ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( اثر استراتيجية بيكس (P.E.C.S) في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير الشمولي عند طالبات الصف الخامس العلمي ) في تخصص طرائق تدريس الكيمياء للطالبة ( زينب عبد الامير عبيد ) التي انجزتها باشراف التدريسية في القسم ( أ.م.د. سوزان دريد أحمد ) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المدرجة أسمائهم في ما يأتي :
-
أ.د. احسان عليوي ناصر (رئيسا)
-
أ.د. ضمياء سالم داود (عضوا)
-
أ.م.د. حسن تقي طه (عضوا)
-
أ.م.د. سوزان دريد احمد (عضوا ومشرفا)
ويهدف البحث الى التعرف الى:
-
اثر استراتيجية بيكس (E.C.S) في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي الأحيائي في مادة الكيمياء.
-
اثر استراتيجية بيكس (E.C.S) في التفكير الشمولي عند طالبات الصف الخامس العلمي الأحيائي في مادة الكيمياء.
ويهدف البحث الى التعرف على اثر استراتيجية بيكس (P.E.C.S) في تحصيل مادة الكيمياء و التفكير الشمولي عند طالبات الصف الخامس العلمي الأحيائي ,وللتحقق من هدفي البحث صيغت الفرضيتان الصفريتان الآتيتان :
1- لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن وفقاً لإستراتيجية بيكس (P.E.C.S) ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن وفقاً للطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة الكيمياء.
2- لايوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن وفقاً لإستراتيجية بيكس (P.E.C.S) ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن وفقاً للطريقة الاعتيادية في التفكير الشمولي.
وللتأكد من فرضتي البحث أُختير المنهج التجريبي ذو الضبط الجزئي المتمثل بالاختبار البعدي للتحصيل والتفكير الشمولي لما يتسم به من القدرة على التحكم في شتى العوامل المؤثرة في الظاهرة المراد دراستها .
تمثل مجتمع البحث بطالبات الصف الخامس العلمي في الاعداديات والثانويات النهارية الحكومية التابعة لتربية بغداد الكرخ الثالثة , والبالغ عددها (49) مدرسة موزعة بين (6) قطاعات , اما عينة البحث فقد تمثلت بطالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي , وتم اختيار إعدادية النصر للبنات بالطريقة القصدية , واختيار شعبتين من المدرسة بالطريقة العشوائية لتمثل إحدهما المجموعة التجريبية والبالغ عددها (35) والتي ستُدرس مادة الكيمياء على وفق استراتيجية بيكس (P.E.C.S) , والأخرى المجموعة الضابطة والبالغ عددها (36) التي ستُدرس المادة نفسها على وفق الطريقة
الاعتيادية , وتم اجراء التكافؤ أحصائياً بين مجموعتي البحث في بعض المتغيرات التي تعتقد الباحثة انها تؤثر في نتائج البحث ,وهي ( العمر الزمني بالشهور , وتحصيل السنة السابقة , ومستوى الذكاء ( أوتيس لينون ) , ةاختبار المعلومات السابقة , ومقياس التفكير الشمولي ) .
وبالنسبة إلى أداتي البحث تم إعداد أختبار تحصيلي تضمن (40) فقرة منها (30) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد ذي الاربعة بدائل, و (10) فقرات مقالية , وتم التأكد من صدقه وثباته وصعوبة فقراته والقوة التمييزية لها وفاعلية البدائل الخاطئة , و أُعد مقياس للتفكير الشمولي وتكون المقياس من (48) فقرة موزعة بين خمسة مجالات (الجودة والتأمل في الاداء , والتعامل مع العموميات, وسهولة التعامل مع الاخرين, والتخيل العقلي والادراك الشمولي, والتعامل مع المجردات والمواقف الغامضة) , وحللت فقرات المقياس أحصائياً للتأكد من صدقه وثباته والقوة التمييزية , علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية (الاتساق الداخلي), وارتباط الفقرات بالمجال الذي تنتمي اليه , وعلاقة المجالات مع بعضها (مصفوفة الارتباط) , وتم أعتماد الوسائل الاحصائية الاتية (الاختبار التائي (t-test ) لعينتين مستقلتين ,ومعامل الصعوبة , ومعامل القوة التميزية , ومعادلة فاعلية البدائل , ومعادلة معامل ارتباط بيرسون , ومعادلة الفا كروبناخ , ومعادلة كوبر ) .
وأظهرت نتائج البحث :
1-وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن وفقاً لإستراتيجية بيكس (P.E.C.S) ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن وفقاً للطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة الكيمياء لصا2-وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن وفقاً لإستراتيجية بيكس (P.E.C.S) ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن وفقاً للطريقة الاعتيادية في التفكير الشمولي لصالح المجموعة التجريبة .
وفي ضوء ذلك تم التوصل الى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
لح المجموعة التجريبية.
في ضوء النتائج التي توصلت اليها الدراسة توصي الباحثة بــــ :
-
تأكيد ضرورة تضمين استراتيجيات التعلم النشط في تدريس مادة الكيمياء والمواد العلمية الاخرى .
-
تأكيد ضرورة استعمال استراتيجية بيكس (E.C.S) في مادة الكيمياء لدى طلبة الثانوية بصورة عامة.
