ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ” أثر انموذج تسريع التعلم في تحصيل مادة الرياضيات والتفكير المحوري لدى طالبات الصف الثالث المتوسط ” للطالبة ” عذراء راضي جواد ” التي انجزتها باشراف التدريسية في القسم ” أ.م.د. لينا فؤاد جواد ” ونوقشت من قبل لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

أ.د. الهام جبار فارس – رئيسا

أ.د. زينب عبد السادة عواد – عضوا

أ.م. بان حسن مجيد – عضوا

أ.م.د. لينا فؤاد جواد – عضوا ومشرفا

ويهدف البحث إلى دراسة أثر انموذج تسريع التعلم في تحصيل مادة الرياضيات والتفكير المحوري لدى طالبات الصف الثالث المتوسط , ولتحقيق ذلك تم صياغة الفرضيتين الصفريتين :

1- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي سيدرسن وفق انموذج تسريع التعلم ودرجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي سيدرسن وفق الطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي.

2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي سيدرسن وفق انموذج تسريع التعلم ودرجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي سيدرسن وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير المحوري .

وللتحقق من الفرضيات  المذكورة في أعلاه اعتمدت الباحثة المنهج التجريبي , وتم اعتماد التصميم شبه التجريبي ذو الاختبار البعدي للتفكير المحوري واختبار التحصيل لمجموعتي البحث      ( التجريبية والضابطة ) وطبقت الباحثة التجربة في الفصل الدراسي الاول للعام (2021/2022) تم تحديد مجموعتي البحث بصورة عشوائية وبواقع (35) طالبة في كل مجموعة تمت مكافأتها بمتغيرات ( العمر الزمني – التحصيل السابق – المعرفة الرياضية السابقة – اختبار الذكاء) .

    تم بناء اداتي البحث المتمثلة بـ ( اختبار التحصيل في مادة الرياضيات والمتكون من(25) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد و اختبار التفكير المحوري والمتكون من (40) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد  )

      واجري التحليل الاحصائي للاختبارين والتأكد من الخصائص السايكومترية لهما اذ استخدمت الباحثة الوسائل الاحصائية المناسبة ( معامل التمييز , معامل السهولة والصعوبة , فعالية البدائل)

        في حين استعانت الباحثة بالحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية الاصدار (26 )لاستخراج        ( t-test, اختبار ليفين , معادلة بيرسون , معادلة كيودر- ريدشاردسون , معادلة حجم الاثر ) لتحليل البيانات التي حصلت عليها من خلال تطبيق الاختبارين استطلاعياً .

     تم تطبيق الاختبارين على افراد عينتة البحث وكانت النتائج كالآتي :-

1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ) بين متوسطي درجات الطالبات في الاختبار التحصيلي لمجموعتي البحث ولصالح المجموعة التجريبية .

2- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ) بين متوسطي درجات الطالبات في اختبار التفكير المحوري لمجموعتي البحث ولصالح المجموعة التجريبية .

ومن اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة هي :

 ان استخدام انموذج تسريع التعلم في مادة الرياضيات له اثر ايجابي في التحصيل والتفكير المحوري .

وفي ضوء النتائج اوصت الباحثة :

باستخدام انموذج تسريع التعلم في تدريس مادة الرياضيات مع الطرائق الاعتيادية, واجراء دورات تدريبية توضح كيفية استخدام أنموذج تسريع التعلم .

واستكمالا لهذا البحث اقترحت الباحثة :

1- اجراء دراسات مماثلة للبحث الحالي في مراحل دراسية مختلفة تهدف الى معرفة اثر انموذج تسريع التعلم في التحصيل والتفكير المحوري في مادة الرياضيات.

2- اجراء دراسة مماثلة للبحث الحالي لمعرفة اثر هذا الانموذج في جوانب اخرى للتعلم كتنمية التفكير الجانبي والتفكير الابداعي والتفكير الهندسي في مادة الرياضيات.


The Effect of the Learning Acceleration Model on the Achievement of Mathematics and Core thinking among Third Intermediate grade students

By Athraa Radhi Jawad Al-Marashdi

Supervised by Asst.prof.Dr. Lina Fouad Jawad Al-Ameer

Summary

The current research aims to study the effect of the Learning Acceleration Model on the achievement of mathematics and core thinking among third intermediate grade students, and to achieve this, the two null hypotheses were formulated:

There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group students who will study according to the learning acceleration model and the scores of the control group students who will study according to the usual method in the achievement test.

There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group students who will study according to the learning acceleration model and the scores of the control group students who will study according to the usual method in the axial thinking test.

       To verify the above-mentioned hypotheses, the researcher adopted a quasi-experimental design with the post test of core thinking and achievement test was adopted for the two research groups (experimental and control), and the researcher applied the experiment in the first course of the academic year (2021/2022).

               The two research groups were randomly selected, with (35) female students in each group who were equalized with the variables (chronological age – previous achievement – previous mathematical knowledge test – intelligence test).

                The researcher built the two research tools represented by (the achievement test in mathematics which consists of (25) multiple-choice objective items, and the core thinking test consisting of (40) multiple-choice items.

               Statistical analysis of the two tests was conducted and to ascertain the psychometric properties of them, so the researcher used appropriate statistical methods to analyze the data obtained through the application of the two tests exploratory.

               The two tests were applied to the research sample, and the results were as follows:

  • There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the female students in the achievement test for the two research groups and in favor of the experimental group.

  • There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the students in the axial thinking test for the two research groups and in favor of the experimental group.

The researcher is reached to the most important conclusions which the researcher is :

                The use of the Learning Acceleration Model in mathematics has a positive effect on achievement and core thinking.

In light of the results, the researcher recommends:

Using the Learning Acceleration Model in teaching mathematics with the usual methods, and conducting training courses that show how to use the Learning Acceleration Model.

To complete this research, the researcher suggests:

               Conducting similar studies to the current research in different stages of study aimed at knowing the effect of the Learning Acceleration Model on achievement and core thinking in mathematics.

              Conducting a similar study to the current research to find out the effect of this model on other aspects of learning, such as developing lateral thinking, creative thinking and geometric thinking in mathematics.

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.