ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( تحليل كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة في ضوء مهارات الاقتصاد المعرفي واكتساب الطلبة لها ) في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة ، للطالبة (سها فرج ارحيمة ) التي انجزتها باشراف مشترك لتدريسيا القسم ( أ.د. نادية حسين يونس ) و ( أ.م.د. عمار عبد علي حسن ) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المدرج أسمائهم في ما يأتي :

  • أ.د. فاطمة عبد الامير عبد الرضا (رئيسا)

  • أ.د. أحمد عبيد حسن (عضوا)

  • أ.م.د. نبأ عبد الرؤوف عمار (عضوا)

  • أ.د. نادية حسين يونس (عضوا ومشرفا)

  • أ.م.د. عمار عبد علي حسن(عضوا ومشرفا)

هدف البحث الحالي الى التعرف على:

  • مهارات الاقتـصاد المعرفي المتضمنة في كتابي الـعلوم للدراسة المتوسطة.

  • إكتـساب طلبة الصف الثاني المتوسط لمهـارات الاقتصاد المعرفي.

  • إكتساب طلبة الصف الثاني المتوسط لمهارات الاقتصاد المعرفي يعزى لمتغير الجنس.

ولتحقيق هدفي البحث الثاني والثالث صاغت الباحثة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:

 لا يوجد فرق ذو دلالـة إحصائية عند مستوى(0,05) بين متـوسط درجات طلبة الصف الثاني المتوسط لاختبار الإكتساب وفقا لمهارات الاقتصاد المعرفي والمتوسط الفرضي للاختبار.

 لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائـية عند مستوى(0,05) بين متوسط درجات الطـلاب ومتوسط درجـات الطالبات للصف الثاني المتوسط لإختبار الإكتساب وفقاً لمهارات الاقتصاد المعرفي.

   قامت الباحثة بأعداد قائمة تحليل محتوى، إعتماداً على الدراسات السابقة والادبيات والبحوث في هذا المجال، وقد تكونت قائمة التحليل من(69) مهارةً ضمتها(7) مجالات هي:( المعرفي، التكنولوجيا، الاتصال، النمو العقلي، الاجتماعي، الاقتصادي، التقويم) وللتأكد من صدقها، عرضتها على مجموعة من الخبراء والمختصين في المناهج وطرائق التدريس.

 إعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، لملاءمته طبيعة أهداف البحث، وتكون مجتمع البحث من جميع كتب العلوم للمرحلة المتوسطة للعام الدراسي (2020/2021)،بينما تألفت عينة البحث من كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة لصفي الاول والثاني المتوسط بجزأيهما، ثم حللت الباحثة محتوى الكتابين اعتماداً على الفكرة الصريحة والضمنية كوحدة للتسجيل، والتكرار وحدةً للتعداد، تم التأكد من صدق التحليل، والتأكد من ثباته عن طريق حساب نسبة الاتفاق بين الباحثة ونفسها بعد فترة من الزمن وبينها وبين محللين خارجيين بإستخدام معادلة هولستي Holsti))، واعتماداً على نسب المهارات المتحصلة من عملية تحليل المحتوى، تم بناء إختبار إكتساب وفقاً لمهارات الاقتصاد المعرفي وتكون الاختبار من(40) فقرة بصيغة الاختيار من متعدد، طبق بعد التأكد من صلاحيته وثباته،على عينة عشوائية بلغت(400)طالب وطالبة من طلبة الصف الثاني المتوسط في مدارس المديرية العامة لتربية بغداد/الرصافة الثالثة ،وقد تم استخدام برنامج الرزم الاحصائية spss)) في استخراج النتائج احصائياً ،واسفرت النتائج عن:

تضمن كتابي العلوم للمرحلة المتوسطة مهارات الاقتصاد المعرفي بنسب متفاوتة وفقاً للترتيب التالي لمجالاتها السبعة:(النمو العقلي، المعرفي، التقويم، الاتصال، التكنولوجيا، الاقتصادي، الاجتماعي) وان نسبتها في كتاب العلوم للصف الاول المتوسط أعلى من كتاب العلوم للصف الثاني المتوسط في عدد التكرارات لهذه المهارات.

جاء اكتساب الطلبة وفقاً لمهارات الاقتصاد المعرفي ضعيفاً مقارنةً مع قيمة المتوسط الفرضي للإختبار.

تفوق مستوى الطالبات على مستوى الطلاب بالنسبة لإختبار مهارات الاقتصاد المعرفي.

وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة ببعض التوصيات منها:

الإستفادة من نتائج هذا البحث في إعادة النظر بمحتوى كتب العلوم من حيث تحقيق التوازن في تضمينها مهارات الاقتصاد المعرفي.

ضرورة تضمين مهارات الاقتصاد المعرفي في برامج إعداد مدرسي العلوم وتدريبهم للتعرف على مهارات الاقتصاد المعرفي والاساليب والطرائق المناسبة لتدريسها.

واستكمالاً لما توصلت اليه الباحثة من نتائج اقترحت بعض المقترحات منها:

إجراء دراسة مقارنة بين كتب العلوم في العراق وكتب العلوم في إحدى الدول العربية أو الاجنبية في ضوء مهارات الاقتصاد المعرفي.

