ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) اطروحة الدكتوراه الموسومة ” الاستقلال المعرفي وانماط التعلم وفق نموذج (Felder&Soloman) وعلاقتهما بالتفكير التركيبي لدى طلبة الدراسات العليا لاقسام الكيمياء في الجامعة ” للطالبة ” ساره وليد رشيد خضير ” التي انجزتها باشراف تدريسيا القسم ” ا.د. ضمياء سالم داود و ا.د. ليث محمد عياش “ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :
-
ا.د. زينب عزيز أحمد – رئيساً .
-
ا.د. احسان عليوي ناصر – عضواً.
-
ا.د. فالح عبد الحسن عويد -عضواً.
-
ا.م.د. سهاد عبد الأمير عبود – عضواً.
-
ا.م.د. كفاح محسن عبد الله – عضواً.
ويهدف هذا البحث الى التعرف على :
-
الاستقلال المعرفي لدى طلبة الدراسات العليا لاقسام الكيمياء في الجامعة.
-
الفروق ذات الدلالة الاحصائية لدى طلبة الدراسات العليا في الاستقلال المعرفي تبعاً لمتغير النوع (ذكور , اناث ) وطلبة اقسام الكيمياء في كليات ( التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
انماط التعلم المفضلة وفق انموذج (Felder&Soloman) لدى طلبة الدراسات العليا لاقسام الكيمياء في الجامعة.
-
الفروق ذات الدلالة الاحصائية لدى طلبة الدراسات العليا في أنماط التعلم المفضلة وفق انموذج (Felder&Soloman) تبعاً لمتغير النوع (ذكور , اناث ) وطلبة اقسام الكيمياء في كليات (التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
التفكير التركيبي لدى طلبة الدراسات العليا لاقسام الكيمياء في الجامعة.
-
الفروق ذات الدلالة الاحصائية لدى طلبة الدراسات العليا في التفكير التركيبي تبعاً لمتغير النوع (ذكور , اناث ) وطلبة اقسام الكيمياء في كليات ( التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
العلاقة الارتباطية بين الاستقلال المعرفي والتفكير التركيبي تبعاً لمتغير النوع ( ذكور, اناث) وأقسام الكيمياء في كليات ( التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
العلاقة الارتباطية بين أنماط التعلم وفق انموذج (Felder&Soloman) والتفكير التركيبي تبعاً لمتغير النوع ( ذكور, اناث) واقسام الكيمياء في كليات (التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
الفروق ذات الدلالة الاحصائية لدى طلبة الدراسات العليا في العلاقة بين الاستقلال المعرفي والتفكير التركيبي تبعاً لمتغير النوع ( ذكور, اناث) وَطلبة أقسام الكيمياء في كليات (التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
الفروق ذات الدلالة الاحصائية لدى طلبة الدراسات العليا في العلاقة بين أنماط التعلم وفق إنموذج (Felder&Soloman) والتفكير التركيبي تبعاً لمتغير النوع (ذكور, اناث) وَطلبة أقسام الكيمياء في كليات (التربية للعلوم الصرفة , العلوم).
-
مدى إسهام الاستقلال المعرفي وأنماط التعلم (الحسي, الحدسي, البصري, اللفظي, النشط, التأملي, التسلسلي, الكلي) وفِق إنموذج (Felder&Soloman) في التباين الكُلي للتفكير التركيبي لدى طلبة الدراسات العُليا لأقسام الكيمياء في الجامعة.
واوصت الباحثة في ختام اطروحتها بالآتي:
-
تَعزيز مفهوم الاستقلال المعرفي لدَى طلبة الدراسات العليا مِن خِلال مشاركتهم في المجالات العلمية والبحثية والنشاطات الاكاديمية والتعليمية والتصريح بآرائهم وتنمية القدرة لديهم في اتخاذ القرارات الناجحة المناطة لهم، من خلال عقد الندوات والورش لفتح أفاق موسعة وتطويرية لاستثمار الاستقلال المعرفي عند عينة البحث الحالي.
