ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) اطروحة الدكتوراه الموسومة ” بناء برنامج تدريبي قائم على أنموذج (S.A.M.R)  وأثره فــي مســــتويات الإبداع لدى مـــدرسي الرياضـــيات وتحصيل طلبتهم ” للطالب ” مصطفى رعد عبد الرسول ” في تخصص طرائق تدريس الرياضيات التي انجزها باشراف التدريسي في القسم ” أ.د. حسن كامل رسن ” .

ويهدُف البحث إلى بناء برنامج تدريبي قائم على أنموذج (S.A.M.R)  ومعرفة أثره في مستويات الإبداع لدى مدرسي مادة الرياضيات وتحصيل طلبتهم، ولغرض التحقق من هدفي البحث وضعت الفرضيتان الصفريتان الآتيتان:

  • لا يـوجد فرق ذو دلالة إحـصائية عنـد مــستوى دلالــة (05) بـين متـوسطي درجـات مدرسي مادة الـرياضيات للمـجموعة التجريبية الـذين خضـعوا للـبرنامج الـتدريبي القـائم عـلى أنموذج (S.A.M.R) ودرجـات مدرسي مادة الرياضيـات للـمجموعة الضابـطة الـذين لـم يخـضعوا للبرنامـج التدريـبي في اخـتبار مسـتويات الإبداع.

  • لا يـوجد فـرق ذو دلالـة إحصـائية عنـد مــستوى دلالــة (05) بـين متوسـطي ـدرجات طلاب المـجموعة التـجريبية الـذين خَـضَعَ مُـدَرِسيهِم للـبرنامج التدريـبي القائم على أنموذج (S.A.M.R) وـدرجات طـلاب المجـموعة الضابطـة الذيـن لم يَخضَعْ مُدَرِسـيهِم للـتدريب وفـق البـرنامج فـي اختـبار الـتحصيل في مادة الرياضيات.

اعتمد الطالبالباحث المنهج التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الضابطة ذات الاختبار البعدي، وبني البرنامج اعتمادا على أربعة مراحل هي (التحليل، التخطيط والتصميم، التنفيذ، التقويم) وتم تطبيق التـجربة على عينة من مدرسي مادة الرياضيات للصف الثاني المتوسط بلغ عددهم (31) مدرساً بواقع (15) مدرساً للمجموعة التجريبية و(16) مدرساً للمجموعة الضابطة وتم اختيار (15) طالباً عشوائيا لكل مدرس ليكون العدد الكلي للطلاب (465) طالباً موزعين على مجموعتين أحدهما تمثل المجموعة التي خضع مدرسيهم للبرنامج التدريبي والبالغ عددهم (225) طالباً والأخرى تمثل المجموعة التي لم يخضع مدرسيهم للبرنامج التدريبي والبالغ عددهم (240) طالباً للعام الدراسي (2021-2022 م)، وتم اجراء التكافؤ بين مجموعتي المدرسين في المتغيرات (الشهادة والاختصاص وسنوات الخدمة وعدد الدورات التدريبية والذكاء، التفكير الإبداعي)، أما فيما يتعلق بالطلاب فقد اجري التكافؤ بين المجموعتين في المتغيرات (العمر الزمني بالأشهر وتحصيل الرياضيات السابق والمعلومات الرياضياتية السابقة)، تم بناء أداتا البحث المتمثلة باختبار مستويات الابداع للمدرسين واختبار التحصيل للطلاب في مادة الرياضيات، وتم التحـقق من الصـدق والثبات لكل منهما، وتم تدريب مدرسو المجموعة التجريبية اعتمادا على البرنامج التدريبي القائم على أنموذج (S.A.M.R)، وبعد الانتهاء من تطبيق التجربة طبقت أداتا البحث، وأظهرت نتائج اختبار t-test)) لعينتين مستقلتين تفوق مدرسي المجموعة التجريبية  على مدرسي المجموعة الضابطة في اختبار مستويات الابداع، أما فيما يتعلق بطلابهم فقد أظهرت نتائج اختبار t-test)) لعينتين مستقلتين تفوق طلاب مدرسي المجموعة التجريبية على طلاب مدرسي المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل في مادة الرياضيات.