في ضوء النتائج التي توصل اليها البحث خرجت الباحثة بعدة توصيات:

  1. الاستفادة من نتائج هذه البحث من قبل مديرية المناهج العامة في وزارة التربية في إعادة النظر بمحتوى كتب العلوم من حيث تحقيق التوازن في تضمينها مهارات الاقتصاد المعرفي.

  2. ضرورة تضمين مهارات الاقتصاد المعرفي في برامج إعداد مدرسي العلوم في كليات التربية وتدريبهم في أقسام الاعداد والتدريب في مديريات التربية للتعرف على مهارات الاقتصاد المعرفي والاساليب والطرائق المناسبة لتدريسها.

  3. تفعيل الانشطة العلمية والبحثية وتنمية روح المبادرة والبحث لدى المتعلمين من قبل المدرسين باستخدام برامج الحاسوب والتقنيات الحديثة والانترنت، وتوظيفها في البحث عن المعلومات.

  4. لمدرسي العلوم الإطلاع على الأبحاث والنتاجات العلمية والتكنولوجية المستجدة، وتطوير مهاراتهم المهنية ذاتياً، مما ينعكس على مستوى طلبتهم في تحصيل المهارات اللازمة لأعدادهم إعداداً جيداً في مجتمع المعرفة .


    An analysis of the two science books for the Intermediate Stage in light of knowledge economy skills and students’ acquisition

    By Suha F.Rehaima

                   Dr. Ammar Abd Ali Hassan and  Prof.Dr. Nadia Hussien Al-Afoon

    The current research aims to find out:

    .The knowledge economy skills included the two science books for Intermediate Study

    .The acquisition of knowledge economy skills by second-grade intermediate students

    .The acquisition of knowledge economy skills by second- grade      intermediate students is due to the gender variable.

    In order to achieve the objectives of the second and third research, the researcher formulated the following two null hypotheses:

    -There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the second intermediate grade students in the acquisition test according to the skills of knowledge economy and the hypothetical average of the test.

    -There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of male students and female students for the second intermediate stage of the acquisition test according to the skills of knowledge economy.

    The researcher prepared a list of content analysis of two science books for the intermediate grade, based on previous studies, literature and researches in the field of knowledge economy .The list of analysis consisted of (69) skills, including (7) areas:( cognitive, technology ,communication, mental development, social, economic and evaluation) and to ensure the validity of the tool, the researcher presented the list to experts and specialists in curricula and teaching methods.

    The researcher used the descriptive analytical method, for its suitability to the nature of the research objectives, and the research consisted of all science books for the intermediate stage for the academic year 2020/2021.

    The researcher sample consisted of two books for the intermediate stage for the first and second grades in their two parts , then the researcher analyzed the content of the two books depending on the explicit and implicit idea as a unit of recording , and repetition as a unit of enumeration.

    The validity of the analysis was confirmed by showing a random sample of the analyzed material to a number of specialists in the field of content analysis, who were unanimously agreed on the validity of the analysis process.

    The stability of the analysis was also confirmed by calculating the percentage of agreement between the researcher and herself after a period of time and between her external analysts using (Holisti) equation..

    An acquisition test was also made according to the skills of the knowledge economy, depending on the percentages of skills obtained from the content analysis process, and it consisted of acquisition test of (40) items in a multiple- choice format, and it was applied after ensuring its validity and stability, on a random sample of (400) male and female students from students of the second intermediate grade in the schools of the Directorate Of Education in the Third Rusafa . The program ( spss statistical packages) was used to extract the results statistically, the results resulted in:

    .The knowledge economy skills were included in the science books for the intermediate stage in varying proportions according to the following arrangement of their seven domains:( mental development, cognitive, evaluation, communication, technology, economic and social) and that their ratio in the science book for the first intermediate grade is better than the science book for the second grade average in number repetitions for these skills.

    .The level of students’ acquisition according to knowledge economy skills was weak compared to the hypothetical mean value of the test.

    .The level of the female students outperforms the male students for    knowledge economy.

    In light of the results of the study obtained, the researcher recommended some recommendations, including:

    .Benefiting from the results of this study in reconsidering the content of science books in terms of achieving a balance in including knowledge economy skills.

        The need to include knowledge economy skills in science teacher             preparation and training programs to identify knowledge economy skills and appropriate procedures and methods for teaching them.

    And to complete the results that the researcher has reached, she suggested some suggestions, including:

    Making a comparative study between science books  in Iraq and science books in an Arab or foreign country in the light of knowledge economy skills.

    Recommendations

    In light of the obtained research results, the researcher recommends the following:

    . Benefiting from the results of this research by the Directorate of General Curricula in the Ministry of Education to reconsider the content of science books in terms of achieving balance in including knowledge economy skills.

    . The necessity of including knowledge economy skills in the programs of preparing science teachers in faculties of education and training them in the preparation and training departments in the education directorates to identify the skills of knowledge economy and the appropriate methods and methods for teaching them.

    . Activating scientific and research activities and developing the spirit of initiative and research among learners by teachers using computer programs, modern technologies and the Internet, and employing them in searching for information.

    . Science teachers have access to new scientific and technological research and productions, and to develop their professional skills on their own, which is reflected in the level of their students in acquiring the skills necessary to prepare them well in the knowledge society.

     

كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثمAuthor posts

Avatar for كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.