ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) أطروحة الدكتوراه الموسومة (مهارات القراءة الفاعلة والفهم العميق وعلاقتها بعادات العقل المنتجة عند طلبة المرحلة المتوسطة) في تخصص (طرائق تدريس الكيمياء) للطالب (محمد كمال محمد) التي انجزها تحت اشراف تدريسيي القسم (أ.د. بسمه محمد احمد و أ.د. إحسان عليوي ناصر) ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم فيما يأتي :

أ.د. ضمياء سالم داود (رئيسا)

أ.د. علي محمود نجم (عضوا)

أ.د. غالب محمد رشيد (عضوا)

أ.م.د. زينب عزيز احمد (عضوا)

أ.م.د. سوزان دريد احمد (عضوا)

أ.د. بسمة محمد احمد (عضوا ومشرفا)

أ.د. احسان عليوي ناصر (عضوا ومشرفا)

   ويهدف البحث الى التعرف على مستوى مهارات القراءة الفاعلة والفهم العميق وعادات العقل المنتجة لدى طلبة المرحلة المتوسطة فضلاً عن التعرف على قوة واتجاه العلاقة بين متغيرات البحث الثلاثة .

 تم اعتماد الباحث منهج البحث الوصفي الارتباطي , وتألفت عينة البحث من (250) طالباً وطالبة من طلبة الصف الأول المتوسط أي بنسبة 32 % من مجتمع البحث من للعام الدراسي ( 2020 / 2021 ) م اختيرت من مركز محافظة بغداد من مديريات تربية الكرخ (الأولى والثانية والثالثة) , تمثلت أدوات البحث بأعداد مقياس مهارات القراءة الفاعلة تألف من (40) فقرة وأعداد اختبار مهارات الفهم العميق من (35) فقرة , وتبني مقياس عادات العقل المنتجة الذي يتكون من (30) فقرة الذي سبق أن أعدهُ الباحث (سيد , 2018) , تم اعتماد (مربع كاي , الاختبار التائي لعينتين مستقلتين , معامل ارتباط بيرسون , معامل الارتباط الثنائي النقطي , معادلة التمييز , معادلة الصعوبة والسهولة , معادلة فعالية البدائل الخاطئة , معامل الفا كرونباخ , تحليل الانحدار المتعدد و الاختبار التائي لعينة واحدة) وسائل إحصائية للبحث باستخدام الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS+22) , أظهرت النتائج الأحصائية ان طلبة الصف الأول المتوسط يمتلكون مهارات القراءة الفاعلة وعادات العقل المنتجة بدرجة متوسطة ولديهم ضعف في مهارات الفهم العميق كما أظهرت النتائج أنه توجد علاقة طردية دالة احصائياً بين متغيرات البحث الثلاثة , وفي ضوء النتائج تم تقديم عدد من التوصيات أبرزها  توجيه مدرسي الكيمياء نحو الأهتمام بمهارات القراءة الفاعلة للطلبة لدورها في تحقيق الفهم العميق لمادة الكيمياء للصف الأول المتوسط , وضرورة الاهتمام بالفهم العميق ومهاراتهُ عند تدريس محتوى مادة الكيمياء للصف الأول المتوسط مع دعوة مدرسي الكيمياء الى الأهتمام بطرح مشكلات على الطلبة تتطلب مستوى عالٍ من المهارات لاستخدام العمليات الذهنية بصورة فاعلة والمداومة عليها.


Effective reading skills and deep understanding

 and its relationship to productive habits of

mind among middle school students

By Mohammed kamal mohammed

Supervised by prof. Dr.Basma M.Ahmed and prof.Dr.Ihsan O.Nasir

Abstract

   The aim of the research is to identify the level of skills of effective reading, and deep understanding and the habits of mind productive for intermediate stage

   Furthermore, identifying the strength and direction of the relationship between the three research variables of the research

   The research has depended on the descriptive and relational research and the sample of research consists of (250) students of first intermediate class of 32% from the society of research for 2020/2021 AD was chosen from the center of Baghdad Governorate from the directorates of Al- Karkh Education (the first, the second and the third) .The tools of the research  were represented in setting up scales for effective reading skills of (40) item and setting up tests for deep understanding skills of (35) item , and adopting scale for the habits of mind productive of (30) item which the researcher has prepared it already (Syeed, 2018) depending on , (kai-square, T-test for two independent samples, Pearson correlation coefficient, the point Binary Correlation Coefficient, Discrimination Equation, Equation of Difficulty and Ease, wrong substitutions Equation, Alpha Cronbach Coefficient, Multiple Regression Analysis and T-Test for one sample) , statistical means for the research by using statistical bag social sciences (SPSS + 22) , the statistical results showed that the first intermediate students have effective reading skills and habits of mind productive with medium degree and they have weakness in deep understanding as well as The results showed that there is a positive relationship which is statistical function among the three variables of the research, Focus on results, several recommendations have been presented, most notably is to direct the chemistry teachers to care about effective reading skills for students due to its role in achieving deep understanding for chemistry concerning first intermediate class

   It is necessary also to care about deep understanding and its skill in teaching chemistry for first intermediate class with invitation for chemistry teachers to attract attention to view the problems with students. That requires high level of skills to use mental processes in effective way and to continue on it

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) - College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.