       في ضوء النتائج استنتج الباحث أن البرنامج التدريبي القائم على أنموذج (S.A.M.R) له أثر إيجابي في رفع مستويات الابداع لدى مدرسي المجموعة التجريبية، وزيادة مستوى تحصيل طلابهم وأسهم في تلبية حاجاتهم التدريبية، وتحسين قدرتهم في إعداد الدروس اليومية عن طريق تطبيق ما تعلموه في أثناء الجلسات التدريبية وأن دمج التقنية في تدريس الرياضيات يتماشى مع التطورات الحديثة في الميدان التربوي وتطوير المقررات الدراسية المختلفة من جهة وقدرات مدرسي الرياضيات من جهة أخرى وخرج البحث بجملة من التوصيات أهمها إن يتم التأكيد على الجانب التطبيقي المتعلق باستخدام التطبيقات والبرامج والمواقع التفاعلية التي تدعم دمج التقنية في تدريس الرياضيات وعدم الاكتفاء بالمعلومات النظرية من دون تطبيق مباشر، كما خرج  البحث بجملة من المقترحات المُثبّتة في متن البحث.


Constructing a Training Program Based on The (S.A.M.R) Model and Its Impact in The Creativity Levels of Mathematics Teachers and Their Students Achievement

By Mustafa .R.Abdulrasool

Supervised by prof.Dr.Hassan Kamil Rissan

Research aims

       The current research aims to construct a training program based on the (S.A.M.R) model and its impact on the creativity levels of mathematics teachers and their student’s achievement

Abstract

       The current research aims to construct a training program based on the (S.A.M.R) model and its impact on the creativity levels of mathematics teachers and their student’s achievement, and to verify the two research objectives, the following two null hypotheses were developed

There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the mathematics teachers of the experimental group who were subjected to the training program based on the (S.A.M.R) model and the scores of mathematics teachers of the control group who did not subject the training program in the creativity levels test

 There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean differences in the scores of experimental group students whose teachers have been subjected to the training program based on the (S.A.M.R) model and the differences in the students’ scores of the control group those whose teachers were not trained according to the program in achievement test

The researcher adopted the experimental research method and experimental design for the control group with the post-test. The program was constructed to base on for stages: planning, analysis, planning design, implementation and evaluation and the experiment was applied to a sample of mathematics teachers for the second intermediate class, their number was (31) teachers, with (15) teachers for the experimental group and (16) teachers for the control group. (15) students were randomly selected for each teacher so that the total number of students was (465) students divided into two groups, one representing the group whose teachers were subjected to the training program, numbering 225 students, the other representing the group whose teachers did not subject the training program, which numbered (240) students for the academic year (2021-2022). Equivalence was carried out between the two groups of teachers in the variables (exact specialization, years of service, number of training courses, intelligence, creative thinking), and concerning students, equivalence was carried out between the two groups in the variables (chronological age in months, previous mathematics achievement, previous mathematical information). The two research tools, represented by the creativity levels test for teachers and the achievement test for students in mathematics, were constructed, and the validity and reliability of each were verified. The teachers of the experimental group were trained based on the training program based on the (S.A.M.R) model, and after the completion of the experiment, the two research tools were applied, and the results of the t-test for two independent samples showed that the teachers of the experimental group were superior over the teachers of the control group in testing creativity levels. As for their students, the results of the T-test for two independent samples showed the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group in the achievement test. In light of the results, the researcher concluded that the training program based on the SAMR model has a positive effect in raising the levels of creativity among teachers of the experimental group and increasing the level of achievement of their students. It also contributed to meeting their training needs and improving their ability to prepare daily lessons by applying what they learned during the training sessions. Furthermore, the integration of technology in mathematics teaching is in line with recent developments in the educational field and the development of various curricula on the one hand and the capabilities of teachers on the other hand. The research explained a set of recommendations and proposals included in the research

 

Comments are disabled.