ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة ” فاعلية تصميم  تعليمي- تعلمي على وفق منشطات استراتيجيات الأدراك في التحصيل ومهارات التفكير المتمايز لدى طلب الصف الثاني متوسط  في مادة الرياضيات ” للطالب ” حسـن عيسى مـيرزا ” التي انجزها باشراف التدريسي في القسم ” أ.م.د. باسم محمد جاسم ” ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

  • أ.د. حسن كامل رسن  – رئيسا

  • ا.م.د. الهام جبار فارس – عضوا

  • أ.م.د. اريج خضر حسن – عضوا

  • ا.م.د. رفاه  عزيز كريم – عضوا

  • أ.م.د. سهاد عبد النبي سلمان – عضوا

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم – عضوا ومشرفا

ويهدف البحث معرفة مدى فاعلية تصميم تعليمي– تعلمي على وفق منشطات استراتيجيات الادراك في التحصيل ومهارات التفكير المتمايز لدى طلاب الصف الثاني متوسط في مادة الرياضيات، واعتمد الباحث التصميم التجريبي الحقيقي ذي المجموعتين المتكافئتين ذوات الاختبار البعدي لقياس التحصيل ومهارات التفكير المتمايز، ووضعت الفرضيتين:

  1. لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا المادة المقررة بالتصميم التعليمي وفقاً لمنشطات استراتيجيات الادراك وبين طلاب المجموعة الضابطة الذين  درسوا بالطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل.

  2. لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا المادة المقررة بالتصميم التعليمي وفقاً لمنشطات استراتيجيات الادراك وبين طلاب المجموعة الضابطة الذين  درسوا  بالطريقة الاعتيادية في اختبار مهارات التفكير المتمايز.

 وتحدد مجتمع البحث بطلاب الصف الثاني المتوسط ، وبالاختيار العشوائي, اذ تكونت عينة البحث من (44) طالباً موزعين على مجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة, تم إجراء التكافؤ بين مجموعتي البحث في متغيرات (العمر، التحصيل السابق, المتطلبات السابقة, الذكاء), ولتحقيق هدفا البحث, تم بناء اختبار التحصيل الذي تكون من(30)فقرة موضوعية, واختبار مهارات التفكير المتمايز مكون من 32)) فقرة موزعة على ثمان مهارات, بواقع (4) فقرات لكل مهارة وتضمنت فقراته بنوعية الموضوعي والمقالي,وطبق الاختبارين على عينة استطلاعية, للتحقق من وضوح فقراته وتعليماته، بعد تطبيق الاختبارين على مجموعتي البحث, وتحليل نتائجه باستخدام الأدوات الإحصائية المناسبة مثل معامل ارتباط بيرسون ومعادلة ألفا كرو نباخ, واختبار((t-test, وأشارت النتائج إلى وجود فروق إحصائية لصالح طلاب المجموعة التجريبية, تم الوصول الى مجموعة من الاستنتاجات منها ان التدريس وفق التصميم التعليمي- تعلمي على وفق منشطات استراتيجيات الادراك له فاعلية كبيرة في التحصيل الطلاب وزاد من قدراتهم لمهارات التفكير المتمايز, وفي ضوء الاستنتاجات وضعت عدد من المقترحات والتوصيات.

وخلص الطالب الى التوصيات الاتية :

  1. الاستفادة من خطوات منشطات استراتيجيات الإدراك في تدريب طلبتهم وزيادة قدراتهم على استرجاع المعلومات ومعالجتها وتوظيفها في حل المشكلات.

  2. تشجيع المدرسين والمدرسات على استخدام أساليب التقويم المتمايزة واستخدام الاسئلة المثيرة للتفكير بشكل عام ومهارات التفكير المتمايز بشكل خاص.

  3. رفع قدرة الطلبة على اكتشاف الانماط العددية المتنوعة، والعمل على التركيز على المشكلات اللفظية التي يتطلب حلها اكتشاف النمط.


    The Effect of serious creativity strategies In

    The Achievement and creative problem  

    Solving of the fourth – grade science

    Students in   mathematics  

    By Hassan I.Mirza

    Supervised by Asst. Prof. Dr.Basim  Mohammed Jassim

    The aims

    The present study aims to identify the effect of strategies serious creativity in achievement and creative problem solving it for fourth – grade science students in mathematics. 

    Abstract

    The present study aims to identify the effect of strategies serious creativity in achievement and creative problem solving it for fourth – grade science students in mathematics.                                          

    To investigate the aim of study, a null- hypothesis is formulated as follows:

    1- there is no statistically difference at the level (0.05) between the averages degrees of students the experiment group who studied mathematics acceding to strategies serious creativity and the averages degrees of students the control group who  studied mathematics acceding to the modalities normal in the achievement.                               

    2- there is no statistically difference at the level (0.05) between the averages degrees of students the experiment group who studied mathematics acceding to strategies serious creativity and the averages degrees of students the control group who  studied mathematics acceding to the modalities normal in the problem solving creative.

    The researcher has depended semi  experimental  plan of two equivalent droops of post –test  .The experience has been applied on a sample of (70) students from fourth grade science with is divided in to (35) students for the group and (35) students for the control group for the academic year (2017-2018)the two groups of variables have been equivalent in the (chorological age, intelligence, previous mathematics knowledge , and academic achievement the previous third –year ,and problem solving creative

     The two tools have been used to achievement test and problem solving creative test and appeared Validity and Reliability. The experimental group has been studied by strategies serious creativity consisting of fife sequential steps and the control group has been studied the traditional method. After ending the application of the experience, the tools of the research have been applied on both groups .When using independent samples T-test, the results appeared the superiority of the experimental group students that studied according to the strategies serious creativity on the control group that students studied according to the traditional method in the achievement and problem solving creative

    In the high of the results ,the researcher concluded that teaching mathematics material according to the strategies serious creativity have contributed to the level of the achievement of students of the experimental group and to raise their abilities in the problem of motivated problems in mathematics and the outcome of research in the recommendations and proposals installed in the board.

    The researcher recommends teaching material in preparatory schools using to the strategies serious creativity and the style of problem solving creative. Detecting creative students, it is proposed to study the effect of strategies serious on other variables such as thinking above knowledge and other variables

    Recommendations

    The researcher recommends teaching material in preparatory schools using to the strategies serious creativity and the style of problem solving creative. Detecting creative students

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.