نظم قسم علوم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) ندوة علمية بعنوان (مقدمة في التفاضل و التكامل الكسري) حاضر فيها تدريسيا القسم (م. د. عادل راشد عبد علي و م. د. مهند نافع جعفر) على قاعة المرحوم أ.د. عريبي الزوبعي.

وتم في هذه الندوة توضيح أساسيات حساب التفاضل والتكامل الجزئي واهم المفاهيم العلمية المتضمنة فيه اضافة الى ان هناك الكثير من الاوراق البحثية في مجال التفاضل والتكامل الكسري تقدم وجهات نظر متعددة لكون الموضوع يدخل في العديد من التطبيقات الحديثة ويفسر الكثير من المسائل في الواقع التطبيقي.

 

قدم بعض الباحثين اوراق بحثية عن تاريخ تطور التفاضل والتكامل الكسري منذ المحاورة المشهورة بين العالمين ليبنز (Leibntiz) و ولوبيتال (L’Hospital) بينما يبحث آخرون عن المفاهيم الرياضية وتطبيقاتها في فروع العلم المختلفة وهذا هو محور اهتمامنا. وظهرت في السنين المتاخرة زيادة ملحوظة في الاوراق البحثية في هذا الموضوع والمواضيع المتعلقة به.

في هذه الندوة تم تسليط الضوء الضوء على اهم المفاهيم الرياضية في هذا الموضوع حيث سنقدم شرحا لتعريف ريمان ليوفيل في التكامل الكسري وكذلك الاشتقاق الكسري وابرز صفات هذا التعريف كما سنقدم ايضا تعريف كابيوتو وصفاته وكذلك كرينوولد ليتنيكوف وصفاته ايضا.

كما تم تقديم شرح لصيغ الفروق المنتهية للمشتقة الجزئية حسب مفهوم كابيوتو وكذلك حسب مفهوم كرينوولد ليتنكوف.

 

 

(Seminar entitled (introduction to fractional calculus

Presented by: Dr. Adil Rashid Abd Ali

Dr. Mohanad Nafaa Jaafar

We will outline the basics of the Fractional Calculus and discuss the most important concepts of this subject

There are a lot of publications considered the subject of fractional calculus from many different attitudes. Some of the researchers consider its history from Leibntiz and L’Hospital, others search on the applications and its meaning and this what we consider and need.

Recently, a huge number of publications considered fractional order differential equations and the analysis related to the subjects of fractional calculus.

We will consider the Riemann Liouville Fractional Integral, Riemann Liouville Differential Operator, Caputo Differential Operator, and Grunwald-Letnikov Fractional Derivative. Also, introduce and discuss the most properties of these concepts.

We will also explain the finite differences schemes  of the fractional derivatives according to the concept of Caputo Differential Operator as well as according to the concept of Grunwald-Letnikov.

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.