قسم علوم الحياة يناقش رسالة ماجستير تبحث في أثر التدريس وفقا لتقنية الواقع المعزِز في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي لمادة علم الأحياء

Print Friendly, PDF & Email

ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (  أثر التدريس وفقا لتقنية الواقع المعزِز في تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي لمادة علم الأحياءومهارات تفكيرهم البصري ) ، في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة ، للطالب ( مصطفى علي حسين ) التي انجزها تحت اشراف التدريسي في القسم ( أ.د. حيدر مسير حمد الله ) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المبينة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ.د. نادية حسين يونس (رئيسا)

  • أ.م.د. سالم عبد الله سلمان (عضوا)

  • أ.م.د. غادة شريف عبد الحمزة (عضوا)

  • أ.د. حيدر مسير حمد الله (عضوا و مشرفا)

 

 

يهدف البحث الحالي التعرف على أثر اعتماد تقنية الواقع المعزز في:

  1. تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي لمادة علم الأحياء.

  2. مهارات التفكير البصري لدى طلاب الصف الخامس العلمي.ولغرض التحقق من هدف البحث صاغ الباحث الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:

  1. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05‚0) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفقا لتقنية الواقع المعزز، ودرجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفقا للطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي.

  2. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05‚0) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفقا لتقنية الواقع المعزز، ودرجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفقا للطريقة الاعتيادية في اختبار مهارات التفكير البصري.

 ولأجل التحقق من صحة هاتين الفرضيتين الصفريتين أجرى الباحث تجربة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2019 -2020) وعلى مدى (8 أسابيع)،عن طريق التعليم الإلكتروني لكلا المجموعتين ، واعتمد المنهج التجريبي ذو الضبط الجزئي للمجموعتين المتكافئتين ذي الاختبار البعدي للاختبار التحصيلي واختبار مهارات التفكير البصري عند طلاب الصف الخامس العلمي، ومثل مجتمع البحث جميع طلاب الصف الخامس العلمي للمدارس النهارية الحكومية التابعة إلى المديرية العامة لتربية بغداد/ الكرخ الثانية، واختيرت إعدادية الشاكرين للبنين قصدياً، والتي تحتوي على شعبتين اختار الباحث شعبة (ب) لتمثل المجموعة التجريبية وشعبة (أ) لتمثل المجموعة الضابطة عشوائياً عبر القرعة، وبلغ عدد طلاب المجموعتين (53) طالباً بواقع (26) طالباً للمجموعة التجريبية، التي دُرِسَت وفق تقنية الواقع المعزز، والأُخرى مثلت المجموعة الضابطة مكونة من (27) طالباً ،التي دُرِسَت وفق الطريقة الاعتيادية، وتم أُجراء التكافؤ بين أفراد مجموعتي البحث في متغيرات (العمر الزمني، واختبار الذكاء، واختبار المعلومات السابقة، ودرجات التحصيل السابق لمادة علم الأحياء، و اختبار مهارات التفكير البصري).

 وتـم إعـداد أداتـين هما الاختبـار التحصـيلي واختبـار مهارات التفكير البصري، أعـد الباحـث اختباراً تحصـيلياً للفصـول الثلاثـة الأخيـرة مـن كتـاب علم الأحياء للصف الخامس العلمي وتألف الاختبار بصورته النهائية من (45) فقرة اختبارية، بواقع (43) فقـرة اختبارية موضوعية مـن نـوع الاختيـار مـن متعـدد ذي أربعة بدائل، و( 2) فقـرتين مقالية، وتم التحقق من الصدق الظاهري وصدق المحتوى للأداة، أمـا اختبـار مهارات التفكير البصري فقـد تـألف بصورته النهائية مـن (30) فقـرة اختبارية مـن النـوع الاختيـار مـن متعـدد ذي أربعة بدائل موزعة على خمس مهارات، وتم التحقق من الصدق الظاهري للأداة، وتـم حسـاب الخصائص السايكومترية لكلا الاختبارين، إذ تم تحميـل البيانـات على برنامج (spss-v25) ومعالجتها إحصـائياً، وباعتمـاد(t–test) لعينتـين مسـتقلتين غيـر متسـاويتين، ومعادلة كيـودر ريتشاردسـون20- ، ومعادلـة ألفـا كرونبـاخ، وطريقة التجزئة النصفية، ومعامـل ارتبـاط بيرسـون والانحـراف المعيـاري، ومعامل الصعوبة ومعامل التمييز للفقرات، وفعالية البدائل للفقرات الموضوعية.

