ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ( عمق المعرفة الرياضية وعلاقته بمعالجة الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية ) في تخصص طرائق تدريس الرياضيات ، للطالبة ( مريم رحيم هاشم علي ) التي انجزتها باشراف التدريسي في القسم ( أ.د. حسن كامل رسن ) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المدرج أسمائهم في ما يأتي :

  • أ.د. عباس ناجي عبد الأمير (رئيسا)

  • أ.م.د. الهام جبار فارس (عضوا)

  • أ.م.د باسم محمد جاسم (عضوا)

  • ا.د. حسن كامل رسن (عضوا ومشرفا)

هدف البحث الحالي الى دراسة العلاقة بين عمق المعرفة الرياضية ومعالجة المعلومات لطلاب الصف الخامس الادبي من خلال الإجابة عن الأسئلة الاتية:

  • هل يمتلك طلاب الصف الخامس الادبي عمق المعرفة الرياضية؟

  • هل يمتلك طلاب الصف الخامس الادبي مهارات معالجة المعلومات؟

  • ماهي قوة العلاقة الارتباطية بين مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات معالجة المعلومات لدى طلاب الصف الخامس الادبي؟

      تم تحديد مجتمع البحث والذي يمثل طلاب المرحلة الثانوية اذ تم تحديد عينة البحث طلاب الصف الخامس الادبي البالغ عددهم (400) طالب موزعين على مجموعة مدارس تابعة للمديرية العامة تربية بغداد الرصافة الثانية.

ولأجل التحقق من هذه الفرضيات تم اجراء الاتي:

  • بناء اختبارين أحدهما لعمق المعرفة الرياضية وتكون من (28) فقرة اختبارية ثلاثة من هذه الفقرات موضوعية والأخرى مقاليه والاختبار الأخر هو لمعالجة المعلومات والذي تكون من (24) فقرة اختبارية مقالية.

  • أجريت التحليلات الإحصائية لحساب معاملات الصعوبة والسهولة والتمييز لكل اختبار وتم التأكد من الخصائص السايكومترية لهما اذ كان معامل الثبات لاختبار عمق المعرفة الرياضية(86. (0ومعامل ثبات اختبار معالجة المعلومات (84. (0.

       تم اعتماد نتائج إجابات العينة الاستطلاعية (عينة التحليل الاحصائي) كعينة اساسية متكونة من (400) طالب اذ لم يتم حذف أي فقرة من فقرات الاختبارين خلال التحليل الاحصائي، وبعد اجراء التطبيق النهائي وتحليل النتائج باستخدام الوسائل الإحصائية أسفرت النتائج ما يلي:

  • لا يمتلك طلاب الصف الخامس الادبي عمق المعرفة الرياضية.

  • لا يمتلك طلاب الصف الخامس الادبي مهارات معالجة المعلومات.

  • توجد علاقة ارتباطية ضعيفة بين عمق المعرفة الرياضية ومعالجة المعلومات.

   وفي ضوء نتائج البحث اوصت الباحثة عدة توصيات كان أبرزها تطوير المناهج العلمية

وتضمين امثلة بخطوات إجرائية باستخدام مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات معالجة المعلومات وأيضاً تدريب الطلاب على استخدام عمق المعرفة الرياضية و معالجة المعلومات في حل المشاكل الرياضية والواقعية وتعويدهم أيضاً لاتقان هذه المهارات لاستعمالها في وقت لاحق.

وخلصت الطالبة الى التوصيات الاتية :

  • التأكيد على مدرسي الرياضيات في المدارس بالابتعاد عن الروتين في توضيح المشكلة الرياضية والتركيز على منح الطلبة واجبات تقوم على تفسير العلاقات وكشف الروابط والاهتمام بالكيفية لا بالكمية.

  • تدريب المدرسين من خلال دورات تقوية تعتمد على مستويات عمق المعرفة الرياضية عند حل المشاكل الرياضية والاهتمام بمهارات معالجة المعلومات لضمان استعمالها اثناء تدريس الطلبة.

