ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة (  فاعلية التعلم السريع في تحصيل طالبات الرابع العلمي في مادة علم الاحياء ودافعيتهن العقلية ) في تخصص طرائق تدريس علوم الحياة للطالبة  (  زينة علي عبد السادة خواف  ) التي انجزتها تحت اشراف تدريسيتا القسم ( أ.د. نادية حسين يونس و أ.م.د. سهلة حسين قلندر ) ونوقشت من قبل لجنة المناقشة التي تألفت من الاعضاء المدرجة اسمائهم فيما يأتي :

  • أ . د . أحمد عبيد حسن (رئيسا)

  • أ.م.د. عنان غازي محمود (عضوا)

  • أ. د. علي رحيم محمد (عضوا)

  • أ. د. نادية حسين يونس (عضوا و مشرفا)

  • أ.م.د. سهلة حسين قلندر (عضوا و مشرفا)

ويهدف البحث الى :

  1. التعرف على فاعلية التعلم السريع في :

  2. قياس تحصيل طالبات الرابع العلمي في مادة علم الأحياء .

  3. قياس دافعيتهن العقلية .

 ولغرض التحقق من هدفا البحث صاغت الباحثة الفرضيتان الصفريتان الآتيتان :

  1. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0,05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي درسن على وفق التعلم السريع ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن على وفق الطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة علم الأحياء .

  2. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0,05 ) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي درسن على وفق التعلم السريع ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن على وفق الطريقة الاعتيادية في الدافعية العقلية .

 اختيرت عينة البحث بصورة قصدية في { ثانوية الفوز للبنات } التابعة إلى المديرية العامة لتربية  بغداد / الرصافة الأولى ، تضمنت ( 65 ) طالبة موزعة بين مجموعتي البحث ، اختيرت بطريقة السحب العشوائي احداهما تمثل المجموعة التجريبية تضمنت ( 32 ) طالبة درسن على وفق التعلم السريع ، أما المجموعة الثانية فقد تضمنت ( 33 ) طالبة درسن على وفق الطريقة الاعتيادية مثلت المجموعة   الضابطة ، تم مكافأة مجموعتي البحث بمتغيرات ( العمر الزمني بالأشهر ، والذكاء والتحصيل السابق ، والمعلومات الاحيائية السابقة ، والدافعية العقلية ) ، اعتمدت الخطط التدريسية للمجموعتين بعد عرضها على مجموعة من المحكمين في طرائق التدريس ، كما حددت المادة العلمية والأهداف السلوكية ، كما بنت الباحثة أداة الاختبار     التحصيلي ، وتكون من ( 50 ) فقرة من نوع الاختيار من متعدد ، وأعدت الخطط التدريسية لمجموعتي البحث والتي بلغ عددها ( 24 ) خطة لكل مجموعة ، وفضلا ًعن ذلك قامت الباحثة ببناء مقياس للدافعية العقلية تكون من ( 60 ) فقرة موزعة بين أربعة مجالات .  وقد تأكدت الباحثة من صدقه الظاهري بعرضه على المحكمين في علم النفس ، ثم جربته على عينتين استطلاعيتين لغرض استخراج الخصائص السايكومترية .

وتم تطبيق تجربة البحث في السنة الدراسية ( 2019  – 2020 ) في الفصل الدراسي الثاني بواقع ثلاث حصص أسبوعيا ًعن طريق التعلم الكترونياً بواسطة منصة                                       ( Google Classroom ) الذي يحمل رمز الفصل الدراسي ( teyzn3h ) ، وبرنامج الـTelegram )  ) لكل مجموعة وبعد انتهاء التجربة طبق الاختبار التحصيلي على طالبات مجموعتي البحث معا ً، ومن ثم طبق مقياس الدافعية العقلية ، ثم صححت إجابات الطالبات ، وتمت معالجتها احصائيا ً باستعمال الاختبار التائي (  t – test ) لعينتين مستقلتين و أظهرت النتائج :

  1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الاختبار البعدي للمجموعتين في التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية .

  2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية العقلية لدى طالبات الصف الرابع العلمي لصالح المجموعة التجريبية.

  3. وفي ضوء ما توصل إليه البحث من النتائج توصلت الباحثة إلى عدد من التوصيات والمقترحات منها :

  4. إمكانية الاهتمام بتوظيف أسلوب التعلم السريع ضمن المحتوى لمادة علم الاحياء للمرحلة الإعدادية لتنمية رغبة الطالبات في التعلم واكتساب المعلومة الجديدة .

  5. تشجيع مدرسي مادة علم الأحياء على استخدام أسلوب التعلم السريع بأساليبه المختلفة مما يساعد على زيادة الدافعية العقلية لدى الطالبات باتجاه المادة الدراسية .