وفي ضـوء النتائج التـي تـم معالجتها إحصـائياً أشـارت النتـائج إلـى وجـود أثر لتقنية الواقع المعزِز في التحصيل في مادة علم الأحياء وفي مهارات التفكير البصري لطلاب الصف الخامس العلمي ولصـالح المجموعـة التجريبية وقد تم وضع عدد من التّوصيات والمقترحات.

 

 

وخلص الطالب في نهاية رسالته الى التوصيات الاتية :

  1. تعميم استخدام تقنية الواقع المعزز في التعليم بشكل عام، وفي تعليم مادة علم الأحياء بشكل خاص.

  2. عقد برامج تدريبية للمعلمين في جميع المراحل التعليمية حول توظيف تقنية الواقع المعزِز في التدريس.

ضرورة ادخال برامج تعلم التفكير لاسيما مهارات التفكير البصري في مناهج وانشطة في المدارس الإعدادية.


The effect of teaching according to the augmented reality technique in achievement of scientific fifth grade students for biology and their visual thinking skills

By  Mustafa.A.Hussein

Supervised by prof.Dr.Haidar .M.Hamadalla

Research Aim

The current research aims to identify the effect of the adoption of augmented reality technical in

Achievement of scientific fifth graders of biology

Visual  thinking skills in scientific fifth graders

Abstract

The research aims to identify the effect of teaching according to the technique of augmented reality in the achievement of fifth-grade students’ science of biology and their visual thinking skills

For the purpose of verifying the research goal, the researcher formulated the following two hypotheses

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the experimental group who study according to augmented reality technique, and the scores of students of the control group who study according to the classical method of achievement test

There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the experimental group who study according to augmented reality technique, and the scores of students of the control group who study according to the classical method of testing visual thinking skills

In order to verify the validity of these two hypotheses, the researcher conducted an experiment in the second semester of the academic year 2019-2020 over a period of 8 weeks, and adopted the experimental approach with partial control of the two equivalent groups with the post test for the achievement test and the test of visual thinking skills among the fifth scientific students And the representative of the research community, all students of the fifth scientific grade of government day schools affiliated to the General Directorate of Education in Baghdad / Al-Karkh II, and Al-Shakrin preparatory school for boys has chosen intentionally, which contains two divisions, the researcher chose Division (B) to represent the experimental group and Division (A) to represent the control group randomly through Lottery, the number of students of the two groups reached 53 students by 26 students of the experimental group, who have studied according to the augmented reality technique, and the other represented the control group consisting of 27 students who have studied according to the usual way, and parity has conducted between members of the two research groups In variables (chronological age, intelligence test, prior information test, degrees of previous achievement in biology, and visual thinking skills test

      Two tools have prepared the achievement test and the test of visual thinking skills. The researcher prepared an achievement test for the last three chapters of the biology textbook for the Scientific fifth grade and the test consisted of 45 experimental paragraphs, with 43 subjects experimental paragraphs of multiple choice type With four alternatives , and 2  article paragraphs, The apparent honesty and content of the tool have verified, As for the test of visual thinking skills, it has consisted of its final form of  30 test paragraphs of the type of multiple choice from four alternatives distributed over five skills, and The apparent honesty of the instrument has verified, and the psychometric properties of both tests have calculated, as the data have loaded on the spss-v25 program and statistically processed, by adopting (t –test) of two unequal independent samples, the kyoder-Richards 20-equation, the Alpha- Cronbach equation, the half reached method, Pearson’s correlation and standard deviation, difficulty coefficient and coefficient of discrimination, and the effectiveness of alternatives to substantive paragraphs

According to the results that have statistically processed, the results have indicated the existence of an effect of augmented reality technique in achievement in the subject of biology and in the visual thinking skills of scientific fifth–grade students and in favor of the experimental group number of conclusions and recommendations have been developed, the and also suggested that studies should be conducted to compare the use of different types of augmented reality