كتاب علم الاحياء المقرر تدريسه للعام الدراسي (2020-2021) , وصاغ الباحث(315) غرضاً سلوكياً للفصول الاربعة ممثلة بالمستويات الستة لتصنيف بلوم للمجال المعرفي وفقاً للحصص المقترحة لكل فصل , كما عدت الخطط التدريسية لمجموعتي البحث, اذ قام الباحث بتدريس المجموعتين بنفسه خلال مدة التجربة التي استمرت (10) اسابيع من الكورس الاول للعام الدراسي (2020-2021) .
تم إعداد اداتي البحث وهما اختبار تحصيلي في مادة علم الاحياء ومقياس مهارات الاتصال, اذ تألف الاختبار التحصيلي من (50) فقرة من نوع الاختيار من متعدد بأربعة بدائل, اما المقياس فقد تألف من (30) فقره تناولت أربعة محاور لمهارات الاتصال بثلاثة بدائل, وتم التحقق من صدق الادوات بعد عرضها على مجموعة من المحكمين, وجرى تطبيقها على عينتين استطلاعيتين احدهما لمعرفة مدى وضوح الفقرات وزمن الاجابة ووضوح التعليمات والاخرى لغرض تحليل فقرات الاختبار التحصيلي احصائياً لاستخراج معامل الصعوبة والتمييز وفعالية البدائل الخاطئة فضلا عن استخراج الثبات (الخصائص السايكومترية) .
وبعد انتهاء التجربة تم تطبيق الاداتين على مجموعتي البحث ثم صححت اجابات الطلبة وتمت معالجتها احصائياً اذ اظهرت النتائج الاتي :
-
وجود فرق ذا دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي وبحجم اثر متوسط للمتغير المستقل بلغَ (782) .
-
وجود فرق ذا دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية في مقياس مهارات الاتصال وبحجم اثر متوسط للمتغير المستقل بلغَ (747) .
اشارت نتائج البحث الى وجود اثر ايجابي للتدريس باستراتيجية حوض السمك في التحصيل ومهارات الاتصال, وفي ضوء ذلك قدم الباحث عددا من التوصيات والمقترحات منها :
-
التأكيد على ضرورة اعتماد استراتيجية حوض السمك في تدريس مادة علم الاحياء للمراحل الاعدادية وحسب ما يتوافر من امكانيات داخل المؤسسة التربوية .
وخلص الطالب الى التوصيات الاتية :
-
التأكيد على ضرورة اعتماد استراتيجية حوض السمك في تدريس مادة علم الاحياء للمراحل الاعدادية وحسب ما يتوافر من امكانيات داخل المؤسسة التربوية .
-
التأكيد على ضرورة اطلاع مدرسي مادة علم الاحياء على طرائق واساليب التدريس الحديثة وبالأخص استراتيجية حوض السمك واعتمادها في التدريس وعلى التطبيقات التكنلوجية الحديثة من خلال اقامة دورات تدريبية للملاكات التدريسية.
-
التأكيد على دور المدرس في غرس وتنمية مهارات الاتصال لدى الطلاب اثناء ممارسة العملية التعليمية لأنها اساس لحدوث التعلم, وتنميتها من خلال دعم التدريس بالأنشطة والمواقف .
-
اطلاع مدرسي مادة علم الاحياء بنتائج البحوث والدراسات التي تناولت استراتيجيات التعلم النشط وتقنيات تكنلوجيا التعلم للاستفادة منها وتوظيفها في تنمية المعرفة بشكل عام ومهارات الاتصال بشكل خاص .
(The Effect of the Fishbowl Strategy by using The Electronic Classroom (google classroom)on the achievement of fifth-grade Students in Biology and Communication Skills)
By Rawa’a Mohsen Abdulkareem
Supervised by Dr .Ahmed Obaid Hassan
The current research aims to identify (The effect of the Fishbowl Strategy by using the electronic Classroom(Google classroom) on the Achievement of fifth grade Students in biology and their Communication Skills)
Abstract
The current research aims to identify (The effect of the Fishbowl Strategy by using the electronic Classroom(Google classroom) on the Achievement of fifth grade Students in biology and their Communication Skills) , and to achieve the goal of the research ,the researcher formulated the following hypotheses
There is no statistically significant difference at a level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study biology according to the fishbowl strategy and the average scores of the control group students who study the same subject according to the usual method of attaining Biology subject
There is no statistically significant difference at a level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study biology according to the aquarium strategy and the average scores of the control group students who study the same subject according to the usual method and communication skills They have
The researcher adopted the experimental design with partial control for two equal experimental and control groups, and the research sample was chosen randomly from the fifth-grade students of biological science from Imam Al-Sadiq Boys High School affiliated to the General Directorate of Education in Baghdad Rusafa First for the academic year, as the research sample reached (61) students of (30) Students in the experimental group that are taught according to the strategy of the aquarium using the electronic classroom (Google classroom), and (31) students in the control group who study according to the usual method
The two groups of research were rewarded in the variables (), and the scientific material was defined in the first four chapters of the biology book to be taught for the academic year (2020-2021), and the behavioral objectives of the classes were formulated and amounted to (315) behavioral objectives representing the six levels of Bloom’s classification of the field of knowledge according to the suggested lessons. For each semester, I also prepared the teaching plans for the two research groups, as the researcher taught the two groups himself during the period of the experiment, which lasted (10) weeks from the first semester of the academic year (2020-2021).
The two research tools were prepared, namely the achievement test and the communication skills scale, as the test consisted of (50) test items of the multiple choice type with four alternatives, and the scale consisted of (30) paragraphs that dealt with four attempts to communicate skills with three alternatives, and the validity of the tools was verified. After it was presented to a group of arbitrators, it was applied to two survey samples, one of them to find out the clarity of the paragraphs and the response time and the other for the purpose of statistically analyzing the items of the achievement test to extract the difficulty factor, discrimination and effectiveness of the wrong alternatives in addition to extracting the stability.
After the end of the experiment, the two tools were applied to the two research groups, then the students ’answers were corrected and were processed statistically, as the following results were shown:
The presence of a statistically significant difference in favor of the experimental group in the achievement test, with an average effect size of the independent variable reaching (0.782).
The presence of a statistically significant difference in favor of the experimental group in the measure of communication skills with an average effect size of the independent variable of (0.747).
The results of the research indicated that there is a positive effect of teaching the fishbowl strategy on achievement and communication skills, and in light of this the researcher made a number of recommendations and proposals:
Emphasizing the need to adopt the fish bowl strategy in teaching biology to the preparatory stages, according to the available capabilities within the educational institution.
Recommendations
-Emphasizing the necessity of adopting the fish bowl strategy in teaching biology to the preparatory stages, according to the available capabilities within the educational institution.
-Emphasizing the necessity of informing the teachers of sibling science about modern teaching methods and methods, especially the fishbowl strategy, and its adoption in teaching and on modern technological applications through the establishment of training courses for the teaching staff.
-Emphasis on the role of the teacher in instilling and developing students’ communication skills during the practice of the educational process because it is a basis for learning and its development through supporting teaching with activities and attitudes
– Informing biology teachers of the results of research and studies that dealt with active learning strategies and learning technology techniques to benefit from and employ them in developing knowledge in general and communication skills in particular