قسم الرياضيات يناقش رسالة ماجستير تبحث في تأثير أستراتيجيتي حصيرة المكان والأركان الأربعة في مهارات الترابط الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

Print Friendly, PDF & Email

 

ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (أثر أستراتيجيتي حصيرة المكان والأركان الأربعة في مهارات الترابط الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط ) ، في تخصص طرائق تدريس الرياضيات ، للطالبة ( ميسم معن زكي ) التي انجزتها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.م.د. حسن كامل رسن ) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء :

  • أ.م.د. باسم محمد جاسم    ( رئيسا )

  • أ.م.د. غسـان رشـيد            ( عضوا )

  • أ.م.د. لينــا فـؤاد جـواد       ( عضوا )

  • أ.م.د. حسن كامل رسن      ( عضوا ومشرفا )

و يهدف البحث الى التعرّف على أثر أستراتيجيتي حَصيرة المكان والاركان الأربعة في مهارات التَرابط الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط من خلال التحقق من الفرضيات الصفرية الآتية:

  • الفرضية الأولى : لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الاولى التي درست على وفق استراتيجية حصيرة المكان ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست على وفق الطريقة الاعتيادية في مهارات اختبار الترابط الرياضي.

  • الفرضية الثانية : لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية التي درست على وفق استراتيجية الاركان الأربعة ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست على وفق الطريقة الاعتيادية في مهارات اختبار الترابط الرياضي.

  • الفرضية الثالثة : لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الاولى التي درست على وفق استراتيجية حصيرة المكان ودرجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية التي درست على وفق استراتيجية الاركان الاربعة في مهارات اختبار الترابط الرياضي .

ولأجل التَحقق من فرضيات البحث تَم إتباع عدة إجراءات منها اختيار التصميم التجريبي ذو الضبط الجزئي لثلاث مجموعات متكافئة (تَجريبيتين و ضابطة)  وحدد مجتمع البَحث بطلاب الصف الأول المتوسط للمدارس الصباحية الحكومية التابعة لمديرية تربية بغداد/الكرخ الثانية ، اضافة إلى تَحديد عينة البَحث المتمثلة بطلاب الصف الأول المتوسط في (متوسطة الأدريسي للبنين)، إذ تَكـونت عينة البحث من (89) طالباً من طلاب الصف الأول المتوسط بواقع (30) طالباً للمجموعة التجريبية الاولى التي درست على وفق استراتيجية حصيرة المكان و(29) طالباً للمجموعة التجريبية الثانية التي درست على وفق استراتيجية الأركان الأربعة و(30) طالباً للمجموعة الضابطة التي درست على وفق الطريقة الأعتيادية ، تَم التَحقق من السلامة الداخلية والخارجية للتَصميم التَجريبي للحد من تأثيرات المتغيرات الدخيلة التي قـد تؤثر في المتغيرات التابعة وكوفئت المجموعات الثلاثة إحصائياً في بعض المتغيرات (العمر الزمني محسوباً بالاشهر ، التحصيل السابق في مادة الرياضيات ، اختبار المعرفة الرياضية السابقة ، اختبار الذكاء، اختبار مهارات الترابط الرياضي) وتَم اعداد متطلبات التجربة المتمثلة بتَحديد المادة العلمية ، وتَحليل المحتوى لها ، وصياغة الاغراض السلوكية ، واعداد الخطط التَدريسية لكل مجموعة من مجموعات البحث والبالغ عددها (44) خطة لكل مجموعة ، تم بناء أداة البحث متمثلة باختبار مهارات التَرابط الرياضي ، إذ تكون الاختبار من (28) فقرة موضوعية (اختيار من متعدد)  حُللت النَتائج باستخدام الوسائل الإحصائية منها اختبار تحليل التباين الاحادي (One-Way ANOVA) واختبار شيفية (Scheffe) المتضمنة في الحقيبة الاحصائية (spss) إصدار(25)، وأسفرت نتائج المعالجة عن أثر دال إحصائياً لأستراتيجية حصيرة المكان في مهارات الترابط الرياضي لدى طلاب المجموعة التجريبية الاولى على طلاب المجموعة الضابطة ، وكذلك أثر دال إحصائياً لأستراتيجية الاركان الاربعة في مهارات الترابط الرياضي لدى طلاب المجموعة التجريبية الثانية على طلاب المجموعة الضابطة ، وتفوق دال إحصائياً لأستراتيجية الاركان الاربعة في مهارات الترابط الرياضي على استراتيجية حصيرة المكان ، وخرجَ البحث بجملة من التوصيات والمقترحات التي يمكن ان تكون مكملة لهذا البحث .


The effect of place mat strategies and the four corners of mathematical interconnection  skills among middle school students

By Maisam .M.Zaki

Supervised by Prof. Dr. Hassan Kamil Risen

The aim of the research is to identify the impact of the place mat strategies and the four corners of mathematical correlation skills among middle school students, by checking the following hypotheses:

The first hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the first experimental group that will be taught according to the place mat strategy of the place and the degrees of students of the control group that will be taught according to the usual method in mathematical interconnection skills

The second hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the second experimental group that will be taught according to The Four corners strategy and the degrees of students of the control group that will be taught according to the usual method in mathematical interconnection skills

The third hypothesis: There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of students of the first experimental group that will be taught according to the place mat strategy and the degrees of students of the second experimental group that will be studied according to the strategy of The Four corners in mathematical interconnection skills

      In order to verify the research hypotheses, several procedures were followed, including choosing the experimental design with partial control of three equal groups (two experiments and controllers), and the research community identified the first intermediate class students for government morning schools of the Directorate of Education of Baghdad / Karkh II, in addition to specifying the research sample represented by the class students The first intermediate in (Al-Idrisi intermediate for boys), as the research sample consisted of (89) students from the first intermediate class, by (30) students for the first experimental group, (29) students for the second experimental group and (30) students for the control group, and safety was verified Ala The external and experimental design to limit the effects of exotic variables that may affect dependent variables and the three groups were statistically rewarded in some variables (time age calculated in months, previous achievement in mathematics, previous mathematical knowledge test, intelligence test, mathematical correlation skills test) and were prepared Requirements of the experiment represented by specifying the scientific subject, analyzing the content for it, formulating behavioral purposes, and preparing the teaching plans for each of the group of (44) research groups for each group. Arbitrate the athlete, as the test consisted of (28) objective paragraphs (multiple choice). The results were analyzed using statistical methods, including the One-Way ANOVA test and the Scheffe test included in the bag (spss) version (25). The results of the treatment resulted in the effect of D. Statistically for the mat matrix strategy in mathematical correlation skills among students of the first experimental group on the control group students, as well as a statistically significant effect of the strategy of the four pillars in mathematical correlation skills among students of the second experimental group on the students of the control group, and D. statistically superior to the strategy of the Arab Staff In mathematical interconnection skills on the mat strategy, the research came out with a set of recommendations and suggestion that could be completed in this research