  6. إجراء دراسة مماثلة في المواد التدريسية الأخرى كالفيزياء والكيمياء والرياضيات وفي مراحل دراسية مختلفة .

وخلصت الطالبة الى التوصيات الاتية :

  1. امكانية الاهتمام بتوظيف أسلوب التعلم السريع ضمن المحتوى لمادة علم الاحياء للمرحلة الإعدادية لتنمية رغبة الطالبات في التعلم واكتساب المعلومة الجديدة .

  2. تشجيع مدرسي مادة علم الأحياء على استخدام أسلوب التعلم السريع بأساليبه المختلفة مما يساعد على زيادة الدافعية العقلية لدى الطالبات باتجاه المادة الدراسية .

  3. تعدد الأنشطة التعليمية داخل الصف الدراسي مما يتناسب مع الذكاءات المتعددة وبالتالي الإفادة من العملية التعليمية .

  4. لفت انتباه مؤلفي المناهج الدراسية إلى تضمين كُتب مادة علم الأحياء أنشطة متنوعة وخرائط ذهنية وأسئلة تثير الدافعية للتعلم .


    The effectiveness of rapid learning in the achievement of fourth grade students in biology and their mental motivation

    By Zena .A.Abdulsada

    Supervised by HusseinYounes and Asst. Prof .Dr .Sahla Hussein Qalander

    The aim of the research

    The research aims to identify the effectiveness of rapid learning in

    – Collection of the fourth scientific students in the material of biology

    – The mental motivation of them

    Research Summary

    The current research aims to identify (The effectiveness of rapid learning in the achievement of fourth grade students in biology and their mental motivation                                                                    

    And for purpose of verifying the research goal the researcher worked the two hypothesis zero the next two

    – There is no statistically significant difference at the level of significance ( 0 , 05 ) between the average score of the experimental group who teaches us according to rapid learning and the average score for the  group’s the officer who teaches us according to the usual method of obtaining an article  Biology                                                                               

    – There is no statistically significant difference at the level of significance ( 0 , 05 ) between the average score of the experimental group who teaches us according to rapid learning and the average score for the  group’s the officer who teaches us according to the usual method in motivation mental                                                                                                

    The search  sample was chosen intentionally in the Al-Fawz secondary School for Girls followers to the General Directorate of Education    Baghdad / Rusafa  1 , which included ( 65 ) student distributed over two research groups, Choose us in a way of clouds one of them represents the experimental a group  included ( 32 ) students studied according to rapid learning , as for the second group included ( 33 ) studied according to the usual way represented the  control group , the two research groups has been rewarded (chronological age in months , intelligence and advance achievement , and advance biological information and mentalmotivation ) , the teaching plans were approved  of the  two groups after being presented  to a group of arbitrators in teaching methods , it also defined the scientific article and behavioral  goals , it also worked the researcher is achievement test tool and the preparation of teaching plans to research totals hit number (24) plan for each group it consisted of( 50) multiple choice paragraphs , in addition the researcher in building a scale of mental motivation be from ( 60 ) paragraph divided into four domains . The researcher has confirmed his virtual charity by presented to the arbitrators in psychology, and then she tried two reconnaissance samples. For the purpose of extracting psychometric properties.

    The search experience was applied in the second course of the school year ( 2019  –  2020 ) . by three servings  weekly for each group by e – learning by the ( Classroom platform ) which bears the classroom symbol ( teyzn3h ) , and the ( Telegram ) program, After the trial is over achievement test was applied on students of both groups should search , then a mental motivation scale was applied , then corrected the answers of the students and was statistically  processed by use the  ( t – test )  for two separate samples  :

     The results of the research showed that there are statically significant differences between the average scores for the post test for two groups in the school achievement in favor of the experimental group.

     The results of the research showed that there are statically significant differences between the mean scores of the two groups in the application of the measure of mental motivation among students of the fourth grade scientific and good experimental group.

    In light of the findings of the research, the researcher reached a number of recommendations and proposals

    The Possibility of employing the accelerated learning method within the content of the biology course for the preparatory stage to develop students’ desire to learn and acquire new information .

    Encouraging biology teachers to use the accelerated learning method with different methods, which helps to increase the mental motivation of students towards the course of study

    Conductin a similar study in other teaching subjects in physics, chemistry, mathematics, and in different academic stages

    Recommendations

    – The possibility of paying attention to the recruitment of rapid learning style from the content of the preparatory stage to develop his desire for students in learning and gaining new information

    – Encouraging teachers of biology on the use of rapid learning style with different methods, helping to increase mental motivation at the students towards course

    – The multiplicity of educational activities within the classroom is proportional to multiple intelligence and thus the educational process

    – The attention of the authors of the curriculum to include the books of Madhya biology activities and mental maps and more motivational questions

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.