  • تطوير المناهج العلمية وتضمين امثلة بخطوات إجرائية باستخدام مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات معالجة المعلومات.

  • تدريب الطلبة على استخدام مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات معالج المعلومات في حل المشاكل الرياضية والواقعية وتعويدهم أيضاً لاتقان هذه المهارات لاستعمالها في وقت لاحق.

  • تنوع الأنشطة والتمارين المعطاة لطلبة المراحل الثانوية والتي تطور لديهم عمق المعرفة الرياضية ومهارات معالجة المعلومات.


    Depth of mathematical knowledge and its relationship to information processing among secondary school students

    By Mariam R.Hashim

    Supervisor by Prof. Dr.Hassan Kamil Resan Al-Kanani

    The current research aims to know the relationship that links the depth of mathematical knowledge to information processing among students of the fifth literary grade by answering the following questions:

  • – Do the students of the fifth literary grade possess the depth of mathematical knowledge?

    – Do fifth-grade literary students have information processing skills? 

    – What is the strength of the correlation between the levels of depth of mathematical knowledge and information processing skills for fifth literary grade students?

    The aim of the research is to identify the effect of a  The current research aims to study the relationship between the depth of mathematical knowledge and information processing for fifth-grade literary students by answering the following questions:

     – Do fifth-grade literary students possess the depth of mathematical knowledge?                                                                   

     – Do fifth-grade literary students have information processing skills?

     – What is the strength of the correlation between the levels of depth of mathematical knowledge and information processing skills for fifth literary students?                                                                 

         To achieve the objectives of the research and answer its questions, the following hypotheses were developed:                                      

      * There is no statistically significant difference at the significance level of 0.05 between the mean of the hypothetical performance and the real performance for testing the depth of mathematical knowledge among the literary fifth grade students.                                              

      * There is no statistically significant difference at the significance level of 0.05 between the mean of the real performance and the hypothetical performance of the information processing test for the fifth literary grade students.                                                                    

      * There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the depth of mathematical knowledge and information processing for the fifth literary grade students.

                The research community, which represents secondary school students, was identified, as the research sample was determined for fifth-grade literary students, who numbered (400) students, distributed over a group of schools affiliated to the Second Rusafa Education Directora      

     In order to verify these hypotheses, the following was carried out:

     – Building two tests, one of which is for the depth of mathematical knowledge, and it consists of (28) test items, some of these paragraphs are objective and the other is essays, and the other test is for information processing, which consists of (24) test items.        

     – Statistical analyzes were conducted to calculate the coefficients of difficulty, ease and discrimination for each test, and the psychometric properties of them were ascertained.                                        

            The results of the answers of the sample consisting of (400) students were approved, and no paragraph of the two tests was deleted during the statistical analysis. After analyzing the results using statistical means, the following resulted                                     

      Literary fifth grade students do not have a deep mathematical knowledge.                                                                   

     Literary fifth grade students do not have information processing skills.

     There is a correlation between the depth of mathematical knowledge and information processing.                                              

           In light of the results of the research, the researcher recommended several recommendations, the most prominent of which was the interest in the ways and methods that can develop the levels of depth of mathematical knowledge and information processing among secondary school students in general, as well as the diversity of activities given to students of the fifth literary grade, which develop their depth of mathematical knowledge and information processing skills                                                                         

    Emphasis on mathematics teachers in schools to stay away from routine in clarifying the mathematical problem and focus on giving students duties based on the interpretation of relationships and revealing links and attention to quality, not quantity 

    Training teachers through strengthening courses based on the levels of depth of mathematical knowledge when solving mathematical problems, and attention to information processing skills to ensure their use while teaching students 

    Develop scientific curricula and include examples with procedural steps using levels of depth of mathematical knowledge and information processing skills

     Training students to use the levels of depth of mathematical knowledge and information processor skills in solving mathematical and real problems, and also accustoming them to mastering these skills for later use. 

    Diversity of activities and exercises given to secondary school students, which develop their depth of mathematical knowledge and information processing skills

Comments are disabled.