-
اعداد بعض الندوات الارشادية لتبصير الطلبة باهمية انماط التعلم (حسي/حدسي,بصري/لفظي,نشط/تاملي,تسلسلي/كلي), وكيفية التعرف عليها واثرها في العملية التعليمية ودراسة بعض المفاهيم العلمية في الكيمياء التي تتناسب مع هذه الانماط.
-
الالتزام بمعايير قبول طلبة الدراسات العليا من حيث المعدل العام في البكالوريوس لجميع الطلبة ولمرة واحدة فقط .
-
تضمين مهارات التفكير التركيبي بصورة مفصلة وواضحة في كتب الكيمياء للمراحل المختلفة في الجامعة من اجل زيادة وعيهم وثقافتهم بها كونها منخفضة لدى طلبة الدراسات العليا في اقسام الكيمياء وتوجيه الاساتذة اعداد المفردات الخاصة في الدراسات العليا لاقسام الكيمياء التي تعتمد على تنمية مهارات التفكير التركيبي في المراحل الدراسية الأولية والعليا.
Cognitive Autonomy and Learning Styles According to the (Felder&Soloman)Model and their Relationship to Synthetic Thinking Postgraduate students in Chemistry Department in University
By Sarah Waleed Rasheed Khudhair
Supervised by prof.Dr.Dhamia S.Dawood and prof.Dr.laith M.Abbas
The research objectives
This research aims to identify
Cognitive Autonomy in higher studies students in chemistry departments
Important statistical differences in cognitive autonomy in higher studies students according to gender variables (males females ) in chemistry departments in colleges of (pure sciences and education)
Favorite learning styles according to (felder&Soloman) model in higher studies students in chemistry departments students
There are Important statistical differences in higher studies students in favorite thinking styles according to (Felder & Soloman) model ingender variables and the students of chemistry departments colleges of education for (pure sciences and science)
Synthetic thinking of higher studies students in chemistry departments in the university
There are Important statistical differences in higher studies students in synthetic thinking according to gender variables (males and females ) and chemistry departments students in colleges of education for( pure science and science)
Correlation relation between cognitive autonomy and synthetic thinking according to gender (Males and Females) and chemistry departments students in colleges of education for (pure science and science)
Correlation relation between learning styles according to felder& Soloman) model and synthetic thinking to gender (Males and Females) model and chemistry departments students in colleges of education for pure sciences and science.
There are Important statistical differences in this research sample in synthetic thinking according to gender (Males and Females ) and the students of chemistry departments in colleges of (pure sciences and education).
Important statistical differences in higher studies students on the relation between cognitive autonomy and synthetic thinking according to (gender and college) and the students of chemistry departments in colleges of (pure sciences and education variables)
Important statistical differences in higher studies students on learning styles according to the( Felder & Soloman) and the students of chemistry departments in colleges of (pure sciences and education)
-The contribution of cognitive autonomy and learning styles Sensing , Intuitive, Visual Verbal , Active , Reflective.according to the( Felder & Soloman) Sequential , Global according to the( Felder & Soloman) model in total discrepancy in higher studies students in chemistry departments in the university.
Recommendations
The researcher recommends the following
– Support the concept of cognitive autonomy among higher studies students through their participation in scientific and research fields, academic and educational activities, state their opinions and developing their ability to make successful decisions entrusted to them, through making sessions and workshops to open expanded and development horizons to invest in cognitive autonomy in the this research sample.
-Preparing some guiding seminars to enlighten students about the importance of learning patterns (sensory/intuitive, visual/global, active/reflective, sequential/holistic), how to identify them, their influence on the educational process, and study some scientific concepts in chemistry that are commensurate with these patterns
-Obligate to admission criteria for higher studies students in terms of the general average in the B Aanr BSc degrees for all students and for one time only
– Include synthetic thinking skills in a detailed and clear manner in the chemistry textbooks for the different stages in the university in order to increase their awareness and culture of it, as it is low among higher studies students in chemistry departments, and to direct teachers to prepare special vocabulary in postgraduate studies for chemistry departments that depend on developing synthetic thinking skills in the primary and higher academic stages