ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( تحليل محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق مهارات التفكير البصري ) في تخصص ( طرائق تدريس الكيمياء ) للطالب ( احمد عبد الحمزة جياد ) التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم ( أ.م.د. زينب عزيز احمد ) .

هدف البحث الحالي الى الاجابة عن التساؤلات الاتية :-

  • ما مهارات التفكير البصري التي ينبغي تضمينها في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة؟

  • ما مهارات التفكير البصري المضمنة في محتوى كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة؟

وللإجابة عن هذه التساؤلات و لتحقيق هدف البحث اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي، بأسلوب تحليل المحتوى، وتمثل مجتمع البحث بمقرر الكيمياء للمرحلة المتوسطة للعام الدراسي (2020 -2021) م،  وتم أعداد قائمة بمهارات التفكير البصري بعد الاطلاع على المصادر والدراسات والادبيات التي تناولت التفكير البصري ومهاراته، وتم التوصل الى قائمة اولية بالمهارات تم التأكد من صدقها بعد عرضها على مجموعة من الخبراء والمحكمين حيث حصلت على اتفاق اكثر من 80 % من اراء المحكمين .

فتكونت القائمة بشكلها النهائي من ستة مهارات رئيسة هي: (التعرف على الشكل البصري، تحليل الشكل البصري، ربط العلاقات في الشكل البصري، ادراك وتفسير الغموض، تمييز الشكل البصري، استخلاص المعاني) وبالاعتماد على وحدة الشكل كوحدة للتحليل، والتكرار كوحدة للعد تم تحليل كتب الكيمياء للمرحلة المتوسطة على وفق مهارات التفكير البصري، وتم عرض انموذجاً من عينة التحليل على عدد من المحكمين وقد اتفقوا على صلاح عملية التحليل، ثم تم التأكد من ثبات التحليل عن طريق اعادة التحليل من قبل الباحث بعد مرور فترة زمنية،  وبالاستعانة بمحللين اخرين للتأكد من ثبات التحليل وتم الحصول على ثبات التحليل بنسبة تتراوح من (80% -94 %) باستخدام معادلة هولستي، وقد اسفرت النتائج الى ان كتب الكيمياء للمرحلة المتوسط  قد اتسمت بالتباين في مهارات التفكير البصري فجاءت النسب بشكل متباين وعلى التوالي بحسب الترتيب اعلاه (26%، 27%، 13%، 13%، 12%، 9%) لكل مهارة في كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول المتوسط و كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الثاني متوسط فقد حصل على النسب التالية (29%، 33%، 13%، 10%، 8%، 7%) لكل مهارة اما كتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط فقد حصلت مهارات التفكير البصري فيه على النسب التالية (31 %، 36%، 12%، 10 %، 6%، 5%) وعلى التوالي .

ومن ذلك كله توصل الباحث الى ان كتاب الكيمياء للصف الثالث المتوسط كان الاكثر عناية بتضمين مهارات التفكير البصري وبنسبة (47 %) ثم جاء كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الاول المتوسط وبنسبة (32%) في العناية بتضمين مهارات التفكير البصري واخيرا جاء كتاب العلوم (وحدتي الكيمياء) للصف الثاني المتوسط وبنسبة (21%) وهو الاقل تضمين لهذه المهارات .


 Analyzing the Content of Chemistry Textbooks for Intermediate School According to Visual Thinking Skills

By Ahmed Abdulhamza  Jiad

Supervised by Asst.prof.Dr.Zainab Aziz Ahmed

Abstract

The current research aims to answer the following questions

What visual thinking skills should be included in the content of middle school chemistry textbooks?

What are the visual thinking skills included in the content of middle school chemistry textbooks?

 In order to answer these questions and to achieve the goal of the research، the researcher adopted the descriptive and analytical approach، using the method of content analysis، and the research community was represented by the chemistry course for the intermediate stage of the academic year (2020-2021) AD، and a list of visual thinking skills was prepared after reviewing the sources، studies and literature that dealt with visual thinking. And his skills، and a preliminary list of skills was reached، which was verified after being presented to a group of experts and arbitrators، where more than 80% of the opinions of the arbitrators were agreed upon.

 The list، in its final form، consisted of six main skills: (recognition of the visual shape، analysis of the visual figure، linking relationships in the visual form، perception and interpretation of ambiguity، distinguishing the visual form، extracting meanings) and by relying on the unit of form as a unit of analysis، and repetition as a unit of counting، the books were analyzed. Chemistry books for the intermediate stage based on visual thinking skills، and a sample of the analysis sample was presented to a number of arbitrators and they agreed on the validity of the analysis process. The stability of the analysis and the stability of the analysis was obtained at a rate ranging from (80% -94%) using the Holste equation، and the results resulted in the chemistry textbooks for the intermediate stage were characterized by a variation in visual thinking skills,

so the proportions came in varied form and respectively according to the order above (26%،  27%، 13%، 13%، 12%، 9%) for each skill in the science book (two chemistry units) for the first intermediate grade and the science book (two chemistry units) for the second grade average، so he got the following percentages

(29%، 33%، 13 %، 10%،  8%، 7%) for each skill. As for the chemistry textbook for the third intermediate grade the visual thinking skills in it obtained the following percentages (31%، 36%، 12%، 10%، 6%، 5%)،respectively

 From all this، the researcher concluded that the chemistry textbook for the third intermediate grade was the most concerned with including visual thinking skills at a rate of (47%). Then came the science book for the first intermediate grade with a percentage of (32%) in taking care of including visual thinking skills and finally came the science book (two chemistry units) For the second intermediate grade، at a rate of (21%)،which is the least inclusive of these skills

Based on the results of the research، a number of recommendations and proposals were presented

 

 

 

Comments are disabled.