ناقش قسم الفيزياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( مهارات حل المسألة الفيزيائية لدى طلبة الخامس المهني وعلاقتها بسعتهم العقلية ) في تخصص طرائق تدريس الفيزياء ، للطالب ( احمد هاشم محمد ) التي انجزها تحت الاشراف المشترك لتدريسيتا القسم ( أ.د. ماجدة ابراهيم علي و أ.م.د. عروبة جميل طارش) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة اسمائم في ما يأتي :
-
أ.د. حنان حسن مجيد (رئيسا)
-
أ. د. فاضل جبار جودة (عضوا)
-
م.د. فائز سالم عبد (عضوا)
-
أ.د. ماجدة ابراهيم علي (عضوا ومشرفا)
-
أ.م.د. عروبة جميل طارش (عضوا ومشرفا)
يهدف البحث الحالي عن الكشف عن مهارات حل المسائل الفيزيائية لدى طلبة الخامس المهني وعلاقتها بسعتهم العقلية ، تم اختيار عينة البحث المكونة من (200) طالب وطالبة من طلبة الصف الثاني المهني في المدارس الصناعية الحكومية في مركز محافظة الموصل.
وتم بناء اختبارا لمهارات حل المسألة الفيزيائية مكون (23) فقرة موزعة على خمس مهارات لحل المسائل الفيزيائية ، كما اختير مقياس جاهز لقياس السعة العقلية وتم التأكد من الخواص السايكومترية للاداتين.
طبقت ادواتي البحث على العينة المحددة في نهاية الكورس الدراسي الاول من العام الدراسي 2020/2021 ، وبأشراف الباحثين
وبعد تحليل النتائج اتضح ان هناك علاقة عالية وموجبة بين مهارات حل المسائل الفيزيائية والسعة العقلية لدى طلبة الثاني المهني ، وأن للجنس أثر في مستوى مهارات حل المسائل الفيزيائية ودرجات السعة العقلية ولصالح الإناث.
وبناءً على النتائج والاستنتاجات التي تم التوصل اليها يوصي الباحثون بالاتي:
-
التركيز على موضوع مهارات حل المسائل الفيزيائية للطلبة في جميع المراحل الدراسية وخاصة طلبة الصف الثاني المهني في قسم التعليم المهني.
-
مراعاة الفروق الفردية بالنسبة للطلبة في ارتفاع وانخفاض السعة العقلية له دور كبير في تخزين المعلومات واستحضارها عند حل المسائل.
-
توجيه انتباه مدرسي الفيزياء التعامل لمراعاة السعة العقلية للطالب باعتبارها عامل مؤثر في كيفيه تعامله مع المعرفة والمعلومات .
-
تضمين الدورات التدريبية التي يعدها قسم الاعداد والتدريب في وزارة التربية لمدرسي الفيزياء الاستراتيجيات التي تنمي مهارات حل المسائل الفيزيائية .
The physical problem solving skills of the Fifth professional students and their relationship to their mental capacity
By Ahmed Hashim Mohammed
Supervised by prof.Dr.Majida Ibrahim Ali and Asst.prof.Dr.Oroba Jameel Tarish
The aim of research
to reveal the skills of solving physical problems among students of the fifth vocational grade and their relationship to their mental capacity
Abstract
The aim of the current research is to reveal the skills of solving physical problems among students of the fifth vocational grade and their relationship to their mental capacity, the research sample consisting of 200 male and female students of the second grade of vocational education has been selected at the state industrial schools in the district of Mosul Governorate
A physical problem-solving skills test was built into 23 items divided into five physical problem-solving skills, a ready-to-measure measure of mental capacity was selected and the psychometric properties of the two tools were verified, the research tools applied to the specified sample at the end of the first course of the 2020/2021 academic year, and under the supervision of the researchers.
After analysing the results, it became clear that there was a high and positive correlation between physical problem solving skills and mental capacity in the second vocational students, and that gender had an impact on the level of physical problem solving skills and mental capacity scores and for the benefit of females.
In the light of the results of the research, a number of recommendations and suggestions were made
Recommendations
Based on the results and conclusions that have been reached, the researchers recommend the following
– Focusing on the problem of physical problem solving skills for student’s at all academic levels, especially second-year vocational students in the Vocational Education Department
– Taking into account individual differences for students in the rise and fall of mental capacity has a great role in storing information and recalling it when solving problems.
– Directing the attention of physics teachers to take into account the mental capacity of the student as an influential factor in how he deals with knowledge and information.
– The training courses prepared by the Department of Preparation and Training in the Ministry of Education for physics teachers include strategies that develop skills for solving physical problems.