ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ” اثر استراتيجية اليد المفكرة في تحصيل مادة الكيمياء ومهارات فعالية الحياة عند طالبات  الصف الاول المتوسط ” للطالبة ” هبه حسن كاظم حسن ” التي انجزها تحت اشراف التدريسية في القسم ” أ.م.د. سوزان دريد احمد ” ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المدرجة اسمائهم في ما يأتي :

  • أ.م.د. زينب عزيز احمد – رئيسا

  • أ.م.د. نغم هادي عبد الامير – عضوا

  • أ.م.د. جواد كاظم فهد – عضوا

  • أ.م.د. سوزان دريد احمد – عضوا ومشرفا

ويهدف البحث الى التعرف الى اثر استراتيجية اليد المفكرة في تحصيل مادة الكيمياء ومهارات فعالية الحياة عند طالبات الصف الاول المتوسط، ولتحقيق ذلك اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي، وتحدد مجتمع البحث بطالبات الصف الاول المتوسط في المداراس الثانوية والمتوسطة النهارية والحكومية التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد/ الرصافة الثانية، واختيرت ثانوية أم المؤمنين بالتعيين القصدي لتكن عينة البحث، ثم اختيرت شعبتين من الصف الاول المتوسط بصورة عشوائية لتمثل احدها المجموعة التجريبية والبالغ عددها(37) والتي ستُدرس وفق استراتيجية اليد المفكرة، والاخرى المجموعة الضابطة والبالغ عددها (39) التي ستُدرس وفق الطريقة الاعتيادية وتمت مكافئة مجموعتي البحث في عدد من  المتغيرات وهي: (التحصيل الدراسي السابق في مادة العلوم، العمر الزمني، اختبار المعلومات السابقة، واختبار الذكاء لرافن، ومهارات فعالية الحياة). وتم اعداد اختبار تحصيلي والذي تألف من (40) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وتبنت الباحثة مقياس مهارات فعالية الحياة المتكون من (40) فقرة ايضا، وتم التأكد من صدق وثبات كلتا الاداتين، وتم اعتماد الوسائل الاحصائية الاتية (معادلة كوبر، والاختبار التائي، ومعامل الصعوبة، ومعامل التمييز، معادلة فعالية البدائل الخاطئة ،معادلة الفاكرونباخ ، ومعادلة حجم الاثر)

وتوصلت الباحثة الى النتائج الآتية :

  • وجود فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن وفقاً لاستراتيجية اليد المفكرة ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللآتي درسن وفقا للطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة الكيمياء لصالح المجموعة التجريبية.

  • وجود فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن وفقا لاستراتيجية اليد المفكرة ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة الآتي درسن وفقاً للطريقة الاعتيادية في مهارات فعالية الحياة لصالح المجموعة التجريبية.

وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الباحثة خرجت بالتوصيات الآتية :

  • تأكيد على ضرورة تضمين استراتيجيات التعلم النشط في تدريس المواد العلمية ومنها استراتيجية اليد المفكرة.

  • ان يطلع مدرسي مادة الكيمياء على الطرائق والاساليب الحديثة في التدريس وذلك عن طريق عقد دورات وندوات تربوية ودعوة المدرسين اليها.

  • ضرورة توفير كل مايستلزمه البيئة التعليمية الملائمة لتوظيف استراتيجات التعلم النشط الحديثة من وسائل وادوات وتفعيل دور المختبرات بما  يسهل استعمال الاستراتيجات الحديثة.

  • ان تكون مفردة اليد المفكرة ضمن مفردات طرائق تدريس في كليات التربية كي يلم بها مدرسو ومدرسات المستقبل.

  • الاهتمام بمهارات فعالية الحياة كمبدأ في التدريس لما له من اهمية كبيرة في تنظيم وادارة الوقت وزيادة في المرونة الفكرية وتجعل الطلبة قادرين على انجاز المهام المؤكلة اليهم بطرائق فردية اوالعمل ضمن مجاميع تعاونية.

  • اعتماد مقياس مهارات فعالية الحياة كأداة للكشف عن الفروق الفردية للطالب ين وتوجيه انظار التربويون نحوتوظيفه.

  • تشجيع المختصين التربويين عند زياراتهم التقويمية لمدرسي ومدرسات الكيمياء على تشجيع استخدام استراتيجية اليد المفكرة.


The Effect of Hands-On strategy on Achievement in Chemistry and Life Effectiveness Skills among First Intermediate students

By Hiba H.Khadum

Supervised by Asst.prof.Dr.Susan Duraid Ahmed

Aim of the Research

The aim of the research is to identify the Effect of Hands-On Strategy on

Achievement in Chemistry among the First Year Intermediate Female Students

Life Effectiveness Skills among the First Year Intermediate Female Students

Abstract

The aim of the research is to identify the Effect of Hands-On Strategy on Achievement in Chemistry and Life Effectiveness Skills among the First Year Intermediate Female Students. Umm al-Mumin in High School from The Second Rusafa was chosen internally to be the research sample, then two classes of the first intermediate class were chosen randomly to represent one of them is the experimental group numbering (37), which studied according to the strategy of On-Hands, and the other is the control group of (39) which studied according to the conventional method, and the two research groups have been rewarded in a number of variables: (previous academic achievement in science, chronological age, previous information test, Raven’s intelligence test and life effectiveness skills). An achievement test was prepared, which consisted of (40) multiple-choice items, and the researcher adopted a measure of life effectiveness skills, and the validity and reliability of both tools were confirmed. Facronbach equation,  volume equation effect). The researcher reached the following results

-There is a statistically significant difference at the statistical level at the level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the thinking hand strategy and the average scores of the control group students who studied according to the usual method in the achievement of chemistry in favor of the experimental group

-There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the thinking hand strategy and the average scores of the control group students who studied according to the usual method in life effectiveness skills in favor of the experimental group 

In light of the results, the researcher came out with a set of results and conclusions,

and this was reinforced by a number of recommendations and suggestions

Recommendation

In light of the findings, the researcher came up with the following recommendations

Emphasis on the need to include active learning strategies in teaching scientific subjects, including the hand-On  strategy.

To familiarize the teachers of chemistry with the modern methods and methods of teaching by holding educational courses and seminars and inviting teachers to them

The necessity of providing all that is required by the appropriate educational environment for employing modern active learning strategies of means and tools and activating the role of laboratories in a way that facilitates the use of modern strategies.

The Hand-On should be within the vocabulary of teaching methods in the faculties of education so that future teachers can be familiar with it

Attention to life effectiveness skills as a principle in teaching because of its great importance in organizing and managing time and increasing intellectual flexibility and making students able to accomplish the tasks assigned to them in individual ways or working within cooperative groups

Adopting the Life Effectiveness Skills Scale as a tool for detecting the individual differences of the two students and directing the attention of educators towards its employment

Encouraging educational specialists during their assessment visits to chemistry teachers to encourage the use of the hand-on strategy

Comments are disabled.