-
اطلاع مدرسي مادة الكيمياء ومدرساتها على الطرائق والأساليب الحديثة في التدريس ولا سيما استراتيجية بيكس (E.C.S) في التعليم الثانوي والجامعي وذلك عن طريق عقد الدورات والندوات التربوية والنشرات الخاصة.
-
اشراك مدرسي ومدرسات المواد العلمية ولا سيما مادة الكيمياء بدورات تدريبية في كيفية إعداد هذه الاستراتيجية واستعمالها.
-
اطلاع مدرسي ومدرسات مادة الكيمياء بنتائج الأبحاث والدراسات التي تناولت المواد العلمية والاستراتيجيات البنائية للإفادة منها وتوظيفها في تنمية المعرفة بصورة عام وتنمية مهارات التفكير الشمولي بصورة خاصة.
-
التأكيد على ضرورة الابتعاد عن استعمال الطرائق الاعتيادية في تدريس مادة الكيمياء والإفادة من استراتيجية بيكس (E.C.S) لما اتاحته من رفع مستوى التحصيل والتفكير الشمولي لدى الطالبات .
-
ضرورة توفير البيئة الملائمة من الإمكانات والوسائل التعليمية وتفعيل دور المختبر بما يسهل استعمال هذه الاستراتيجية في التعليم .
The effect of Beek’s strategy (P.E.C.S) on achievement of chemistry and holistic thinking among fifth-grade students
By Zainab Abdulameer Obaid
Supervised by Asst.prof.Dr.Susan Duraid Ahmed
Abstract
The aim of the research is to identify the effect of the PECS strategy on the achievement of chemistry and holistic thinking among students of the fifth scientific and biological studies. To verify this goal, the following two hypotheses were formulated
-There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of female students of the experimental group who are studying according to the PEX strategy (P.E.C.S) and the average score of the students of the control group who are studying according to the usual method of achieving the chemistry.
-There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of female students of the experimental group who are studying according to the PEX strategy (P.E.C.S) and the average score of the students of the control group who study according to the usual method of comprehensive thinking.
To confirm the two research hypotheses, the researcher chose the experimental approach with partial control, which is the dimensional test of achievement and comprehensive thinking of what is characterized by the ability to control the various factors affecting the phenomenon to be studied.
The research community was represented by the fifth scientific students in the third day preparations and government secondary schools affiliated with the education of Baghdad, Al-Karkh Third. The number (49) schools distributed in (6) sectors. As for the research sample, it was represented by the fifth scientific students in the biological science. Two divisions of
the school in a random manner to represent one of the experimental group of (35), which will study the chemistry subject according to the PECS strategy, and the second of the control group of (36) that will study the same subject according to the usual way, and the equivalence was done statistically Between the two groups in search of some variables, namely, (chronological age in months, the collection of the previous year, the level of intelligence (Otis Lennon), test the previous information, holistic thinking scale).
With regard to the research tools, an achievement test was prepared that included (40) items, of which (30) were subjective items of the multiple choice type with four alternatives, and (10) article articles, and its validity, consistency, the difficulty of its paragraphs, the distinguishing strength of it and the effectiveness of the wrong alternatives were verified, and a scale was prepared. For holistic thinking, the scale consists of (48) items distributed in five areas (quality and meditation in performance, dealing with generalities, ease of dealing with others, mental imagination and holistic perception, dealing with abstracts and ambiguous situations). Relationship of the degree of the paragraph to the degree of all The (internal consistency), the correlation of the vertebrae to the domain to which they belong, and the relationship of the fields with each other (the correlation matrix), the following statistical methods have been adopted (t-test for two independent samples, difficulty coefficient, differential power factor, substitution effectiveness equation, and correlation coefficient equation Pearson, the Alpha Cropnach equation, and the Cooper equation).
The search results showed
-There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of female students of the experimental group who are studying according to the PEX strategy (P.E.C.S) and the average score of female students of the control group who are studying according to the usual method of obtaining chemistry and in favor of the experimental group.
-The presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the experimental group who are studying according to the PEX strategy (P.E.C.S) and the average score of the students of the control group who are studying according to the usual method of comprehensive thinking and in favor of the experimental group.
In light of this, a number of conclusions, recommendations and proposals were reached.
Research objectives:
The research aims to identify:
-The effect of the (P.E.C.S) strategy on the achievement of fifth-grade students in the biological sciences in the subject of chemistry..
-The Impact of Pecs Strategy (P.E.C.S) on Holistic Thinking of Fifth Grade Students of Biological Sciences in Chemistry
Recommendations
-Emphasizing the necessity to include active learning strategies in the teaching of chemistry and other scientific subjects .
Emphasizing the necessity of using the PECS strategy (P.E.C.S)in chemistry for high school students in general.
-Familiarizing male and female chemistry teachers with modern methods and methods of teaching, especially the PEX strategy (P.E.C.S) in secondary and university education, by holding courses, educational seminars and special publications.
-Involving male and female teachers of scientific subjects, especially chemistry, in training courses on how to prepare and use this strategy.
-Chemistry teachers’ and female teachers acquaintance with the results of research and studies that dealt with scientific materials and constructive strategies to benefit from them and employ them in the development of knowledge in general and the development of holistic thinking skills in particular.
-Emphasizing the need to move away from the usual methods of teaching chemistry, and to benefit from the PEX (P.E.C.S) strategy, as it enabled it to raise the level of achievement and holistic thinking among students.
-The necessity of providing an appropriate environment of educational capabilities and means and activating the role of the laboratory in order to facilitate the use of this strategy in education.